4 098 läst · 9 svar
4k läst
9 svar
Fräsa in led belysning I bokhylla
Medlem
· Västra götalands län
· 241 inlägg
Tjena gott folk!
Jag ska bygga en bokhylla 2x1m ca,(tänkt använda 18mm limfogskivor).
Längs med de stående långsidorna har jag tänkt fräsa in led belysning (typ någon list).
Nu är frågan vad man ska använda för typ av ledlist? Har någon på forumet en go lösning?
Tack på förhand
Jag ska bygga en bokhylla 2x1m ca,(tänkt använda 18mm limfogskivor).
Längs med de stående långsidorna har jag tänkt fräsa in led belysning (typ någon list).
Nu är frågan vad man ska använda för typ av ledlist? Har någon på forumet en go lösning?
Tack på förhand
Medlem
· Västra götalands län
· 241 inlägg
Ja det är min tanke.
Jag var nog dålig på att formulera mig, det finns en miljard olika tillbehör, jag vet inte riktigt vad som behövs..
Jag vill ha belysning på båda långsidorna av bokhyllan, dessa ska vara sammankopplade på något sätt och gärna kunna dimras.
Problemet är väl att jag inte vet vilka komponenter som behövs för att skapa detta.
Jag förstår att jag behöver en list för infällnad, samt någon led-strip men behövs skarvar då för att bygga ihop?
Behöver jag ett drivdon?
Vad för typ av dimmer kan jag installera? Kanske via telefonen?
Mycket tacksam för hjälp i djungeln för någon som inte har koll
Mvh
Mikael
Jag var nog dålig på att formulera mig, det finns en miljard olika tillbehör, jag vet inte riktigt vad som behövs..
Jag vill ha belysning på båda långsidorna av bokhyllan, dessa ska vara sammankopplade på något sätt och gärna kunna dimras.
Problemet är väl att jag inte vet vilka komponenter som behövs för att skapa detta.
Jag förstår att jag behöver en list för infällnad, samt någon led-strip men behövs skarvar då för att bygga ihop?
Behöver jag ett drivdon?
Mvh
Mikael
S Sandwich11 skrev:Ja det är min tanke.
Behöver jag ett drivdon?
Mvh
Mikael
Har jag förstått rätt om du vill ha ledlisten på den del som är lodrät? List för infällnad finns så med ett djup på 6 mmS Sandwich11 skrev:Ja det är min tanke.
Behöver jag ett drivdon?
Mvh
Mikael
Sedan finns det en uppsjö med ledtejp. Från billiga i byggvaruhusen, jula m.m som du styr med en medföljande fjärr och drivdon ingår. Sedan finns kvalitets ledtejp som du köper till drivdon. Om du vill kunna dimmra denna med telefon så kan man installera t.ex. en plejddimmer.
Där har jag också köpt det mesta i ledtejpväg. Mkt bra kundservice som hjälper en att sätta ihop rätt prylar. Men nog kostar det en extra slant.BirgitS skrev:
Medlem
· Västra götalands län
· 241 inlägg
Det stämmer gott!
En separat fjärr känns sunkigt..
Men typ en vanlig dimmer tänker jag mig kanske.
Xcen alltså, de ska jag kolla upp! Stort tack för hjälpen
En separat fjärr känns sunkigt..
Men typ en vanlig dimmer tänker jag mig kanske.
Xcen alltså, de ska jag kolla upp! Stort tack för hjälpen
Instämmer med att det känns lite sunkigt med separat fjärr Men ibland styr plånboken Jag installerade ledlister infällda i taket som styrs via mobilen eller vanlig strömbrytare. Lätt att bygga ut systemet och allt kan styras från mobilen.S Sandwich11 skrev:
Medlem
· Västra götalands län
· 241 inlägg
Haha visst gör detT Tompafix skrev:
Ja men då känns valet lätt! Skickade ett mail till Xcen nu, hoppas dom kan hjälpa mig.
Tack för hjälpen och trevlig helg