Har en pyttebastu på drygt 5 kvm i huset. Den bastun har blivit använd ca 5 gånger på de tre år vi bott här så väldigt sparsamt. Golvet är målad betong och färgen börjar nu släppa på sina ställen och vi funderar på hur vi ska göra nu. Har några olika alternativ.

1. Kakla. Svindyrt med tanke på hur sällan vi använder och känns ej prioriterat.
2. Matta. Som ovan.
3. Riva upp gamla färgen och måla på nytt. Arbete och kostnad känns ok.
4. Lägga trall. Funkar det att smälla på sånna färdiga trallbitar på 30x30 cm, eller kommer det bli svinäckligt alternativt börja brinna?

Hur skulle ni göråa om ni använde bastu lika sparsamt som oss?
 
Klinka - håller sig rent och fräsct! Behöver inte bli så dyrt om ni väljer en utgående klinkmodell. Trall blir i längden sjabbigt. Annars är väl den enklaste lösningen att måla om golvet - såvida inte bastun ligger i källaren.
 
Är en 5 kvm stor bastu verkligen en "pyttebastu"? :)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Jag har klinkers i min 4 kvm stora bastu (där vi bastat 6 pers.) och det har hållit sig fräscht i 16 år än så länge!
 
Förstagången skrev:
Har en pyttebastu på drygt 5 kvm i huset. Den bastun har blivit använd ca 5 gånger på de tre år vi bott här så väldigt sparsamt. Golvet är målad betong och färgen börjar nu släppa på sina ställen och vi funderar på hur vi ska göra nu. Har några olika alternativ.

1. Kakla. Svindyrt med tanke på hur sällan vi använder och känns ej prioriterat.
2. Matta. Som ovan.
3. Riva upp gamla färgen och måla på nytt. Arbete och kostnad känns ok.
4. Lägga trall. Funkar det att smälla på sånna färdiga trallbitar på 30x30 cm, eller kommer det bli svinäckligt alternativt börja brinna?

Hur skulle ni göråa om ni använde bastu lika sparsamt som oss?
Klinker för 250:-/kvm x 5 = 1250:-
Fix o fog ca 500:-
Lite eget arbete med att få bort färgen
Lägger ni klinkern själv så vet jag inte om 1.750:- känns svindyrt?
Kan hitta ännu billigare plattor.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Trall tycker jag är trevligt att gå på. Är bastun rätt byggd ska golvet vara ganska svalt.
 
Förstagången skrev:
1. Kakla. Svindyrt med tanke på hur sällan vi använder och känns ej prioriterat.
Njae, inte behöver det bli svindyrt. Antar att du menar klinker på golvet som går att hitta för under 100 kr per kvadratmeter. Sen tillkommer fix och fog men jag är inte säker på att bra färg är så mycket billigare.

Välkommen till forumet för övrigt!
 
Alfredo skrev:
Njae, inte behöver det bli svindyrt. Antar att du menar klinker på golvet som går att hitta för under 100 kr per kvadratmeter. Sen tillkommer fix och fog men jag är inte säker på att bra färg är så mycket billigare.

Välkommen till forumet för övrigt!
Hugger första inlägg men svarar er alla.

Problemet är väl att vi inte hade tänkt lägga matta eller klinkra själv. Helt enkelt för att vi inte riktigt litar på den egna förmågan. Bara materialkostnaden är ju inte alls farlig men ska man leja bort jobbet blir det desto mer. Måla kan jag så det är lugnt.

Någon frågade om 5kvm kan räknas som minibastu, och jo, det kan det. Den är grymt klantigt byggd och långsmal utan möjligheter till att bygga fler lavar så har du tur och gillar att trängas kanske du får plats 4 😁
 
  • Gilla
Fredrikall och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.