5 599 läst · 22 svar
6k läst
22 svar
Fräsfunderingar, skall fräsa många 20x20mm spår i solida trägolv, Vilken fräs pallar?
Sida 1 av 2
Tjena
Ska fräsa vändningar för golvvärmeslingorna i ett solid furugolv. Varje vändning är väl ca 1m och det skall fräsas med 20mm fräs, 20 mm djupt. Det blir väl 50st så totalt 50 meter kanske.
(Själva spåren sågar jag med sänksågen, det är bara vändningarna som skall fräsas)
Har gjort detta förut med hjälp av en Festool som verkade klara detta utan problem.
Har tyvärr inte längre tillgång till den.
Dert kanske inte är så jobbigt för fräsen? Jag tänker at det är en j*kla skillnad mot att fräsa lite fina hörn på en tavelram eeller liknande? Klarar vilken fulfräs som helst detta? Typ Clas Ohlssons prylar? Eller är det heavy duty som gäller? Har ingen lust att lägga 5 lax på en fräs just nu.
Iofs har man väl garanti på en ny fräs från Clarre O? Kanske skall spriga och byta den varje gång den brinner upp? =) Hehe.. "Jag skulle bara fräsa en liten hyllkant"
En annan fråga, behöver ett riktigt bra frässtål till detta? Vill inte att det skall bli slött direkt. Några tips? 20mm hittar inga på eBay med 8mm fästet (som verkar vara det vanliga?)
Hoppas någon har lite vettiga tips ät mig.
Ska fräsa vändningar för golvvärmeslingorna i ett solid furugolv. Varje vändning är väl ca 1m och det skall fräsas med 20mm fräs, 20 mm djupt. Det blir väl 50st så totalt 50 meter kanske.
(Själva spåren sågar jag med sänksågen, det är bara vändningarna som skall fräsas)
Har gjort detta förut med hjälp av en Festool som verkade klara detta utan problem.
Har tyvärr inte längre tillgång till den.
Dert kanske inte är så jobbigt för fräsen? Jag tänker at det är en j*kla skillnad mot att fräsa lite fina hörn på en tavelram eeller liknande? Klarar vilken fulfräs som helst detta? Typ Clas Ohlssons prylar? Eller är det heavy duty som gäller? Har ingen lust att lägga 5 lax på en fräs just nu.
Iofs har man väl garanti på en ny fräs från Clarre O? Kanske skall spriga och byta den varje gång den brinner upp? =) Hehe.. "Jag skulle bara fräsa en liten hyllkant"
En annan fråga, behöver ett riktigt bra frässtål till detta? Vill inte att det skall bli slött direkt. Några tips? 20mm hittar inga på eBay med 8mm fästet (som verkar vara det vanliga?)
Hoppas någon har lite vettiga tips ät mig.
Jag brände en festool när jag fräste mina spår. Köpte en Bosch på jula för 1800:- och kunde fortsätta. Fräste totalt 350-400 meter på övervåningen och den håller fortfarande. Kan inte svara på noname maskinerna <1200:-.
På nedervåningen lade jag färdiga skivor. Kommer aldrig fräsa spår igen .
Vändningarna går dock bra i fortsättningen.
På nedervåningen lade jag färdiga skivor. Kommer aldrig fräsa spår igen .
Vändningarna går dock bra i fortsättningen.
Du vill köpa en stöddig fräs sett till effekten. Uppemot 2kW är att rekommendera. Classe har väl fortfarande en prisvärd historia i den storleken? Annars finns Dewalt DW625 till bra pris i Storbritannien. Då kan du avverka mer utan att pressa maskinen över gränserna.
Utöver detta behöver du vettiga frässtål. 12 eller 1/2" skaft är det som gäller. Då får du en aningens värmeavgivning från stålet samt kan kötta på mer utan att stålet börjar vibrera och uppföra sig dåligt.
Hade inte köpt de finaste finaste stålen för ändamålet. Förvisso är furu oändligt mycket snällare mot stålet än golvspån men risken för att köra i en spik eller liknande är ju rätt överhängande. Axminsters Axcalibur är väldigt prisvärda. Köp minst två stål. I stället för att gnida med ett i slutet slött stål hade jag även passat på att köpa ett litet diamantbryne hos Axminster. En minuts kärlek och stålet är vasst igen.
Utöver detta behöver du vettiga frässtål. 12 eller 1/2" skaft är det som gäller. Då får du en aningens värmeavgivning från stålet samt kan kötta på mer utan att stålet börjar vibrera och uppföra sig dåligt.
Hade inte köpt de finaste finaste stålen för ändamålet. Förvisso är furu oändligt mycket snällare mot stålet än golvspån men risken för att köra i en spik eller liknande är ju rätt överhängande. Axminsters Axcalibur är väldigt prisvärda. Köp minst två stål. I stället för att gnida med ett i slutet slött stål hade jag även passat på att köpa ett litet diamantbryne hos Axminster. En minuts kärlek och stålet är vasst igen.
Eller köp ett essve frästål. Har bara ett och det har hållit till alla spår plus vändningar på övervåningen i spånskiva och alla vändningar på nedervåningen. Ser fortfarande fint ut. Tror jag betalade strax under 400:- för denna.
Väldigt prisvärt enligt min mening.
Kan vara så att axminster är riktigt bra också! Ingen erfarenhet av dessa bara.
Lycka till och ta många pauser. Det sliter ganska bra på ryggen
Väldigt prisvärt enligt min mening.
Kan vara så att axminster är riktigt bra också! Ingen erfarenhet av dessa bara.
Lycka till och ta många pauser. Det sliter ganska bra på ryggen
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
2kW låter ju som en bra början, och också titta på 12mm och ½". Köper man en DeWalt 625 från UK är det väl just ½"-hylsa, ev. också 8mm och 1/4". Ett riktigt bra utsug underlättar enormt förstås också.
Troligen fungerar det bättre med enskärsfrässtål, men det vet jag inte om det finns i så stora storlekar. Spiral med uppåtmatning är också väldigt trevligt för det där.
Troligen fungerar det bättre med enskärsfrässtål, men det vet jag inte om det finns i så stora storlekar. Spiral med uppåtmatning är också väldigt trevligt för det där.
För raksträckorna kan man ju också använda en sänksåg eller cirkelsåg med linjal. Genom att använda lite passbitar som förflyttar skenan/linjalen i sidled mellan de olika snitten för att täcka de 20 mm.
Tack. Vilka bra svar ni ger.
Ni har ju helt rätt, man vill ju inte råka bränna en importerad 4-5000kr fräs med finaste stålet. Då känns det bättre att bränna 2 st billiga fräsar med budgetstål. Garantin måste väl gälla förutsatt att man inte ultramisshandlar maskinen?
Brukar köpa mycket saker från ultandet (eBay) men just saker där garantin kan vara viktig brukar jag tveka. Skönare att lämna in över disken om det strular ihop sig. Annars hade en engelsk DeWalt varit perfa.
Tror dock det är svårt att hitta något "billigt" med 2000W?
ClareOlsson har bara 2st 1200W maskiner. De duger inte gissar jag.
Jula hade inte heller någon över 1400W
Biltema 1200W
Jag gör precis som en av er föreslog, sågar alla rakorna med sänksågen och skenan. Har ett 27mm spåntat undergolv. Sågar precis genom det. 2st parallella snitt sen bruter jag loss biten och har rakorna klara. Vändorna kör jag med fräsen bara 20mm. De 7mm som finns kvar gör att inte bitarna trillar ner i trossbotten.
Gjorde såhär på bottenvåningen 60kvm, blev klockrent. Höjningen av golvet blev 0mm (Sen lade jag på golvgips och klinkers samt solida trägolv som iofs höjde golven 3cm. Men 3cm är bättre än 6cm.)
Ni har ju helt rätt, man vill ju inte råka bränna en importerad 4-5000kr fräs med finaste stålet. Då känns det bättre att bränna 2 st billiga fräsar med budgetstål. Garantin måste väl gälla förutsatt att man inte ultramisshandlar maskinen?
Brukar köpa mycket saker från ultandet (eBay) men just saker där garantin kan vara viktig brukar jag tveka. Skönare att lämna in över disken om det strular ihop sig. Annars hade en engelsk DeWalt varit perfa.
Tror dock det är svårt att hitta något "billigt" med 2000W?
ClareOlsson har bara 2st 1200W maskiner. De duger inte gissar jag.
Jula hade inte heller någon över 1400W
Biltema 1200W
Jag gör precis som en av er föreslog, sågar alla rakorna med sänksågen och skenan. Har ett 27mm spåntat undergolv. Sågar precis genom det. 2st parallella snitt sen bruter jag loss biten och har rakorna klara. Vändorna kör jag med fräsen bara 20mm. De 7mm som finns kvar gör att inte bitarna trillar ner i trossbotten.
Gjorde såhär på bottenvåningen 60kvm, blev klockrent. Höjningen av golvet blev 0mm (Sen lade jag på golvgips och klinkers samt solida trägolv som iofs höjde golven 3cm. Men 3cm är bättre än 6cm.)
Har snokat runt lite och DeWalten är nog fasen enda vettiga alternativet?
Hittat den på eBay för ca £254. Är det bästa köp eller köpert man verktyg bättre på annat håll i England?
Går det att använda sina befintliga 8mm stål i den med hjälp av någon adapter eller är det bara köpa nya 1/2" för hela slanten?
Hittat den på eBay för ca £254. Är det bästa köp eller köpert man verktyg bättre på annat håll i England?
Går det att använda sina befintliga 8mm stål i den med hjälp av någon adapter eller är det bara köpa nya 1/2" för hela slanten?
Priset är nog inte rent åt pepparn om det inkluderar frakt. En snabbsökning gav mig (exkl frakt):
Axminster £250 (har handalt därifrån många gånger utan problem)
Tooled-up £220 (har aldrig handlat därifrån, så jag kan varken säga bu eller bä)
Sen kan det kanske vara värt några pund extra att köpa från en välrenommerad handlare. Tex brukar Axminster få mer eller mindre genomgående bra omdömen.
Det verkar som att 8 mm hylsa (collet) inte följer med fräsen. Personligen skulle jag beställt en sådan samtidigt för att kunna använda befintliga stål. Dock hade jag valt att köra med 1/2" stål i detta fallet (av de skäl som phl tar upp).
Om du har planer på att använda fräsen i ett fräsbord vid ett senare tillfälle kan det vara värt att kolla in Trend T11. Det är i princip samma maskin som 625:an, men den ger dig möjligheten att ställa höjden uppifrån (när den sitter i fräsbordet). Dock kostar den lite mer... men om tankar på fräsbord finns så kan det som sagt vara värt att kolla upp alternativet i syfte att "framtidssäkra" investeringen.
Axminster £250 (har handalt därifrån många gånger utan problem)
Tooled-up £220 (har aldrig handlat därifrån, så jag kan varken säga bu eller bä)
Sen kan det kanske vara värt några pund extra att köpa från en välrenommerad handlare. Tex brukar Axminster få mer eller mindre genomgående bra omdömen.
Det verkar som att 8 mm hylsa (collet) inte följer med fräsen. Personligen skulle jag beställt en sådan samtidigt för att kunna använda befintliga stål. Dock hade jag valt att köra med 1/2" stål i detta fallet (av de skäl som phl tar upp).
Om du har planer på att använda fräsen i ett fräsbord vid ett senare tillfälle kan det vara värt att kolla in Trend T11. Det är i princip samma maskin som 625:an, men den ger dig möjligheten att ställa höjden uppifrån (när den sitter i fräsbordet). Dock kostar den lite mer... men om tankar på fräsbord finns så kan det som sagt vara värt att kolla upp alternativet i syfte att "framtidssäkra" investeringen.
Japp, det var inklusive frakten.
Collet . Tack, visste inte vad det hette så jag kunde inte leta efter det. Skall kika efter en för 8mm, kan ju vara bra att ha. Samt 20mm frässtål med 1/2" fäste.
Fräsbord har jag inte tänkt på, vad är fördelar med fräsbord? ÄÄr det om jag vill fräsa långa lister eller liknande? Fräsa långa saker på längden likt som sågbord? Finns fler bra användningsområden? Annars skippar jag nog det.
Collet . Tack, visste inte vad det hette så jag kunde inte leta efter det. Skall kika efter en för 8mm, kan ju vara bra att ha. Samt 20mm frässtål med 1/2" fäste.
Fräsbord har jag inte tänkt på, vad är fördelar med fräsbord? ÄÄr det om jag vill fräsa långa lister eller liknande? Fräsa långa saker på längden likt som sågbord? Finns fler bra användningsområden? Annars skippar jag nog det.
Kan detta vara liknande vad du menar med spral med uppåtmatning? Kan detta funka att bara mata på med? När jag körde med min gamla Black N Decker fick man ta ett 20mm djupt spår i minst tre omgångar för at inte nåot skulle överhetta. Skulle ju vara smidigt att bara trycka på framåt.http://www.ebay.co.uk/itm/20mm-Dia-...ies_Carpentry_Woodwork_ET&hash=item46057b2149Mr Handyman skrev:2kW låter ju som en bra början, och också titta på 12mm och ½". Köper man en DeWalt 625 från UK är det väl just ½"-hylsa, ev. också 8mm och 1/4". Ett riktigt bra utsug underlättar enormt förstås också.
Om det är en engångsföretelse är kanske att hyra en maskin ett alt...
Funderade på det också men eftersom jag kommer behöva fräsen lite då och då under 2-3 veckors tid så blir det antingen mycket spring till hyrfirman eller väldigt dyrt. Vet inte om man kan hyra stålen också eller om man måste köpa dem?Enk Projektet skrev:
Oavsett blir det nog ganska kvickt 1000-2000kr i hyrkostnad vilket gör att det känns ok att läågga lite till och ha obegränsad tillgång till fräsen. Hade det varit en 8000kr maskin hade jag hyrt.
Man kan även se det som att ifall jag köper DeWalten för 2500kr, använder den och är rädd om den så kanske jag kan sälja den begagnad på Blocket för 1500kr? Då har jag "hyrt" den av mig själv för 1000kr =)
Nu ska vi inte överdriva..
Jag fräste 20x20 svängar i glesen med en grön Bosch POF1400ACE (1400 W) och ett Boschstål. Det var inga som helst problem.
Maskinen köpte jag enkom för ändamålet från Amazon för ca 800 kr inkl frakt.
Jag fräste 20x20 svängar i glesen med en grön Bosch POF1400ACE (1400 W) och ett Boschstål. Det var inga som helst problem.
Maskinen köpte jag enkom för ändamålet från Amazon för ca 800 kr inkl frakt.
Kunde du fräsa dem i ett svep eller fick du ta det i omgångar? Med min Black & Crapper fick jag köra varje vändning i tre-fyra delar.. typ nån halvcentimeters djup per drag annars överhettade motorn och maskinen måste svalna en halvtimme.mycke_nu skrev: