En bekant är i en märklig situation och tänkte kolla om nån känner igen det hela och vet var skon klämmer.....
Personen ifråga var gift och skiljde sig för 6år sen typ. Äktenskapsförord fanns och de hade vad jag vet inga gemensamma lån. De skiljdes åt i vänskap och även om äktenskapsförord fanns så tog de sina egna saker bara och delade på sig. Inget krav på den andre på något vis.
Idag när personen ifråga har träffat en ny person och de skulle låna pengar så vill banken ha papper på bodelning och än det ena och det andra och det gick även ut papper på lånet till den förste han var gift med och denne skulle till och med skriva på nåt.....
Varför är det så? De har varit till banken en gång men de blev inte mycket klokare av det annat än att banken vill ha en massa papper men varför vill de det? Bodelning på papper är väl inget krav om nu ingen formellt begär en bodelning och vad har banken med det att göra? Och varför skickades det ut lånepapper till kvinna nr 1 som han var gift med tidigare? De har som sagt ingenting med varann att göra på banken......inga lån ingenting.
Eller är det äktenskapsförordet som ställer till det myndighetsmässigt?

Har ingen erfarenhet i ämnet. Men jag kan tänka mig att banken vill säkerställa att de tillgångar din bekant påstår sig ha, inte kan visa sig delvis höra till exfrun. Nu har jag för mig att om man inte begärt bodelning inom viss tid (1 år ??), så kan man inte kräva bodelning då. Så det låter märkligt.

Är det så att det finns en fastighet med i bilden? Om vi tänker oss att han har en fastighet som han via äktenskapsförord äger som enskild egendom. Så får han ändå inte sälja eller belåna den utan godkännande från sin fru. Nu var det en exfru sedan 6 år, därmed går det inte riktigt ihop.

Misstänker att det handlar om en oerfaren handläggare på banken, som följer någon sorts checklista.

C
Är det den f.d. gemensamma bostaden som skall belånas?

Fråga banken. Svaret är troligen att de vill vara helt säkra, det har hänt felaktigheter efter skilsmässor i andra fall. Av detta skäl är det klokt att göra en formell bodelning, även om man är överens och det går att lösa utan papper

C cpalm skrev:
Är det den f.d. gemensamma bostaden som skall belånas?
jag tror det......men han lånade till den själv tidigare. Hon är inte betrodd kreditmässigt så hon har stått utanför alla bankaffärer oavsett.

C
S Stefan1972 skrev:
jag tror det......men han lånade till den själv tidigare.
OK, då är det säkert därför. Spelar ingen roll om han själv stått för lånen tidigare. Det blir samma sak om han säljer fastigheten. Man måste visa att f.d. maka inte har några anspråk i fastigheten. Hon är s.a.s en potentiell dold delägare.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
https://lagen.nu/1987:230#K9P1 - det finns möjlighet att inte göra bodelning, men har de haft fastighet tillsammans, etc... så är det ett krav. Enklast att göra upp bodelning med ingenting att dela upp, skriva på och ta det till tingsrätten skulle jag tro. Varför? Se https://lawline.se/answers/maste-vi-gora-en-bodelning-efter-skilsmassan - vem som helst av dem kan begära bodelning vid ett senare skede och jag skulle tro banken vill säkerställa att det inte finns sådana dolda krav.

Det behöver inte skickas till tingsrätten el dyl.
Enklast är att ange hur hus, bil och dyrare tillgångar delas upp och att resten sämjedelas samt ett datum när sämjedelningen ska anses avslutad.

B Bigfoot skrev:
Det behöver inte skickas till tingsrätten el dyl.
Enklast är att ange hur hus, bil och dyrare tillgångar delas upp och att resten sämjedelas samt ett datum när sämjedelningen ska anses avslutad.
Man måste inte det, men att registrera bodelningsavtalet hos skatteverket kostar 275:-
Det kan det väl vara värt.
Om man inte har ett avtal så kan man begära bodelning när som helst, finns väl ingen direkt tidsgräns.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Om man inte har ett avtal så kan man begära bodelning när som helst, finns väl ingen direkt tidsgräns.
Jag har uppfattat att är man övverens, så kan man göra det när som helst. Men om en part inte vill göra bodelning så kan den andre inte tvinga fram en delning mer än en viss tid efter skilsmässan.

Därmed borde inte exet kunna kräva något efter 6 år, såvida hon inte stod med som lagfaren ägare eller på någon del av lånen. Men är hon lagfaren ägare till någon del, så äger hon formellt en del av fastigheten.

Inlägg sex beskriver troligen det som gäller för parterna jag pratar om. Hon står inte som lagfaren ägare och har aldrig gjort men eftersom de var gifta så vill ju banken såklart ha ett papper där det framgår att hon avsäger sig sin giftorättsdel i det hela antar jag.
Det ska även poängteras att parten ifråga inte kräver nåt i det hela heller. Det är den nya parten som inte begriper varför den gamla partnern ska få papper om deras lån idag.

C
H hempularen skrev:
Men är hon lagfaren ägare till någon del, så äger hon formellt en del av fastigheten.
Ja, det kan väl tilläggas att situationen uppstår i och med att hon inte stod med på lagfarten som delägare vid skilsmässan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.