2 033 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Form kvar efter gjutning i 275L plint
Hej, skall gjuta 2 plintar till en rejäl balkong och undrar om träformen kan vara kvar i marken efter jag gjutit ? Plintarna är 600x600mm i botten och 300x300mm i toppen, 1500mm höga. Grävde ur till 1800mm, la markduk och 350mm makadam 8-16. Men då plintarna är koniska så vill jag fylla massor runt så formarna ej reser sig men då kan jag ej få dom veck sen, gör de något ?
Mvh
Mvh
Går åt endel betong då närmare, 3600L
Redigerat:
Ja 550L i formarna och 3600L utan form så det blir en rätt stor skillnad, hålen är 1100x1100 mm. Så formarna skall användas men frågan är om dom kan vara kvar när jag återfyllt massorna runt om.
Det beror lite på vad du ska förankra i dina monstruösa plintar. Är det hus som i princip har en lodrät belastning så spelar det ingen roll om du har trä kvar som när det murknar bort kommer göra att marken sätter sig en aning. Om det är en flaggstång som ska ta horisontella vindkrafter är det kanske mindre lämpligt då murknade trä kan inbjuda till att plinten vobblar Givet storleken på dina plintar tror jag risken är mer teoretisk om du inte ska förankra vindkraftverk. Ser för övrigt inga jättekrafter som lyfter din form och att vikta ner den utan att gräva igen borde ju gå att göra så den står kvar
Tack för bra svar. Det ska vara en balkong som fästes i huset på ena långsidan, en balk i andra sidan med ett spann på 9100mm där de två plintarna ska bära upp balken. Så du tror inte de reser sig med 275 liter betong i ? Tänkte köra färdig säck och blanda. Tänkte även köra vibro. Lättaste vore att fylla igen med massor innan då de ej får flytta på sig överhuvudtaget.
Då har du väl i princip en ren vertikal belastning och jag skulle inte oroa mig att lämna lite trä i marken även om jag kanske skulle försökt minska mängden. Du har ju rätt stora hål och massorna kommer sätta sig i efterhand oavsett. Formen måste givetvis förankras en aning så den inte lyfter men med en bredare bas ska det nog mycket till att den lyfter om du fyller runt basen. Ett gäng ribbor på utsidan av formen som massorna greppar mot kan givetvis vara på sin platsGustavalmhag skrev:Tack för bra svar. Det ska vara en balkong som fästes i huset på ena långsidan, en balk i andra sidan med ett spann på 9100mm där de två plintarna ska bära upp balken. Så du tror inte de reser sig med 275 liter betong i ? Tänkte köra färdig säck och blanda. Tänkte även köra vibro. Lättaste vore att fylla igen med massor innan då de ej får flytta på sig överhuvudtaget.
Ja horisontal ribbor är på plats, på bilden ser du hur formarna ser utM myrstack skrev:Då har du väl i princip en ren vertikal belastning och jag skulle inte oroa mig att lämna lite trä i marken även om jag kanske skulle försökt minska mängden. Du har ju rätt stora hål och massorna kommer sätta sig i efterhand oavsett. Formen måste givetvis förankras en aning så den inte lyfter men med en bredare bas ska det nog mycket till att den lyfter om du fyller runt basen. Ett gäng ribbor på utsidan av formen som massorna greppar mot kan givetvis vara på sin plats
Hmm, ingen risk att formen lyfter och stabilt byggt men väääldigt mycket trä att lämna i marken. Hade nog själv försökt tynga ner med något under gjutning utan att återfylla och sen tagit bort så mycket av formen som praktiskt är möjligt
Tack för input, kommer tynga ner den och sedan försöka få bort allt trä. Tack för hjälpen
Liknande trådar
-
Fogsand - massa fogsand kvar efter vattning
Altan & Uteplats -
70tals villa gjutformarna i hela källaren sitter kvar!
Juridik -
Vad gör man med jorden som blir kvar efter markarbeten/grävning?
Grund & Markarbeten -
Gegg kvar i maskin efter varje diskning
Vitvaror -
Fronius GEN24 - Ökad självförsöjningsgrad men lägre toppeffekt efter uppdatering av mjukvara.
Solceller, Solfångare, Solenergi