Har länge önskat mig en fräsmaskin men har aldrig hittat någon hos vanliga verktygsbutiker. Nu säljer Luna en maskin Proofy EFM 40 för 8.665:-.

Har någon tittat närmare på den? Kan det vara något? Är den prisvärd? Kan man fräsa allmogeluckor t.ex. i skaplig takt?

Mycket tacksam för synpunkter!!

Nu innehavare av fräsbord med handöverfräs.

Hmm, tog en stund att hitta men här är länken...
http://www.luna.no/webspeed/katalog...&dokid=5208068&katnr=2&katsektnr=2627&nyhet=J

Verkar mer än trevlig skulle jag säga men tänk på att en vertikalfräs inte är det minsta förlåtande för eventuella misstag och att det är med dessa maskiner som de flesta olyckorna på snickerier sker. Det är även en av de få maskiner som rätt lätt kan ge dödliga skador om man har otur.

Inte meningen att skrämmas utan mer att man måste verkligen tänka igenom varje moment med dessa maskiner innan man utför dem och se var riskerna är, risker är där nämligen exakt hela tiden med dessa.

Japp den klarar säkerligen av allmogeluckor med bravur, välj trefasmodellen.
För att göra luckor måste du ha skjutbordet med för fräsning av ändträ och sen lite stål förstås, Toolbox har ett bra sortiment.
Kolla så att det finns med iläggsringar för att minska hålet för kuttern och sen är det bra om det finns skydd och anhåll för konturfräsning att köpa till, även om just det momentet är jäkligt farligt.

Fråga gärna på!

/Kent

Jag rekommenderar att du använder ett matarverk om du ska köra med stora kuttern. Men för allmogeluckor är pinnfräsar med 12 mm skaft idealiska. Vardagsbestyren med storfräsen är väl annars fönster och dörrar. Om Proofyn har klämchuck för 12 mm skaftfräsar så är den idealisk eftersom den då klarar det mesta av bordsfräsning. Annars skulle jag satsa på en rejäl handöverfräs och montera den i bord.

Snickarboden!
Första gången jag hört talas om att vertikalfräsar skall vara så farliga. Är det risken för splittrade stål det handlar om? Vilka skydd bör man ha?

Pingler!
Är det ett matarverk som sitter på den (hjulen)? Om inte finns det att köpa separat? Menar du att man kan välja mellan vanliga pinnfräsat och kutter?

Snickarboden och Pingler är helt rätt ute här tycker jag. Ja, vertikalfräsen är farlig, jag står en del på akuten och har faktiskt sett några sådana skador, inte kul... Det kan ju vara bara jag som råkar ut för detta, men äldre (verkstads)snickare säger ofta samma sak. Vertikalfräsen är farlig, kräver eftertänksamhet!

Personligen kör jag med en 12mm pinnfräs, och bara den är lite läskig tycker jag. Enda anledningen som jag kan se att för mig som "hobbysnickare" ha en vertikalfräs är för att fräsa breda profilerade foder/lister, men jag tror faktiskt att jag kommer köra i flera omgångar med handöverfräsen och handhyvla istället. Dörrar, fönster etc löser jag på annat sätt. En 12mm pinnfräs klarar galant de saker du pratar om Luddet.

Tycker man hör många maskiner som är "den" farligaste, tex vertikalfräsen, eller vinkelslipen, eller rikthyveln, eller den lömska planhyveln (särskilt de äldre utan kast/back-skydd). Allihop kan käka fingrar eller mer om man inte tänker sig för...

Det första och viktigaste skyddet är kunskap, överför man trixen som man kan göra med en handöverfräs i bord direkt till en vertikalfräs så smäller det ofelbart till och man hamnar på akuten, den är inte det minsta förlåtande och kraften i dessa kuttrar räcker till för att skjuta arbetsstycken genom väggar. Det kan nämligenbli resultatet om man avverkar lite väl mycket i ett pass.
Ett frässtål som går av kanske inte låter så farligt men hur många vill stå ivägen för en pistolkula?

Sen tar vi de fysiska skydden...
Allt måste först av allt sitta fast ordentligt, om något lossnar så har man inte en chans utan det smäller verkligen till.

Skydd över kuttern är ett måste samt att man skall ge tusan i att ha händerna i närheten av kuttern, arbetsstyckena måste vara lnga och stabila nog så man kan föra dem förbi kuttern utan att ha händerna i närheten av kuttern. Jag skriver händerna eftersom jag aldrig matar med fingrarna för om fräsen kastar tillbaks lite så gör det jäkligt ont om man får den smällen på fingrarna, det är liksom inte små krafter vi pratar om här. En rikthyvel kan inte kasta tillbaks med en sådan här kraft och det finns inga skydd emot detta mer än matarverk. De flesta snickerier kör med matarverk idag på fräsarna just för att undvika dessa olyckor.

Man kan inte ta för mycket i ett pass utan man får fräsa t ex en kontraprofil i t ex tre steg, det blir en del omställningar men man slipper kast och stål som smäller av.

Fräser man i ändträ t ex tappar eller kontraprofil i ändträ så är tappsläden ett absolut måste och likaså att man spänner fast arbetsstycket, det finns ingen chans i världen att hålla fast ämnet om det smäller till. Tar man till trixen från handöverfräsar här så gör man det bara en gång.

En stor risk är när man kör med en del av stålet ovanför arbetsstycket och därför är skyddet ovanför kuttern ett absolut måste.
Risken ökar då man kör med tiltad spindel, det är oerhört svårt att bedöma var kuttern är och en felbedömning gör man inte om.

Skaftfräsar behöver oftast lite högre varvtal men det finns generella tillsatser till vertikalfräsar som fixar det. Toolbox har sådana om jag inte minns fel.

Skyddsglas är ett absolut måste och likaså hörselskydd, kortärmade tröjor förstås.
'
Om någon tycker jag överdriver så lyssna lite på en en lagom kutter som går på rätt varvtal, med de stora så skakar luften i verkstaden och även de som jobbar dagligen med detta har en oerhörd respekt för dessa maskiner.

/Kent

Hejsan på er alla maskiner är farliga om man bär sig dumt åt. Jag kör vertikalfräs mycket och tycker inte den är så mycket värre än någon annan maskin jag kör dagligen. Tänker man sig för håller i arbetsstycket ställer in maskinerna rätt och är vaken så finns det ingen anledning till oro. Stora falskuttrar är väll det värsta att köra förutom lösstål då speciellt om man tar mycket matreal på en gång. Det är oftast vid in och utgång som man kan komma nära kuttern eller bitten kan sugs/skjuta iväg. Dom nya säkerhets anhållen är toppen de är flexiblare och kan slällas så att mycket liten bit av stålet blir åtkomligt och tight så att inte biten sugs in.

Tänk på att det är du som bestämmer över arbetsstycket och bli aldrig rädd och feg det är oftast då olyckan är framme och framförallt lyssna på maskinen. Man hör och känner om det börjar flisa ur och huga då är det bara sakta ner eller vika /backa undan från stålet.

Ja fråga på om ni undrar något.

Jag kan inte annat än hålla med dig Kent, och det är klart att alla maskiner är farliga, det kan tom med en snickarpenna vara om man bär sig dumt åt ;-) Men min åsikt är fortfarande att just vertikalfräsen bör man ha respekt för, speciellt med stora kuttrar och lösstål precis som du säger snickarfrasse. Rikt och plan har jag och de känns inte tillnärmelsevis lika farliga. Det är klart att man inte ska vara orolig/nervös/rädd/feg, men om man kör maskinen ska man ha respekt. Har man den dagliga vanan som du snickarfrasse så är det klart att man lär sig och det funkar bra. Men som sagt, jag klarar i stort sett allt utan stor vertikalfräs... Ska man nödvändigtvis ha en och inte har vanan så rekommenderar jag verkligen ett matarverk vid större fräsjobb.

Kan väll bjuda på en bild så här på kvällningen.

• 20070920113.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20070920114.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En förklaring kanske är på sin plats rörande begreppet lösstål.
Man finner ibland fyrkantiga kuttrar med stål som fästs med en mutter, dessa skall _aldrig_ användas i dessa fräsmaskiner utan endast möjligen i listhyvlar där det inte så lätt skadar någon om ett stål lossnar, vilket de gör förr eller senare.

I vertikalfräsar använder man antingen kuttrar med fasta skär godkända för manuell matning eller system såsom Toolbox's TB-90 eller TB-120, bägge har skär som man kan byta men de är försedda med säkerhetsstift och de har ett rimligt fast avstånd skäregg-kutterkropp. De först nämnda får man själv ställa in avstånden på och det kan gå rätt illa om man inte gjort det förr.

Ursäkta min "skrämseltaktik" men om man endast kört handöverfräsar i bord och då tror det är samma sak att köra med en vertikalfräs så går det illa, inte menat att såra eller skrämma någon.

Vertikalen är suverän för kontraprofiler, frisfräsning etc men ta det lugnt som sagt, jag har en Scheppach vertikalfräs här hemma men det är inte så ofta jag kör med den idag, det blir mest för att få ihop just luckor eller få fram lister och sponta.

Sen vete tusan om jag vågar säga att jag faktiskt kan slänga på en kutter på radialsågen med och köra med motstål-profilstål *S* Det går men man får ta det jäkligt lugnt och försiktigt kan jag säga och inget jag rekommenderar någon.
Rätt kul dock att man kan luta kuttern precis hur som helst på radialsågen. Jo, det är som en TB90 kutter.

Motstål-profilstål innebär ett slipat stål och ett stål för jämvikt i kuttern, detta går vid lägre varvtal men risken för kast ökar förstås då endast ett stål skär.

/Kent

Hej, jag är själv en s.k. sällan-användare av vertikalfräs, och blev varse en effekt som jag läst om men inte upplevt förrän härom veckan. Nämligen att fräsa ett spår i ändträ, där biten är relativt smal. Jag kände hur min träbit var på väg att sugas in i fräs-huset, och om det skulle hända skulle begreppet "wood-butcher" bli realiserat. Ett exempel på detta - titta gärna här: http://www.davidpbest.com/VA/StonehorseShop/TenoningPlate_XRoll/Tenon_Cutting.htm
ca 12 - 13 bilder ned på sidan.

Jonny

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.