1 446 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Formplywood
Vart köper ni prisvärd formplywood (eller andra skivor?) till era gjutprojekt? Har en del väggar och ett valv jag ska gjuta och kommer kunna återanvända skivorna några gånger så tänkte köpa formplywood. Tidigare har jag fuskat med osb.
Byggmax verkar ha formsida 1200x2500x12 i form av spånskiva för 399kr/st. Känns som en dyr sminkad spånskiva. Bauhaus har motsvarande skiva i form av plywood för ungefär samma pris men där fick den kritik för dålig kvalitet från någon tråd i detta forum. Beijer säljer sin motsvarande skiva för drygt 600kr. Vad välja?
Behöver minst 20st så varje 100lapp per skiva gör lite. Är det klokt att köpa 1200mm breda för att få mindre skarvar eller är det bättre att satsa på 600mm breda för att få ett enklare montage?
Byggmax verkar ha formsida 1200x2500x12 i form av spånskiva för 399kr/st. Känns som en dyr sminkad spånskiva. Bauhaus har motsvarande skiva i form av plywood för ungefär samma pris men där fick den kritik för dålig kvalitet från någon tråd i detta forum. Beijer säljer sin motsvarande skiva för drygt 600kr. Vad välja?
Behöver minst 20st så varje 100lapp per skiva gör lite. Är det klokt att köpa 1200mm breda för att få mindre skarvar eller är det bättre att satsa på 600mm breda för att få ett enklare montage?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ska du ha så många som 20 skivor lönar det sig att begära offert. Generellt sett är vanliga bygghandeln dyra när det gäller plywood., kanske framför allt bättre kvalitéer. Det kan löna sig att gå till ett snickeri som köper mycket och fråga. Se upp med dimensionerna, det förekommer en del udda varianter. 600 mm breda skivor är mycket enklare att hantera om man är ensam. Den sämre styvheten är försumbar när det gäller en form.
Ja det är nog klokt att fråga om pris, tidigare gånger jag gjort det brukade priserna hamna i nivå med byggmax och liknande. Nu är det tyvärr brist på vissa material så jag tror dock inte de gör så mycket på priserna för närvarande.J justusandersson skrev:Ska du ha så många som 20 skivor lönar det sig att begära offert. Generellt sett är vanliga bygghandeln dyra när det gäller plywood., kanske framför allt bättre kvalitéer. Det kan löna sig att gå till ett snickeri som köper mycket och fråga. Se upp med dimensionerna, det förekommer en del udda varianter. 600 mm breda skivor är mycket enklare att hantera om man är ensam. Den sämre styvheten är försumbar när det gäller en form.
När jag tänkt på det känns det nog smart att gå på mindre skivor, vet hur jäkligt det är att baxa runt på en fullbred gipsskiva.