ni som fräst vändningar o golvvärmeskivor, har ni kört med överhandsfräs eller hyrt nåt bra?

En polare till mig hade sett en speciell pryl som man ställer in cc-måttet på o sen så kan man stå upp o fräsa ur vändningen, o då blir den perfekt rundad oxå, det verkar ju lättsamt.

Förslag önskas :)

jag har spårat golvspån ligger men ska fräsa alla vändningar samt nåt grövre spår.

kolla maskinen i denna film runt 3,30 - 4minuter in http://www.youtube.com/watch?v=kJOjBLUYDN4

Redigerat:
Det där verktyget och stål finns att beställa av uponor... finns säkert att hyra liknande på hyrfirmor.
Vet ej vad det kostar dock.

Har fräst med handöverfräs. Sågade till en mall med sticksågen. Mallen går att skruva fast i spånskivan. Går så snabbt och smidigt att jag inte skulle hyra något verktyg.

katos skrev:
Har fräst med handöverfräs. Sågade till en mall med sticksågen. Mallen går att skruva fast i spånskivan. Går så snabbt och smidigt att jag inte skulle hyra något verktyg.
köpte du nå speciella stål, ska själv köra 20 mm, såg att tooltrust hade "golvvärmestål"

Men dom var inte helt gratis typ 350st, vet samtidigt inte hur många man gör av med

Jag fräste ner lks 16mm golvvärme och använde ett 3/4 tum alltså 19mm. Det blev precis lagom. Jag använde ett billigt från axminster. Har använt det till ca 40 m2. Har inte varit några problem.

katos skrev:
Jag fräste ner lks 16mm golvvärme och använde ett 3/4 tum alltså 19mm. Det blev precis lagom. Jag använde ett billigt från axminster. Har använt det till ca 40 m2. Har inte varit några problem.
Hehe, vad heter frässtål på axminster?

Router bit

Fräste i glesen med handöverfräs (Bosch 1400 POF, 800 kr på amazon.uk.co) och använde ett lock till en stor färgburk som mall.

Minns inte om stålet följde med maskinen eller om jag köpte det separat, men det var i alla fall ingen specialare för golvslang.

DIY_freak skrev:
[länk]

Är det denna du använde? Någon i Göteborgsområdet som också vill beställa mindre saker från Axminster så man kan dela på frakten?
Jag använde en vanlig notfräs men det där blir säkert kanon.

DIY_freak skrev:
[länk]

Är det denna du använde? Någon i Göteborgsområdet som också vill beställa mindre saker från Axminster så man kan dela på frakten?
Har du observerat att det är 1/4" skaft på det stålet? Har du motsvarande spännhylsa till din fräs? Är den köpt i Sverige är det sannolikt inte så (då har du förmodligen fått med en 8 mm, och kanske en 12 mm hylsa). Bara så det inte blir fel... (Sen är 1/4" skaft också i klenaste laget, men det är en annan femma).

D
Jag har ingen fräs än och vet ingenting om fräsar. Vad är det för toleranser på spännhylsorna då? Går ett 1/4" stål in i en 6mm spännhylsa?

Skillnaden mellan 6 mm och 1/4" är inte stor (0,35 mm), men jag skulle inte chansat.

Om jag hade varit i dina kläder hade jag börjat med att skaffa en fräs och sen köpt ett lämpligt stål som passar som det skall. Jag hade inte valt en maskin med enbart 1/4" hylsa eftersom det är i klenaste laget, och dessutom gör det svårt att hitta vettiga stål här hemma i Svedala.

D
De billigaste fräsar jag sett (i Sverige) har 6 och 8mm spännhylsor. Men efter att ha googlat lite så verkar det inte som om folk tror att ett 1/4" stål skulle gå att få in i en 6mm hylsa. Hur gjorde Katos?

Jag köpte min fräs en dewalt 625 i england och även stålen därifrån så har inte det problemet eftersom båda har 1/2 tums skaft. Men det är väl bara att köpa till en spännhylsa i rätt dimension, är inte så dyrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.