Eftersom jag är ganska ny på det här med fräsning så tänkte jag passa på att fråga efter lite allmänna tumregler.

Om jag skall fräsa ett spår säg 10 mm brett och 15 mm djupt i MDF, hur mycket kan jag ta åt gången? Kan jag köra hela djupet på en gång eller skall jag ta några mm i taget?

Hur är det om jag vill ha 20 mm bredd? Någon skillnad i max djup?

Hur är det med andra material, tex furu eller ek?

Hur mycket kan jag ta om jag vill ha en fals i en kant på säg 20mm med 10mm djup och jag kör med en 20 mm fräs. Kan jag ta allt i ett svep?

Jag är alltså ute efter lite tips och tumregler i största allmänhet, för det specifika fallet kan jag ju alltid gå ut och prova. Blir det bränt är det väl för mycket, annars var det väl ok.
 
Om jag skall fräsa ett spår säg 10 mm brett och 15 mm djupt i MDF, hur mycket kan jag ta åt gången? Kan jag köra hela djupet på en gång eller skall jag ta några mm i taget?
Det enda problemet med att fräsa allt på en gång är att fräsen kanske hugger. Jag skulle rekomendera att fräsa 2 ggr.

Hur är det om jag vill ha 20 mm bredd? Någon skillnad i max djup?
samma sak.

Hur är det med andra material, tex furu eller ek?
Väldigt olika i olika material. Ek tex blir gärna brännt. MDF är ett väldigt mjukt material. Därför är det så tacksammt att fräsa

Hur mycket kan jag ta om jag vill ha en fals i en kant på säg 20mm med 10mm djup och jag kör med en 20 mm fräs. Kan jag ta allt i ett svep?
Här ar det en annan sak. Bara fläska på. Fräsen får inget mothugg
 
Jag brukar ta mellan 3-5 mm per gång beroende på material, lite om det är hårt, mycket om det är mjukt eller lätarbetat. Mängden eller skärdjupet beror på profilen på fräsen också. En komplicerad profil kan belasta fräsen mycket fast det bara är 2 mm om den tar 2 mm över hela skärlängden som kanske är 50mm.

MDF är väldigt tacksamt att fräsa i eller bearbeta överhuvudtaget även om det är tuffare mot verktygen än vanligt massivt trä pga bindemedel som slöar ner och andra orenheter.

Hur mycket jag tar per gång styrs också av maskinen, är det en liten enhands Bosch Colt på ~800W kring kilot eller är det ett monster som Festool OF2200 på 2200W och 8 pannor. Du förstår att resultatet blir detsamma i slutänden, man måste anpassa skärdjup efter material, stål och maskin.

Dessutom brukar jag vilja ha en fin slutyta så då sparar jag så att jag tar bara ett par 1/10 delar i medfräsning (rekommenderas bara om man har rutin och god kontroll på och känsla för maskinen)
 
Kör du för sakta blir det bränt med 1mm också. Du kan inte köra för fort fast du bara tar 0,5mm, då blir resultatet fult och med risk för utslagningar och hugg.

Gällande matning så ligger jag oftast på 35-50mm/s ungefär sisådär. Försöker anpassa hur mycket jag tar till den matningshastigheten. Fast det är vädigt svårt att säga precis vilken tjocklek som man kan ta för den matningen. Kommer med erfarenhet.
 
Hur mycket man vill ta per pass beror också på vilka krav man har på slutresultatet. Ska man fräsa ur för nån mer eller mindre tillfällig hylla eller låda för överblivna maskindelar kan man också ta mycket mer på en gång om fräsen tillåter.
 
Absolut, då kan man nästan köra så det bokstavligen ryker, eller sprutar spån iafa.

Det bästa du kan göra är att ha våra kommentarer i bakhuvet och sedan öva och åter öva på lite skrotbitar. Du skall inte ta mer än att du känner att det är du som bestämmer över fräsen, går du längre då kan det bli riktigt otrevligt, tro mig... :(

Angående att köra så det ryker om det är fulprylar man gör så gäller fortfarande att man måste ha kontroll. Jag skulle aldrig köra med stort skär i hög fart i ek, skräpbit eller inte, det är att be om problem.

Se alltid till att underhålla dina stål, dvs gör ren dessa så att det inte sitter kvar rester från bindemedlet i materialet. Rester slöar ner och det är större risk att det blir fulskär av det. Trend har bra kit för rengöring som man kan skaffa här i sverige numera.
 
Jag tackar så mycket för tipsen, man måste ju inte göra alla misstag själv. Det brukar inte vara några problem att hitta på egna nya misstag att göra. ;)

Jag köpte en OF1010 för ett år sedan så maskinen skall det inte vara några problem med. Tyvärr har det inte blivit så mycket tid till annat än att jämna till några kanter samt att fräsa spår för att kexa ihop några hyllplan. Nu hoppas jag på att kunna göra lite annat också.

Att stålen är viktiga har jag också förstått. Jag köpte en billig sats på CO att börja med och tänkte byta de jag använder mot Cobolt efter hand som de tar slut.

Det låter också som om det är en bra ide att börja övningarna i MDF och vänta ett tag med de fina ekbitarna. Då har jag ivarjefall valt rätt ordning på mina projekt.

Just nu är det spår för att försänka aluminium rails i sidorna på ett hemmabyggt MFT som är på gång.
 
Kan nämna att nästa steg när alu profilerna är på plats blir att vidga spåret i dessa från 6,5 till 8 mm.

Fick på en tidigare fråga svar att detta nog kunde kräva kylvätska. Då var det frågan om att köra upp nya spår i en fyrkant-profil. Nu blir det ju bara 0,75 mm som skall bort på respektive sida så jag hoppas det kan gå utan. Verkar inte så bra att dränka MDF:en med fotogen eller T-sprit.

Tanken med att fräsa upp spåret när profilen sitter på plats är att jag då har den säkert monterad och får en exakt centrering av spåret. (Jag ändrar inte anhållet efter att jag fräs spåret i MDF:en, då måste centum på profilen komma rätt.)

Naturligtvis visir eller glasögon på (som alltid numera ).

Försiktig matning gissar jag för att undvika att aluminiumet "kladdar" men vad säger ni om rotationshastigheten?
 
Jag har för mig att de profilerna är eloxerade, och då kommer du att fräsa i aluminiumoxid. Det kommer att sabba ditt verktyg tämligen omgående. Varför skall du fräsa i profilen över huvudtaget?
 
Profilen skall sitta som ett T-spår på sidorna av mitt MFT hemmabygge.
Det närmaste jag kunde komma rätt mått var med ett spår på ca 6,5 mm men jag behöver öppna upp det till 8 mm för att det skall funka med Festools tvingar.

Alternativet är förstås att göra som visats i en gammal tråd, att använda två plattjärn med lämplig springa emellan. Men nu har jag snöat in på att ha en hel profil trots att det verkar hopplöst att hitta någon som passar.

Den jag hittat är egentligen en glidkena till gardiner eller något sådant men måtten är rätt bortsett från spår-öppningen då.
 
Redigerat av moderator:
Jaså, jag trodde att det var Festools egna MFT-profiler som finns att beställa.
 
OK, jo det hade väl varit den enkla (och dyra) lösningen. Förutom att spara lite pengar så tyckte jag det kunde vara kul om det gick att lösa på egen hand. Vi får väl se om det verkligen blir billigare (och färdigt) i slutändan eller om det blir en av mina vanliga "budget" lösningar som kostat det dubbla när det är klart. ;)

Jag tänkte återkomma med en projekttråd när jag har fått ihop något att fotografera.
 
Ta ett stål du inte är rädd om och prova. Jag skulle testa att köra 0.5-1mm i taget. Vem har bråttom?
Jag vidgade centrumhålen på ett par bilfäljar i aluminium. Stålet gick åt skogen. Men jag lyckades med fäljarna.

Annars kan du alltid snacka med den lokala smeden. Han har säkert den profil du vill ha, utan större kostnad. Fast det är klart. Det är roligare att göra själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.