Vi har en sommarstuga i skärgården och här blåser det kraftigt ibland och då blåser det in under råsponten och så droppar det lite varstans. Taket har ganska flack lutning. Fotplåten sitter mellan takpanna å läkt och avståndet känns väldigt långt till rännan. Finns det någon enkel lösning på detta problem? Nya fotplåtar med skarpare vinkel?
På vinden ser allt torrt ut, pannor, läkt och ytpapp är nyligen bytt.
Byggaren verkar ha kommit på att han skulle sätta fotplåt lite sent i bygget. Eller så vet han inte bättre. Om det är nyligen bytt, vem gjorde jobbet? Jag hade reklamerat det.P Poolmanna skrev:Vi har en sommarstuga i skärgården och här blåser det kraftigt ibland och då blåser det in under råsponten och så droppar det lite varstans. Taket har ganska flack lutning. Fotplåten sitter mellan takpanna å läkt och avståndet känns väldigt långt till rännan. Finns det någon enkel lösning på detta problem? Nya fotplåtar med skarpare vinkel?
Jag skulle säga att det är normalt att sätta fotplåten på bärläkten, det blir snyggast så. Men i det här fallet så skulle det ha använts en fotplåt som nått längre ner mot/i hängrännan, och den skulle även ha bockats mer än den på bilden.
Den på bilden är troligen en "standard" från någon bygghandel, för att fått det bra så skulle en fotplåt måttbeställts från en plåtslagare.
Den på bilden är troligen en "standard" från någon bygghandel, för att fått det bra så skulle en fotplåt måttbeställts från en plåtslagare.
Det var vi själva som satte dit plåtarna som de satt innan. Jag har ju förstått att det är bättre / mer korrekt om de sitter under läkten. Frågan är ju vad vi kan göra nu? Känns komplicerat att få in plåtarna under läkt å papp. Jag testade att vända på plåtarna men då var de för långa 🥴C C.Ö skrev:
Redigerat:
Precis, det är ju dessutom sommarstuge-snett här å där å rännorna sitter några cm för långt ner. Ska försöka leta upp en fotplåt som har brantare vinkel och längre så den når ner.G Gabbe1 skrev:Jag skulle säga att det är normalt att sätta fotplåten på bärläkten, det blir snyggast så. Men i det här fallet så skulle det ha använts en fotplåt som nått längre ner mot/i hängrännan, och den skulle även ha bockats mer än den på bilden.
Skarva på med en röd plåt som ligger på undersidan nuvarande, ska då gå upp under till knäcken som är därmed, fästes med rostfria plåtskruv, men förborra så dom biter, inga skruv med borrnos. En plåtis klipper och knäcker om det behövs enligt dina mått.
Kan du inte bara lägga en ny läckt som du spikat papp ovanpå och sedan kan spika fast läkten under plåten för då borde det inte kunna blåsa in regn underifrån.Den instruktionen på mitt clicktak så ska man först papptak sedan fotplåten och sist täcker man resten med papp.
Tack, om jag fattat rätt så sätter jag en vinklad plåt under den befintliga plåten fast med brantare vinkel och att den går ner över råsponten och brädan där rännor sitter. (Den nya plåten kommer ju lämna ca 1-2 cm utrymme för vatten som hamnat under pannor.) Då lär det inte blåsa in vatten, varken under pannor eller mellan råspont. Det blåste ju 28 m/s när vatten letade sig in så det är ju inte helt lätt å veta.J jonaserik skrev:
Nu har även en takläggare tittat. Han tyckte också att man ska sätta ny plåt under den gamla samt fixa nya och höja rännor. Bara att invänta offert 😀. Han sa dessutom att det från början varit eternitplattor på taket och det ofta blir problem med pannor på flacka tak, speciellt i skärgård med hårda vindar. Vattnet hinner inte ner utan blåser in under pannor och att blåser det 28 m/s så kan t o m ytpappen lyfta till slut å då är det svårt å veta hur vatten kommit in. Tack för all hjälp!
Ska det bli nya rännor, så ta 125 mm, visserligen är dom breda och plåtis säger att dom för upp 200 m2 och är för stora. Prisskillnden är inte stor så kär på 125. Nu blir det nog knepigt att få dit andra krokar då plåten
är där och krokar ska ligga under papp och plåt. Fästas i råsponten.
är där och krokar ska ligga under papp och plåt. Fästas i råsponten.
Liknande trådar
-
Lampa till spisfläkten trasig - trodde jag!
El -
Mataki självtäck 3 ytpapp - klistring mot fotplåt
Tak & Vind -
Rexovent Agreggat RDAA-14-012, kan ej reglera tillufts fläkten, hjälp!
Ventilation -
Dryper fett från köksfläkten - vad göra?
Kök -
Värmeförflyttare - Elementfläkten - någon som testat?
Ventilation