Finns det nån finurlig teknik att fräsa ut spåren för vanliga lyftgångjärn?
 
Vad är det för fel med stämjärn?
 
Välj lyftgångjärn med rundad kant, gör sedan en mall och kör med kopierring. Saknar du grejer för detta hade jag nog tagit radierna med kvistborr os sedan stämjärn. fräsa på frihand blir sällan hundra
 
Vissa gångjärn, till fönster ex, har borrhålen strategiskt placerade... Med ett 19 mm borr i skruvhålen får man då alla kritiska radier tillverkade. Raksträckorna tar man sedan med stämjärn. (Detta gäller inte alla gångjärn och är bara något jag praktiserar när jag är "ute på fältet" utan fräsmall...
 
  • Gilla
lassab999 och 2 till
  • Laddar…
Trend gör flera mallar för att fräsa ur för gångjärn och så. De finns att beskåda på www.trend-uk.com. Axminster.co.uk säljer hela Trends sortiment, men de har inte allt i katalogen. Priserna på Trend i Sverige får Festool att verka billigt.
 
Lamello Duplex :)
 
phl skrev:
Lamello Duplex :)
Så kan man ju se på saken också, men dessa är nog inte TS tekopp. ;)
 
Mina gångjärn har inte avrundade hörn vilket gör att jag ändå behöver dit med stämjärnet, så jag kör alltid på frihand med fräsen för exakt djup och avslutar med stämjärn runt om.
 
Jag har en fräs med tillbehör och min första tanke var att göra en mall men är lite osäker på genomförandet. Gångjärnet är inte helt platt och då blir det svårt att följa kanterna med fräsen. Ska man offra ett gångjärn och kapa bort hylsan för att få en platt profil för mallen?
 
Gör en egen mall.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Mina gångjärn har inte avrundade hörn vilket gör att jag ändå behöver dit med stämjärnet, så jag kör alltid på frihand med fräsen för exakt djup och avslutar med stämjärn runt om.
Precis så resonerar Trend, fast tvärtom. De tillverkar särskilda hörnstämjärn för ändamålet. Lite lustigt faktiskt.
 
Det blev en blanding till slut, fräste ut bara för längden och bredden på gångjärnen (med 16mm frässtål) för att få rätt djup och utan att böka för mycket med exakt avrunding och det blev rätt bra. Försökte göra en mall men det gick inget vidare :)
 
vagabondo skrev:
Det blev en blanding till slut, fräste ut bara för längden och bredden på gångjärnen (med 16mm frässtål) för att få rätt djup och utan att böka för mycket med exakt avrunding och det blev rätt bra. Försökte göra en mall men det gick inget vidare :)
Lättaste mallen är en träkloss som blir startstopp (mot fräsens botten). Sedan lägger du ett gångjärn mellan den och fräsens botten. Och slutligen en stoppkloss mot fräsen. Nu är din mall klar, men ligger ett fräsståls diameter för långt bort. Sätt frässtålet mot stoppklossen, lägg på vinkelhaken på frässtålets andra sida, ta bort frässtålet och flytta stoppklossen till vinkelhaken. Mallen klar, bredden reglerar du med fräsens sidojustering.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.