4 476 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Fräsa vändspår för golvvärme utan regel under
Behöver lite råd när det gäller att fräsa vändspår för golvvärme.
Jag har byggt ut huset och det ska vara golvvärme i den nya delen.
Bjälklaget är reglat cc30 och i samråd med snickarna köpte jag endast raka spårfrästa golvspånskivor. Enligt dem skulle det blir billigare att låta rörmokaren fräsa spåren.
Efter att spånet är lagt har jag reglat ut 45mm + OSB+gips (allt enligt konstruktions ritningen).
När det nu är dags att fräsa vändspår inser jag att det inte finns någon regel under där vändspåren ska fräsas. Enligt golvvärmetillverkarna ska det finnas stöd under vändspåren.
Jag har ca 25cm från yttervägg till nästa regel.
Hur hanterar jag bäst denna situation?
Törs man fräsa vändspåren utan reglar under?
Om inte, hur långt in i rummet kan man lägga vändspåren utan att det blir problem med kallras från ytterväggen (jag har fått för mig att man vill ha slingor så nära yttervägg som möjligt). Tänker om jag kan vända på den regel som ligger ca 25cm in i rummet.
Eller måste jag såga upp spånet och lägga i en regel så jag kan få ut vändspåren mot ytterväggen med stöd under.
Tacksam för alla tips och rekommendationer jag kan få.
Med vänlig hälsning, Thomas
Bjälklaget är reglat cc30 och i samråd med snickarna köpte jag endast raka spårfrästa golvspånskivor. Enligt dem skulle det blir billigare att låta rörmokaren fräsa spåren.
Efter att spånet är lagt har jag reglat ut 45mm + OSB+gips (allt enligt konstruktions ritningen).
När det nu är dags att fräsa vändspår inser jag att det inte finns någon regel under där vändspåren ska fräsas. Enligt golvvärmetillverkarna ska det finnas stöd under vändspåren.
Om inte, hur långt in i rummet kan man lägga vändspåren utan att det blir problem med kallras från ytterväggen (jag har fått för mig att man vill ha slingor så nära yttervägg som möjligt). Tänker om jag kan vända på den regel som ligger ca 25cm in i rummet.
Eller måste jag såga upp spånet och lägga i en regel så jag kan få ut vändspåren mot ytterväggen med stöd under.
Hjälpte en kompis med renovering av hans kök. Där körde vi vändspår i golvskivan utan ordentligt stöd under och det sviktar rejält. Nu har han ett köksbord där men ändå. Min trista råd är gör om, gör rätt dvs lägg reglar under. Med vänlig hälsning, Ulf
Ett halvdant alternativ till att riva upp golvet och göra om kanske är att stabilisera med lim. Om du ser till att det finns en halv cm luft mellan 45-regeln + gips + osv närmast golvet så kanske du kan fylla det utrymmet med lim? Då limmar du ihop spånskivorna med väggen och kan på så sätt ta upp en del last i väggen.
Finns det någon möjlighet att komma åt från undersidan och montera stöd under?
Finns det någon möjlighet att komma åt från undersidan och montera stöd under?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Eftersom du har cc 30 tror inte jag du får några som helst problem. Bara fräs så nära vägg som möjligt.
Tjompa skrev:Behöver lite råd när det gäller att fräsa vändspår för golvvärme.