8 307 läst · 7 svar
8k läst
7 svar
Fotokromatiska fönster ???
Ursäkta min kryptiska rubrik.
Jag har sett på forumet ett inlägg som jag inte kunnat hitta trots jag sökt en massa.
Det handlar om fönster där man kan ställa om det så man inte kan se in, men däremot ut. Jag har glömt vad det heter. (Heter det fotokromatisk?)
Jag har för mig att någon skrev på forumet att "i nästa hus ska jag definitivt ha det" även om hans/hennes fönsterleverantör inte kunde/ville leverera det.
Är det någon som vet var man kan få tag på det eller vet vad det kostar??
???
Jag har sett på forumet ett inlägg som jag inte kunnat hitta trots jag sökt en massa.
Det handlar om fönster där man kan ställa om det så man inte kan se in, men däremot ut. Jag har glömt vad det heter. (Heter det fotokromatisk?)
Jag har för mig att någon skrev på forumet att "i nästa hus ska jag definitivt ha det" även om hans/hennes fönsterleverantör inte kunde/ville leverera det.
Är det någon som vet var man kan få tag på det eller vet vad det kostar??
???
Mmm...kommer ihåg den där tråden. Jag tror att det var jag som tipsade.
Jab kommer inte ihåg den var det fanns i Sverige, men här har du lite info att bli suktad av.
http://www.glassresource.com/sub/special/privacy.htm
Jab kommer inte ihåg den var det fanns i Sverige, men här har du lite info att bli suktad av.
http://www.glassresource.com/sub/special/privacy.htm
Hej,
Vet inte om jag hade uppe det i någon tråd, men jag har på hemsidan om mitt husbygge ondgjort mig på den totala brist på visioner som en hel del leverantörer hade i Sverige. Bl.a om just denna fönstertyp. Jag sa också att nästa bygge om 10år, då skall de in ...
Fotokromatiska glas är glas som ändrar sig beroende på ljuset det belyses med. Typiskt har det funnits "alltid" till glasögon. Det du söker är elektrokromatiska glass.
De ENDA som överhuvudtaget forstod vad jag menade var Elite fönster. De kunde förmedla kontakt med ett företag som levererade LCD typen av elektrokromatiska rutor. Denna type av rutor verkar vara mest ON/OFF i de applikationer jag sett. Och för det mesta innomhusbruk. De växlar mellan genomskinligt och vitt.
En annan variant är av typen Particle Suspended Device. De kan du variera genomsläppet från 10 till 90% med varierande spänning. Dessa varierar mellan genomskinligt och en mörkblå färg.
Bl.a levererar www.razorsedgetech.com detta.
Jag skall se om jag kan rota fram en förfrågan jag gjort till dem om kostnaderna för 2 respektive 10 fönster. Jag funderar på att göra ett byte (om det går på ett vettigt sätt) i norra fönster där jag har en hemmabio. Detta för att slippa markis/gardin/persienner.
Vet inte om jag hade uppe det i någon tråd, men jag har på hemsidan om mitt husbygge ondgjort mig på den totala brist på visioner som en hel del leverantörer hade i Sverige. Bl.a om just denna fönstertyp. Jag sa också att nästa bygge om 10år, då skall de in ...
Fotokromatiska glas är glas som ändrar sig beroende på ljuset det belyses med. Typiskt har det funnits "alltid" till glasögon. Det du söker är elektrokromatiska glass.
De ENDA som överhuvudtaget forstod vad jag menade var Elite fönster. De kunde förmedla kontakt med ett företag som levererade LCD typen av elektrokromatiska rutor. Denna type av rutor verkar vara mest ON/OFF i de applikationer jag sett. Och för det mesta innomhusbruk. De växlar mellan genomskinligt och vitt.
En annan variant är av typen Particle Suspended Device. De kan du variera genomsläppet från 10 till 90% med varierande spänning. Dessa varierar mellan genomskinligt och en mörkblå färg.
Jag skall se om jag kan rota fram en förfrågan jag gjort till dem om kostnaderna för 2 respektive 10 fönster. Jag funderar på att göra ett byte (om det går på ett vettigt sätt) i norra fönster där jag har en hemmabio. Detta för att slippa markis/gardin/persienner.
Tack TLovskog för detta klargörande!
Väntar med spänning på om du hittar kostnadsförslaget! ;D
Så du menar att det kan bli såpass mörkt med dessa fönster!? Vad underbart det låter att slippa mörläggningsgardiner - de kostar ju också en slant, samlar damm och ska skötas...TLovskog skrev:Hej,
Väntar med spänning på om du hittar kostnadsförslaget! ;D
Pratade precis med en försäljare från http://www.pilkington.com och dom använder sig också av denna teknik på deras fönster (blir vitt när man aktiverar det). Kommer inte exakt ihåg måtten på fönstret men jag tror det var ca 100x150 och detta skulle ligga på ca 30 000kr så det är ju inte en billig teknik precis. Så för min del lär det bli vanligt klar glas badrummet.
/Johan
/Johan
markis:
Sorry sorry, hade helt glömt bort att återvända till dig med kostnadsförslaget jag fick.
2 fixed 1200x1200
2 fixed 900x1200
6 casement (öppningsbara) 1200x1200
Totalt: 19800 USD.
Detta är inte den "gamla" LCD tekniken som Pilkington använder och som blir vita. Detta är som jag nämnde tidigare Suspended Particle Device fönster. Går mellan 0.5% ljusgenomsläpp (svart) till 70% ljusgenomsläpp. Slår om på 0.5s och drivs med 80V AC, 5W/m2.
Sorry sorry, hade helt glömt bort att återvända till dig med kostnadsförslaget jag fick.
2 fixed 1200x1200
2 fixed 900x1200
6 casement (öppningsbara) 1200x1200
Totalt: 19800 USD.
Detta är inte den "gamla" LCD tekniken som Pilkington använder och som blir vita. Detta är som jag nämnde tidigare Suspended Particle Device fönster. Går mellan 0.5% ljusgenomsläpp (svart) till 70% ljusgenomsläpp. Slår om på 0.5s och drivs med 80V AC, 5W/m2.
Ett alternativ skulle kunna vara att belägga fönstret med fotokromatisk plastfilm - borde gå att finna tycker man. Själv råkade jag av en slump upptäcka att en klar plast som jag framställt på jobbet mörknade ordentligt då man värmde den till 40-50 C för att åter ljusna då den svalnade, dvs en termokromatisk plast. Funderar på att bestyrka ett fönster i söderläge - bra ljusinsläpp på vintern och mindre insläpp på sommaren. Får se vad min bättre hälft tycker om att jag kladdar ner fönstren .
Ska göra en patentsökning på fotokromatisk plast/film och se om det finns något.
Hittade en firma i Florida som säljer fotokromatiskt glas/plast:
http://www.laminatedtechnologies.com/html/new_products.html
Ska göra en patentsökning på fotokromatisk plast/film och se om det finns något.
Hittade en firma i Florida som säljer fotokromatiskt glas/plast:
http://www.laminatedtechnologies.com/html/new_products.html