7 388 läst · 8 svar
7k läst
8 svar
Fortsätta med jordvärme eller välja luft vatten
Jag har ett problem. Min jordvärme panna har passerat bäst före datum för länge sen (instalerad 1980) och jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Slangen har jag ju redan ligger i backen så att säga men jag har inte än aning om hur lång den är och i vilket skick, kan tilläga att gräsmattan ser ut som en potatis åker på en del ställen kan det bero på att slangen e för kort?
Går det att använda den befintliga slangen och installera en ny panna. Eller e det total nyinstallation som gäller. Någon som har några bra ideer, erfarenheter av detta
Går det att använda den befintliga slangen och installera en ny panna. Eller e det total nyinstallation som gäller. Någon som har några bra ideer, erfarenheter av detta
Jag skulle ta dit en installatör som spolar igenom slangarna och kollar om de håller.
Det är inte så mycket problem att byta värmepump. I princip är det två radiatorrör och två rör till slangarna, samt eventuellt varm och kallvatten om det finns inbyggd varmvattenberedare.
En jordvärmepump kostar från ca 30.000:- En luft/vatten-VP är betydligt dyrare och känsligare för störningar.
Det är inte så mycket problem att byta värmepump. I princip är det två radiatorrör och två rör till slangarna, samt eventuellt varm och kallvatten om det finns inbyggd varmvattenberedare.
En jordvärmepump kostar från ca 30.000:- En luft/vatten-VP är betydligt dyrare och känsligare för störningar.
Nej köldmediet går inte ut i slinga den kondenseras i en burk i pannan.
Ja håller tror jag att dom gör men tror du inte att längden på slangen e viktig i valet av panna. och hur f-n räknar man ut hur lång den e. ska kolla med lite firmor och höra vad dom säger.
har du sprit eller glykol i slangen?
det går ju att förlänga slangen, även om det onte är specielt smidigt.
vet du hur många kW det är på din nuvarande pump?
tag en vanlig termometer & mät tempraturen på inkommande & utgående köldbärare, mät när pumpen gåt 10-15 minuter eller längre
det går ju att förlänga slangen, även om det onte är specielt smidigt.
vet du hur många kW det är på din nuvarande pump?
tag en vanlig termometer & mät tempraturen på inkommande & utgående köldbärare, mät när pumpen gåt 10-15 minuter eller längre
Nu vet jag att slangen e 300m. hur lång slang använder man idag. eller till hur stor panna räcker 300m slang
300 meter det räcker i dagens dimensioneringsprogram till ca en 6kw värmepump.
På den tiden då eran sattes in så beräknade man att den skulle täcka ca 75% av värmebehovet och idag så ligger man på 99 eller 100%.
Troligen har du glykol i som köldbärare och visst det går att bara "byta vp" om nu slangen räcker till.
Men med en 6kw får man inte ha så stort hus ca 100m2 och ingen källare och byggt kring -80.
Jag skulle tro att ni behöver ha en 8-9 kw och då gäller det att få ner mer slang ca 200 meter till om det nu finns plats.
Kostnaden för det och pannbytet ligger på ca 75k, ngn sa tidigare att det finns värmepumpar för 30k på nätet men då blir det en liten rackare det kan man nog inte jämföra med, en 8-9kw värmepump ligger på ca 55k sen + slang samt arbete.
En luft-vatten installation ligger säkert på minst samma peng då man måste ha dess elpanna inne.
Mitt råd satsa på jordvärmen i första hand får det ej plats med mer slang borra istället samt använd den bef. slangen också.
Det kommer ni tjäna på i driftkostnad/år med ca 2000kr
På den tiden då eran sattes in så beräknade man att den skulle täcka ca 75% av värmebehovet och idag så ligger man på 99 eller 100%.
Troligen har du glykol i som köldbärare och visst det går att bara "byta vp" om nu slangen räcker till.
Men med en 6kw får man inte ha så stort hus ca 100m2 och ingen källare och byggt kring -80.
Jag skulle tro att ni behöver ha en 8-9 kw och då gäller det att få ner mer slang ca 200 meter till om det nu finns plats.
Kostnaden för det och pannbytet ligger på ca 75k, ngn sa tidigare att det finns värmepumpar för 30k på nätet men då blir det en liten rackare det kan man nog inte jämföra med, en 8-9kw värmepump ligger på ca 55k sen + slang samt arbete.
En luft-vatten installation ligger säkert på minst samma peng då man måste ha dess elpanna inne.
Mitt råd satsa på jordvärmen i första hand får det ej plats med mer slang borra istället samt använd den bef. slangen också.
Det kommer ni tjäna på i driftkostnad/år med ca 2000kr
helt klart ska du fortsätta med jordvärme. du kan förlänga den slang du har. detta förutsätter förstås att du har plats för detta & att du vet var din nuvarande slang ligger, så du inte gräver av den, samt att du vill gräva upp tomten.
du kan också förlänga genom att borra ett bergvärme hål, men det kostar ju en bra slant, tyver.
du kan också förlänga genom att borra ett bergvärme hål, men det kostar ju en bra slant, tyver.