F Freddan#1 skrev:
Räcker med en frånluftsvärmepump om man har sol-el, billigare.

Men sol-el och energilagring klarar det sig om man är bortrest. Värmepumpar idag har back-up system numera, till skillnad mot för 20 år sedan. Numera finns även appar som gör att man har koll och kan be en granne att tända en brasa om det vill sig riktigt illa under den mörka årstiden.

I Norrland är det ungefär lika många årstimmar med ljus som i södra Sverige. Så kika på elavtalen båda vägar vad du kan hitta. Själv använder jag Kundkraft, de tar hand om allt och jag gör inget alls.

Tänder man en brasa när man kommer hem så är det en fördel på vintern.
Ja, frånlufsvärmepump är ju billigt. Jag har bott i ett hus med frånluftsvärmepump innan vi började bygga huset vi ska flyttar in i. Komfort vintertid = mycket låg, Kall uteluft tas in i huset. Funkar säkert bättre i Skåne, men är det - 30 ute så är det inte så bekvämt.

Ja, jag vet att det är lika många årstimmar med sol. Återigen, när du behöver elen så lyser inte solen.
Att man då ska börja bygga energilager som tar hand om detta, gör det hela oerhört kostsamt. Det kanske ser annorlunda ut om 10-20 år, men just nu är energilagring väldigt väldigt dyrt, och inget man räknar hem ekonomiskt. För det skulle väl vara billigt?


Vad är det för backup-system du har på en värmepump som gör att den fungerar om den går sönder?
Appar kan du ha till fjärrvärme också.
 
F Freddan#1 skrev:
Energiklassningen av huset kommer att finnas med i fastighetstaxeringen. så tyvärr kommer man inte undan.
Fast sämre isolering= lägre taxeringsvärde, så det kanske blir till en fördel för äldre hus. ;)
 
F
L Låset skrev:
Ja, frånlufsvärmepump är ju billigt. Jag har bott i ett hus med frånluftsvärmepump innan vi började bygga huset vi ska flyttar in i. Komfort vintertid = mycket låg, Kall uteluft tas in i huset. Funkar säkert bättre i Skåne, men är det - 30 ute så är det inte så bekvämt.

Ja, jag vet att det är lika många årstimmar med sol. Återigen, när du behöver elen så lyser inte solen.
Att man då ska börja bygga energilager som tar hand om detta, gör det hela oerhört kostsamt. Det kanske ser annorlunda ut om 10-20 år, men just nu är energilagring väldigt väldigt dyrt, och inget man räknar hem ekonomiskt. För det skulle väl vara billigt?


Vad är det för backup-system du har på en värmepump som gör att den fungerar om den går sönder?
Appar kan du ha till fjärrvärme också.
Frånluftvärmepump funkar perfekt även om -30C, till skillnad från en luftvärmepump.
El lager inte dyrt 8 kWh kostar 30' inkl bidrag.
Back-upen är en doppvärmare. Eller kassett vid sidam om.

Många här på forumet är förvånandsvärt dåligt uppdaterade om det mesta vad gällande hus och dagens tekniker märker jag.
När det gäller bilar är det ofta tvärtom. Undrar varför?


I alla fall har vi enormt bra nytta av alla inlägg här. De speglar verkligheten tror vi. Vi har mycket att komplettera för många
 
F Freddan#1 skrev:
Frånluftvärmepump funkar perfekt även om -30C, till skillnad från en luftvärmepump.
Nu var det inte det jag skrev. En FLVP fungerar, absolut. Men komforten är låg. Om det hade varit hög komfort och billigt så hade alla valt det. Men nu är komforten sämre än andra alternativ, och om man då har råd (oftast via lån) så väljer man en annan lösning.

F Freddan#1 skrev:
El lager inte dyrt 8 kWh kostar 30' inkl bidrag
Okej. Det räcker ju inte speciellt långt. En diskmaskin tar ju typ 0.8-1.5 kWh per körning, sen har du kyl, frys, belysning. Har du dessutom elvärme i huset (ofta via värmepump) så räcker 8 kWh ingenstans. På vår eller höst är väl lagret slut på 1-2 timmar från det att solen går ner?
 
B b8q skrev:
I hus som byggs idag har man ofta gjort hållfasthets- och materialberäkningar för att inte använda mer material än absolut nödvändigt. Men för hundra år sedan tog man till i överkant när man inte kunde räkna på det. Jämför vilka takstolar eller golvbjälkar som helst i hus förr och nu - mycket kraftigare dimensioner förr, de husen håller länge och tål att man försvagar en bjälke här eller där med nya rörgenomföringar och sånt.
Har ett hus från ”förr” men kanske inte tillräckligt gammalt. Byggt -63. Något slags halvfabrikat från en tillverkare som hette Fribohus. Nu till frågan, takstolarna är av saxtyp som på bilden men den lodräta regeln i mitten saknas. Inte heller är den undre regeln delad utan består förstås av en solid regel. Ej limträ. Spännvidden är ca 6 m. Dimension på reglarna är ca 95x34. Avstånd mellan reglar ca 64 cm. Undertak Tretex, övertak 17 mm spontat. Ca 22 grader taklutning. På taket betongplattor som jag just bytt till plåt mycket med tanke på hållfasthet. Den minskar väl med tiden? Ca 3 ton blev det. Nu har vi inte mycket snö här på västkusten men något år har det liggat snö på taket. Hur kan det hålla? Uppenbarligen har det hållit i 60 år.
 
  • Ritning av en saxtakstol utan lodrät regel i mitten, använd för hustak ca 6 meter spännvidd.
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Frånluftvärmepump funkar perfekt även om -30C, till skillnad från en luftvärmepump.
Fast det blir inte så bra verkningsgrad om man kyler avluften till 10-15 minusgrader och tar in ny luft som är -30.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Fulkemisten
Det här kan vara den konstigaste tråden i BHs historia (eller en av dem i alla fall). Måste följas.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Frågan är om tråden eller läroboken kommer vara mest läsvärd. :D
 
  • Gilla
  • Haha
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
F
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det här kan vara den konstigaste tråden i BHs historia (eller en av dem i alla fall). Måste följas.
konstigaste?
Eller en av de mest kompetenta?
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
tommib
Inget fel på självförtroendet i alla fall....

Härled Fick från Dalton. Borde gå snabbt för någon som är så kompetent som du.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
F Freddan#1 skrev:
konstigaste?
Eller en av de mest kompetenta?
Konstigaste faktiskt. Jag är helt säker.
 
A
L Låset skrev:
Nu var det inte det jag skrev. En FLVP fungerar, absolut. Men komforten är låg. Om det hade varit hög komfort och billigt så hade alla valt det. Men nu är komforten sämre än andra alternativ, och om man då har råd (oftast via lån) så väljer man en annan lösning.



Okej. Det räcker ju inte speciellt långt. En diskmaskin tar ju typ 0.8-1.5 kWh per körning, sen har du kyl, frys, belysning. Har du dessutom elvärme i huset (ofta via värmepump) så räcker 8 kWh ingenstans. På vår eller höst är väl lagret slut på 1-2 timmar från det att solen går ner?
Jag har sett på ett sådant batteri till mitt nya hus fast 6,5kwh el. 6500kwh i energi för hela året all el. 17kwh per dag.
Borde kanske räcka Ett 8kwh batteri bra, som säkerhet för värmen?
 
Redigerat:
Har du 6500kWh per år i total elförbrukning så är det bra, det blir i genomsnitt ca 18kWh per dag men på vintern bör det vara högre liksom lägre på sommaren. Om vi antar att hälften är hushållsel och resten uppvärmning. Och förenklar att det är konstant uppvärmningsmängd per dag halva året för att göra det enkelt

Hushållsel 9kWh per dag x365 dagar = 3285kWh
Uppvärmning 18kWh per dag x182 dagar = 3276kWh
Som "värst" då 27kWh per dag och 6561kWh per år.

Så man lär behöva ett hyffsat stort batteri för att fylla förbrukningen under natten och sedan dimensionera solceller efter behovet om det ska gå ihop.

Man får nog göra en faktisk mätning så man ser förbrukningen över varje dygn om man verkligen ska optimera en batteristorlek. Det goa med nätdrift är att man slipper det :)
 
F Freddan#1 skrev:
Ja, det är viktigt att hålla stilen. Gör man inte det kan det straffa sig. För en gång skall huset säljas. Man skall aldrig byta ut varken fönster, ytterdörrar eller innerdörrar i gamla fina hus, de skall renoveras. Inte bara för syns skull, utan för att huset skall må bra
Hur gammalt är gammalt? Jag har bytt ut kopplade fönster mot moderna treglas i vårt 60-talshus för att få användarvänliga fönster som är täta och inte släpper igenom lika mycket ljud. Vi har 100 meter till järnväg, och godstågen låter som ett artilleribombardemang en gång i timmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.