2 328 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Fräsa ner rör för HDMI-kabel i platta med vattenburen golvvärme
Sitter i en villa som jag och sambon byggde för 4 år sedan, är teknik intresserad och har gjort lösningar med styrning av belysning och lösningar för bild och ljud.
Men mitt problem ligger idag i vårat vardagsrum där jag blev rekommenderad att gå på en lösning som skicka bilden via nätverket via omvandlare HDMI-cat>-<cat-HDMI, (hdmi over ethernet).
Detta är en lösning jag är måttligt nöjd med, då jag tycker den är svajig och det blir ytterligare ett moment vid eventuell felsökning. Och att dra om en kabel HDMI kabel i vägg är bara att glömma då väggen TV:n hänger på inte har någon anslutning till resterande väggar, enda vägen är via taket som är ryggåstak och saknar åtkomst för att just dra en kabel utan en arbetsinsats jag inte är villig att ta.
Min teknik som NAS, reciver, boxar etc har jag i ett teknikrum centralt placerat i huset, och från detta är det sammankopplat med TV-apparaterna runt om i huset.
Men har nu börjat fundera på om man skulle ta och plocka upp klickgolvet för att frilägga betongplattan och där ta en betongspårfräs för att göra ett 3-3,5 cm djupt spår för att gjuta ner ett rör för att dra HDMI-kabel i.
(supra har bland annat en HDMI-kabel som man kan ta bort själva kontakten för att underlägga att dra i kabelrör)
Men jag är osäker på om det finns några risker, förutom då att kapa av golvvärmen.
Skulle gärna ha tips eller idéer på genomförandet eller om någon provat sig på något liknande själv.
Skulle jag ha lagt tråden fel får någon gärna flytta den.
//Robert
Men mitt problem ligger idag i vårat vardagsrum där jag blev rekommenderad att gå på en lösning som skicka bilden via nätverket via omvandlare HDMI-cat>-<cat-HDMI, (hdmi over ethernet).
Detta är en lösning jag är måttligt nöjd med, då jag tycker den är svajig och det blir ytterligare ett moment vid eventuell felsökning. Och att dra om en kabel HDMI kabel i vägg är bara att glömma då väggen TV:n hänger på inte har någon anslutning till resterande väggar, enda vägen är via taket som är ryggåstak och saknar åtkomst för att just dra en kabel utan en arbetsinsats jag inte är villig att ta.
Min teknik som NAS, reciver, boxar etc har jag i ett teknikrum centralt placerat i huset, och från detta är det sammankopplat med TV-apparaterna runt om i huset.
Men har nu börjat fundera på om man skulle ta och plocka upp klickgolvet för att frilägga betongplattan och där ta en betongspårfräs för att göra ett 3-3,5 cm djupt spår för att gjuta ner ett rör för att dra HDMI-kabel i.
(supra har bland annat en HDMI-kabel som man kan ta bort själva kontakten för att underlägga att dra i kabelrör)
Men jag är osäker på om det finns några risker, förutom då att kapa av golvvärmen.
Skulle gärna ha tips eller idéer på genomförandet eller om någon provat sig på något liknande själv.
Skulle jag ha lagt tråden fel får någon gärna flytta den.
//Robert
Om du inte vet hur djupt golvvärmeslangen ligger skulle i alla fall jag inte våga sätta fräsen i plattan...
Kanske kan du byta socklar till en ihålig variant och dra kabeln i den?
Något liknande denna:
https://www.byggmax.se/golvlist-axx...MI8qS5lJuS5AIViU0YCh3vVQz5EAQYASABEgIC6vD_BwE
Finns ett gäng olika att välja på
Kanske kan du byta socklar till en ihålig variant och dra kabeln i den?
Något liknande denna:
https://www.byggmax.se/golvlist-axx...MI8qS5lJuS5AIViU0YCh3vVQz5EAQYASABEgIC6vD_BwE
Finns ett gäng olika att välja på
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 702 inlägg
Du kan inte dra en optisk kabel som är tunnare och lägga den i ett 5mm spår bara?
Har du några bilder från innan gjutningen av plattan? Ver du om golvvärmerören ligger ovanför eller under armeringen? Ligger den under armeringen bör det vara lugnt! Ligger den ovanför få man vara lite mer försiktig. En vanlig platta är 10cm tjock, armeringsnätet ligger i mitten och om golvvärmen ligger ovanför ligger den i bästa fall 3cm från ytan.
Problemet är att väggen där tv:n hänger är fristående från resterande delar av huset. Så att lägga kabeln bakom en list som hade varit ett alternativ tyvärr inte är möjligM Morgonskiftet skrev:
Absolut, har fotografier från alla moment av byggnationen, så vart golvvärmen ligger har jag bra koll på.N NoOne2k skrev:Har du några bilder från innan gjutningen av plattan? Ver du om golvvärmerören ligger ovanför eller under armeringen? Ligger den under armeringen bör det vara lugnt! Ligger den ovanför få man vara lite mer försiktig. En vanlig platta är 10cm tjock, armeringsnätet ligger i mitten och om golvvärmen ligger ovanför ligger den i bästa fall 3cm från ytan.
Tittade på bilderna igår och dom ligger precis under armeringen, så i teorin torde det finnas en yta på ungefär 4cm som är fri.
Det finns flata HDMI-kablar som borde gå att lägga mellan klickgolvet och betongplattan, har du någon typ av dämpningsmatta kan du ta bort den just där kabeln ska gå eller så kan du jacka ur klickgolvet lite om det är ett tjockare golv.
Svarar i en gammal tråd men kunde inte låta bli. Är det inte mycket lättare och säkrare att fräsa i klickgolvet? Alltså plocka loss en planka och fräs i den. Finns kablar ner mot 3 mm i diameter, och sedan även de flata såklart.
Sedan hur det är lättare att fräsa i betongen under parketten än att dra den i en kabelkanal i taket förstår jag inte...
Sedan hur det är lättare att fräsa i betongen under parketten än att dra den i en kabelkanal i taket förstår jag inte...
Liknande trådar
-
Hur långt ner ska WC:ns anslutningsrör tryckas ner i en manschett?
Badrum -
Behövs det inte innerhylsa plaströrskoppling PEM32 till djupbrunnspump
Vatten & Avlopp -
Dimensionera tappvatten, rör i rör
Vatten & Avlopp -
Tillåtet att fräsa ner kabelrör i betonggolv i BRF?
Bostadsrätt -
Fräsa ner vattenrör i platta och dra ut det genom kantbalk?
Byggmaterial & Byggteknik