Går det extremt sakta? Är det möjligt. Skall köra i plankvägg. Har tidigare kört med cirkelsåg och stämjärn, men vill övertyga frugan om ännu ett verktygsköp.

Ni som har handöverfräs, använder ni den ofta?

/Magnus

Farsan har en överhandsfräs(alphatools 399:- bauhaus) som jag brukar leka lite med, och jag skulle tro att fräsa en sån ränna skulle gå fortare med fräs än med cirkelsåg+stämjärn.

klart att för precisionsjobb som kräver exakta mothåll etc så skulle jag gå på en dyrare, men vi köpte den för att runda bänkskivekanter och då funka frässtålen med kullager ypperligt. Dock så dammar det utav he..ete :)

/J

Fräste en hel del vid "konstiga" svängar när jag la golvvärmerören mellan glespanel. Använde frässtål 20mm och det är rätt jobbigt, men prova själv så får du se ;)

Ja, jag har använt fräsen för att göra profiler på alla fönstersmygar i MDF, så den är avskriven sen länge!

Hittade denna på Jula, visserligen för betong men det går säkert att byta klingorna. Sen fräser du flera gånger med olika bredd och finslipar med handöverfräsen :D

http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=746681713&pf_id=SE-040004&dept_id=SE-040

Ovanstående tänker jag köpa när det är dags att fräsa in VP-rören i Lecan för sutterängplanet!

glöm handöverfräs, är spik i bräderna väl...

körde själv med stämjärn och cirkelsåg i hela kåken, ett skitgöra, men det finns ett slut ;D

däremot fick jag nyttja den fullt ut nu med staketet, men grymt sugen att byta ut min b&d då den inte är så kul på finlir (vilket är nästa steg med den)

Lustigt att du skulle fråga detta!! Jag håller precis på att prova det själv. Jag har i det rummet någon slags mjuk fiberskiva och under det plank. Jag tar med hela skivan och en bit ner i planket när jag fräser spåren. Det enda tricket jag får göra är att ställa in djupet så att fräsen först tar bara skivan. (Hur enkelt som helst förresten.) Sedan kan jag kolla om det sitter någon spik i plankväggen, de är inte roliga att köra i.
Jag har skruvat upp en rätbräda med lagom avstånd nedanför det tänkta spåret och detta är nog nästan ett krav. Jag har på grund av platsbrist även satt brädan ovanför och det funkar oxå men är mycket jobbigare. Annars är det bara problem inne i hörnen där man inte kommer åt. Där får man köra "manuellt".
Jag har för första gången verkligen haft nytta av dammsugartillsatsen till min gröna Bosch. Det dammar nästan inte alls som man skulle kunna tro.
Så man kan säga att efterssom det funkar för mig så gör det säkert det för dig. Du har ju plankvägg så se upp för spik annars är det som att skära i smör. Jag tror den största fördelen är slutresultatet (inte för att man kommer att se det sedan men ändå :) )

mmm...tretexskiva. Det väcker härliga minnen ;D

019001_c.jpg

Den eller? 695kr

Dyrare och dessutom färre anv.områden

Jag har fräst spå för elrör med handöverfräs. Med en hårdmetallfräs går det utmärkt att köra genom spikarna också. Det sliter visserligen lite extra på fräsverktyget men jag tyckte det fungerade bra. Jag tyckte det största problemet var att det dammade så infernaliskt. (Tretex på 4" plankvägg.)

Jag fräste ur spåren till mina rör med handöverfräs tyckte att det var det som gick enklast och snabbast.
Både i stock och plankvägg. Skulle mkt till om jag skulle ta något annat verktyg när jag kan komma åt handöverfräs. Har en billig modell som fungerar bra till lite av varje.

När jag byggde nytt kök och la in nya ledningar i väggarna, mätte ut 20mm och drog linjer med lodstocken. Två parallela linjer. Sedan satte jag på en diamantklinga på min Festool sänksåg, och ca 30mm sågdjup. Kopplade på min Festool dammsugare. Sedan var det bara tuta o köra. Nu var det i puts o tegelvägg, osm jag sågade i. Gick som smort. Visst rök det, men jag tyckte inte det var så farligt. Avslutade med att hugga ut putsen o teglet, mellan linjerna.´Det "ramlade" i princip ner av sig själv.

Du ska ha en Supercut till vinkelslipen. Kallas nu även Safesaw System. Se www.toolbox.se - Snabblänkar - Supercut, Supersystem. Det tar några sekunder att köra ett grovt spår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.