Idag bestämde sig den ena gamla läderremmen (som sågbandet ligger på) för att lossna från hjulet på bandsågen, tar det som ett tecken att bägge bör bytas...
Men till vad? Färdiga uretanband verkar smidigt att montera, gäller bara att hitta någon som säljer i rätt storlek.

Hjulen är 580mm i diameter, och har plats för 42mm breda remmar/band/vad det nu kallas, spåret är 3mm djupt.

Några förslag på var jag ska börja leta?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Jag lämnade in mina hjul till en industrigummiverkstad och de skar till och vulkaniserade ihop nya belägg av gummi och limmade fast dem. Sedan bomberade jag hjulen med en kloss med sandpapper. För att kunna bombera övre hjulet utan att riskera att få ett bandsågsblad kring halsen köpte jag några meter kraftigaste sortens kantband i en handarbetsaffär och använde det i stället för sågblad när jag bomberade.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
@heimlaga Tror tyvärr inte jag har någon sådan inom rimligt avstånd, men ska fråga i verkstan på jobbet om de känner till något!
Du som ofta förespråkar att har det fungerat i 50 år så kan det inte vara dåligt, hur kommer det sig att du gick på gummi istället för läder? Internet säger att gummi brukar torka "fort" och rekommenderar polyuretan, men det är kanske för att de använt billigaste möjliga gummi?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.