Hej!
Vår Thermia villa 55 har gått över 70k timmar och är 20 år och väsnas samt att service ej kan utföras ordentligt pga förstörda kontakter på pumpen
Så vi har börjat kolla på nytt och första problemet vi stötte på var vårat borrhål som endast är 85m? Vilket firman som vi ska använda tyckte va lite väl grunt och rekomenderar att vi borrar nytt hål på ca 150m.
Dock så uppstår då nästa problem som va att det är rekomenderar att ha MINST 6m mellan gamla(inaktiva) och nya hålet. Vi har plats att göra ett nytt hål ca 6-7 meter åt sidan men då kommer dom andra begränsningarna med 10m till vägens mitt och 10m till grannen vilket vi absolut inte klarar, nya hålet skulle bli ca 4 m till vägens mitt och 2m till grannen...
Sen fanns fortfarande en liten risk för att "krocka" med befintligt hål om man har väldigt otur och då antar jag att det är kört då vi inte har plats för fler hål på våran framsida.
Så vi börja fundera på att byta till lvvp.
Så min fråga är om det är värt att "byta ner sig" eller om man ska köra på med den dyra processen med bergvärme? Är det så stor skillnad på drift kostnaden? Är väl ungefär 30-40k i installations skillnad och räknar man på livslängd på 20år så får ju lvvp vara ca 1500-2000kr/år dyrare innan den blir det "dyrare" alternativet. och om jag fatta rätt fungerar lvvp ungefär lika bra som bv ju längre ner i Sverige man kommer.
Vi bor i en villa från 1978, ca 150kvm 1,5 plan utan källare. Bor utanför Skövde i västra Götaland.
Nuvarande förbrukning ca 12-13k kwh/år.
Har äldre radiatorer men dessa är planerade att bytas mot nya och kör vi på lvvp så byts dessa i samma veva annars blir det lite senare.
Så är det värt att satsa på bergvärme igen eller byta?
Vår Thermia villa 55 har gått över 70k timmar och är 20 år och väsnas samt att service ej kan utföras ordentligt pga förstörda kontakter på pumpen
Så vi har börjat kolla på nytt och första problemet vi stötte på var vårat borrhål som endast är 85m? Vilket firman som vi ska använda tyckte va lite väl grunt och rekomenderar att vi borrar nytt hål på ca 150m.
Dock så uppstår då nästa problem som va att det är rekomenderar att ha MINST 6m mellan gamla(inaktiva) och nya hålet. Vi har plats att göra ett nytt hål ca 6-7 meter åt sidan men då kommer dom andra begränsningarna med 10m till vägens mitt och 10m till grannen vilket vi absolut inte klarar, nya hålet skulle bli ca 4 m till vägens mitt och 2m till grannen...
Sen fanns fortfarande en liten risk för att "krocka" med befintligt hål om man har väldigt otur och då antar jag att det är kört då vi inte har plats för fler hål på våran framsida.
Så vi börja fundera på att byta till lvvp.
Så min fråga är om det är värt att "byta ner sig" eller om man ska köra på med den dyra processen med bergvärme? Är det så stor skillnad på drift kostnaden? Är väl ungefär 30-40k i installations skillnad och räknar man på livslängd på 20år så får ju lvvp vara ca 1500-2000kr/år dyrare innan den blir det "dyrare" alternativet. och om jag fatta rätt fungerar lvvp ungefär lika bra som bv ju längre ner i Sverige man kommer.
Vi bor i en villa från 1978, ca 150kvm 1,5 plan utan källare. Bor utanför Skövde i västra Götaland.
Nuvarande förbrukning ca 12-13k kwh/år.
Har äldre radiatorer men dessa är planerade att bytas mot nya och kör vi på lvvp så byts dessa i samma veva annars blir det lite senare.
Så är det värt att satsa på bergvärme igen eller byta?
Grannen står i valet och kvalet med samma problem. Han är lite inne på att köpa en thermia legend 4kW (som passar hyggligt med hans grunda borrhål) och komplettera med en luft luft VP, för att få kyla på sommaren och mindre elpatrondrift på vintern.
Eller luft vatten vp. De skulle ha över 300k för att borra ett nytt borrhål och installera en större bvp enligt offert, så det alternativet gick bort på kostnaden.
Eller luft vatten vp. De skulle ha över 300k för att borra ett nytt borrhål och installera en större bvp enligt offert, så det alternativet gick bort på kostnaden.
Fungerar det bra med Villa55 och dagens borrhål så kan du forsätta, välj en pump som kan anpassa sig efter vad borrhålet ger.
Har också en Villa55 och 95m. Enligt Thermia ska deras Calibra fungera som ersättare.
Har också en Villa55 och 95m. Enligt Thermia ska deras Calibra fungera som ersättare.
Våran framsida är ganska liten. Möjlig yta att lägga jordvärme ca 30 kvm max så det är nog inget alternativ.J Josth skrev:
Även fast den anpassar sig efter hålet så utnyttjar man ju inte pumpens potential eller? Blir väl lite som att köpa pumpen men ställa den på 60%? Är inte en lvvp billigare i längden då den kan jobba med full effekt jämt. Försökte söka på calibra och får upp att den ligger runt 100-110k efter rot och om jag fatta vår installatör som bara kör NIBE så låg pump + borr på ca 150k efter rot och en lvvp va ca 30k billigare dvs ca 120k efter rot.A AndersS skrev:
Pratade idag med en Thermia installatör och han sa att calibra funka men finns risk att den ändå "tömmer" berget på värme, så han rekomenderade även han att borra nytt hål. Alt lvvp men då vi har så nära till Berget(ca 4m) så tyckte han prisskillnaden blir för liten för att välja lvvp. Lät på honom som att thermias lvvp kosta närmare 130-140 och berg 150-160. Tror NIBE låg på lvvp ca 125k och berg 140-150A AndersS skrev:
Samt att de flesta har rörligt pris just nu på allt pga brister och leveranser. Så berg pumpen som ska kosta 100k kan lika gärna kosta 110k vid leverans..
Vad har du för temp på inkommande köldbärare på senvintern?
Men generellt, har du idag klarat att värma huset med befintlig anläggning då ska man kunna installera en motsvarande lösning med bergvärme.
Skulle inte byta bergvärme mot luftvatten om befintlig lösning täcker ert behov.
Men generellt, har du idag klarat att värma huset med befintlig anläggning då ska man kunna installera en motsvarande lösning med bergvärme.
Skulle inte byta bergvärme mot luftvatten om befintlig lösning täcker ert behov.
In sensorn är trasig har dessa värden nu ut 22c och in 45c. Tror ut funkar ok och på vintern ligger den under 0.A AndersS skrev:
När installatören/säljaren själv tror att pumpen kan förstöra borrhålet helt så låter det ju lite riskabelt att satsa på en anpassningsbar pump... Surt om hålet är tömt efter 5 år och då behöver borra nytt men får avslag. Då står man där med en ny pump utan hål och måste investera samma summa igen.
Du kan inte tömma ett hål, möjligtvis sänka temperatur på inkommande köldbärare. Och hur kan en installatör göra sina påstående utan att veta temperatur från borrhålet.D D3nn05 skrev:In sensorn är trasig har dessa värden nu ut 22c och in 45c. Tror ut funkar ok och på vintern ligger den under 0.
När installatören/säljaren själv tror att pumpen kan förstöra borrhålet helt så låter det ju lite riskabelt att satsa på en anpassningsbar pump... Surt om hålet är tömt efter 5 år och då behöver borra nytt men får avslag. Då står man där med en ny pump utan hål och måste investera samma summa igen.
De värden du anger borde vara för värmesystemet och inte köldbärare!
Jag skulle prata med flera företag.
Har själv följt kölbärartemp under 20 år och på senvinter har jag -2 grader in och kan sänka ytterligare lite med en ny pump och få den att täcka husbehovet, 120+120 kvm bostadsvåning/källare.
Brukar bli lite tillskottsel varje år men aldrig över 100 timmar, i år 23 timmar.
Redigerat:
Är brinne temperaturen som är avläst. Hur mäter man köldbäraren?A AndersS skrev:
Är det brinetemp när pumpen går är båda givarna trasiga. Tänk dig själv att du pumpar vätska genom att 85 m hål nere i marken som är ganska konstant året runt med liten avvikelse. Eller så har cirkulationspumpen stannat och pumpen bara går på tillskottsel.D D3nn05 skrev:
Brine och köldbärare är samma.
Husets energiförbrukning ökar väl inte för att du byter pumpen? Alltså bör det fungera med en ny pump.
Jag bytte förra våren en Villa 55 från 2004 till en Diplomat av samma storlek. Fungerar utmärkt utan eltillskott. 100 m borrhål.
Jag bytte förra våren en Villa 55 från 2004 till en Diplomat av samma storlek. Fungerar utmärkt utan eltillskott. 100 m borrhål.
Den bara cirkulerar vattnet nu. Värmestopp vid +15A AndersS skrev:
Ut ska funka. In står jämt på +40
Men ut va under någonstans -5-0 i vintras
Vår pump klara inte av att värma huset och vatten samtidigt i vintras. Duscha jag och sambon så tog det ca 1h innan vattnet va varmt igen och då hann element och golvvärme bli svalt så då fick han köra i någon timme till innan det blev varmt. Så väldigt svajig temp i vintras...
Problemet kan vara att pumpen inte går optimalt, det saknas givartemp, etc.
Men hur länge har ni bott i huset utifrån att pumpen är 20 år?
Har det bytts något i pumpen på 20 år, det kan finnas dåliga torkfilter, etc.
På din senaste beskrivning verkar det redan finnas fel/problem.
Är tillskottsel påkopplad och hur mycket har förbrukats i vinter?
Det är svårt att ge mera råd utan mera info.
Men hur länge har ni bott i huset utifrån att pumpen är 20 år?
Har det bytts något i pumpen på 20 år, det kan finnas dåliga torkfilter, etc.
På din senaste beskrivning verkar det redan finnas fel/problem.
Är tillskottsel påkopplad och hur mycket har förbrukats i vinter?
Det är svårt att ge mera råd utan mera info.