Som rubriken säger, hur funkar det att fräsa i trä med en bättre pelarborrmaskin? Vilka varvtal behöver man komma upp i får man ngn precision? Har inte köpt ngn maskin än men är inne på en Strands S53 eller ngn Arboga kanske en E100S.

Oftast så inte lager anpassade för fräsning, utan endast axiel belastning, så räkna inte med tajt precission. Dessutom så finns risken för att konan släpper och trillar ut, såvida man inte kan spänna fast den med en gängstång igenom hela spindlen, vissa modeller har funktion för det.
Varvtalet är också för lågt för mindre fräsar. Det är få pelarborrmaskiner som kommer över 2500-3000rpm, och småfräsar vill ha runt 5000+

Med det sagt så fungerar det i vissa fall tillsammans med kordinatbord. Beror väl lite på hårdheten, och finishkraven.

Du måste ha gänga på spindelnosen och mutter som låser fast konan.
Med gott resultat fräser jag både helträ och plywood trots "bara" 2800 rpm.
Jag har skaffat en vänstervriden 10 mm hårdmetallfräs och det skär fint.
(Vänstervriden för den skär nedåt (spåndrivande) och det flisar inte ur)

Har en annan produkt där jag fräser kantiga hål i plast med em 2,5 mm pinnfräs och det går fint och ger släta ytor

Protte

• Gilla
Felixh89
  • Laddar…
Jag har fräst mycket, både i aluminium och i trä i en pelarborr.
Men det var en mycket stabil maskin som vi har på jobbet.

En riktig fräschuck med spännhylsor skall man ju ha, och med möljighet att låsa med brickor så inte konan lossnar, som protte skriver.

Och så behövs naturligtvis ett stabilt fräsbord/koordinatbord:
1031646m.jpg

Sedan finns det speciella fräsar som är gjorda för borrmaskin, dessa har fler skär typ 6-10st

hfghenke skrev:
Hur skulle en sådan här klara sig?

[länk]
Åhhhh, en våt dröm.
Den har dragstång isf mutter men det gör ingen skillnad.
Välj 2 fartsmotor så går det åtminstone i 3200 rpm.
Avståndet spindel pelare avgör hur stora arbetsstycken som går att fräsa, 275 mm kan vara för litet ibland.
Kolla upp hur stor rörelse det är på koordinatbordet, det är några siffror som inte stämmer.

Den maskinen är lite overkill att fräsa trä med, med svängbart borrhuvud och vevmatning på spindelmatningen.
Men hittar man inget annat så....
protte

• Gilla
hfghenke
  • Laddar…
"Problemet" är att den väger 340 kg :) Undrar om den kommer ihopsatt eller om den kommer i flera kollin. Jag har ju inte direkt en gaffeltruck hemma i garaget.

/ h

Använd de enkla maskinerna, block, talja, kilen, hävstången och hjulet (rulle).
En och annan kompis är inte heller att förakta.

Protte

Jag har en sån borrmaskin och den fungerar perfekt att fräsa med. Använder oftast pinfräsar för metall för att fräsa tapphål. Det är dock lite lurigt att få anhållet parallellt med koordinatbordets längsaxel.
/B

Jag tror denna är lite overkill för mig och mitt garage även om det är lockande. Jag skulle gissa på att jag kommer fräsa 1 gång av 100 så det är en pelarborr jag behöver. Då jag håller på med jakt och bygger en del kolvar är det framförallt pipkanaler, och infästning till lådan detta bäddas alltid in i plast efter fräsningen så toleranserna är ett par millimeter.

Går det över huvud taget att fräsa med en vanlig pelarborrmaskin?

http://verktygsboden.se/borrmaskiner/pelarborrmaskin-t-25a

Om man tar hänsyn till de fysiska begränsningarna så går det att fräsa med en pelarborr.
Den lägre styvheten i pelare och annat gör att man får avverka mindre och köra flera vändor
istället. Vertikalmatningen kan sakna noggrann mätskala och man måste kunna låsa den
för att kunna fräsa plana ytor.

Aluminium, plexiglas och trä går att få till rätt skapligt, ståldetaljer är knepigare.
Fastspänning av verktyg och arbetsstycke är mycket viktiga för resultatet. Flera olika
skruvstycken t.ex. ett maskinskruvstycke för metallbearbetning och andra för trä och
småbitar kompletterat med en sats spännjärn för det som inte passar i skruvstycken.
Spännhylschuck i maskinen är ett måste, andra chuckar fixar inte sidkrafter och fräsen
riskerar att krypa ur chucken eller lossna helt.

Ett koordinatbord med T-spår är nödvändigt för matning och fastspänning.
Lite mätverktyg som vinkelhakar och parallellbitar gör nytta.

Att lägga hela budgeten på borrmaskinen är inte optimalt, tillbehören är minst lika viktiga.

Min egen lösning är en mindre bänkmaskin konverterad till hylschuck för ER16-hylsor (max 10 mm).
Tillbehör som vinkelhylla och parallellbitar är DIY och bearbetat in en större maskin.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.