F Freddan#1 skrev:
Kanske elakt eller inte schysst mot många. Men spetsar till det här för att få några bra svar. Skriver på en lärobok om hus och fel på hus m.m. Önskar några kommentarer från de som bygger t.ex . "Pippi Långstrump hus" och andra typer av "äldre" hus på 2000-talet.

Människan har under 1000-tals år byggt ungefär enligt tidens standard och design. (förutom enstaka slott eller herrgårdar m.m.)
Men sedan senare delen av 1900-talet började en ny märklighet då finns det många som bygger och har byggt enligt äldre standard, snitt, design och material. Ger ofta mer underhåll, högre driftkostnader, omoderna och dyrare lösningar, högre byggkostnader och absolut sämre försäljningspriser och ett äldre intryck av husen.
Hur kommer det sig att många inte bygger enligt tidens/dagens standard och design?

Kul att få veta. Detta är unikt i mänsklighetens historia. Nu tänker jag bara på Sverige och inte utlandet.
I utlandet vet jag inte riktigt hur det förhåller sig överallt, så skippa kommentarer om utlandet.
Eftersom att tråden spårat ur en del, så gick jag tillbaka för att läsa första inlägget.
Jag tänkte försöka svara, på vad jag tror du var ute efter från början.

Vi bygger (snickare som vi betalar, det är tydligen känsligt för vissa att säga att vi bygger. Vissa enkla moment har jag varit med och fixat) hus just ju.

Om vi börjar med grunden så är det platta på mark med golvvärme i hela huset, även garaget. 300 mm isolering i plattan. Hur det blir med underhåll av avlopp osv framöver får vi se, jag vet inte riktigt när det är dags för det. Om 50 år kanske det bli relining, sen byte om 100 år? Det är ju knöligt att byta, det förstår även jag. Så på lång sikt kanske en grund ovan mark är bättre, men det medför säkert andra problem.

Väggarna är 170s regel, med 50 mm västkustskiva utanpå. 45 mm instsllstionsskikt med isolering innanför plasten. Träpanel an typen "smalribbad". Valet av panel är helt och hållet en fråga om estetik. Men det är även så att en panel av trä är hyfsat lätt att underhålla. Blir en bräda i dåligt skick är det enkelt och billigt att byta.

Taket är plåttak av typen Kami Terraplegel. Stadigt tak och man behöver inga snörasskydd (bor i Norrbotten). Dyrare än tegelpannor men jag gillar plåt mer. Min gissning är att ett plåttak håller längre, vad säger du Freddan?

Fönster är Traryd med alu-utsida. PVC-fönster som du förespråkar kom aldrig på tal. Fönster i plast känns budget och epigt, men jag har ingen egen erfarenhet av dom. Hur står plasten emot UV-strålning efter 30 år?

Som uppvärmningskälla har vi fjärrvärme, så här bidrar vi inte till effektproblematiken i elnätet (det är dock inget problem i Norrbotten ännu. Ska dom bygga Hybrit så blir det andra bullar).

Om jag skulle påbörja ett bygge idag så skulle det bli samma val. Den här tråden har inte övertygat mig om något annat, ännu.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F
A arkTecko skrev:
Nu är ni ju smått absurda i er argumentation. Ett bebott hus (som jag tar för givet at vi är överens om att vi diskuterar) har massor av exponerade vattenytor. Tex de boendes lungor, blad och jord på växter, vattendroppar i duschvattnet, badkarsvatten, torkande tvätt och handdukar, kokande grytor, händer som tvättas, stövlar som torkar...

Att argumentera att ett hus inte är ett dynamiskt öppet system är ett extremfall som både är irrelevant och behöver "anges".
Tack för medhåll. Har erfarenheter av detta och utbildning. Stämmer helt och jag har arbetar med mätningar. För den absoluta luftfuktigheten stiger i takt med ökad temp om förutsättningarna som du skriver om finns.
Detta är ett problem i hus med dålig luftomsättning ibland. Även många 70 tals och 80talshus har detta problem eller hus med låg takhöjd samt i kombination med dålig ventilation
 
F
L Låset skrev:
Eftersom att tråden spårat ur en del, så gick jag tillbaka för att läsa första inlägget.
Jag tänkte försöka svara, på vad jag tror du var ute efter från början.

Vi bygger (snickare som vi betalar, det är tydligen känsligt för vissa att säga att vi bygger. Vissa enkla moment har jag varit med och fixat) hus just ju.

Om vi börjar med grunden så är det platta på mark med golvvärme i hela huset, även garaget. 300 mm isolering i plattan. Hur det blir med underhåll av avlopp osv framöver får vi se, jag vet inte riktigt när det är dags för det. Om 50 år kanske det bli relining, sen byte om 100 år? Det är ju knöligt att byta, det förstår även jag. Så på lång sikt kanske en grund ovan mark är bättre, men det medför säkert andra problem.

Väggarna är 170s regel, med 50 mm västkustskiva utanpå. 45 mm instsllstionsskikt med isolering innanför plasten. Träpanel an typen "smalribbad". Valet av panel är helt och hållet en fråga om estetik. Men det är även så att en panel av trä är hyfsat lätt att underhålla. Blir en bräda i dåligt skick är det enkelt och billigt att byta.

Taket är plåttak av typen Kami Terraplegel. Stadigt tak och man behöver inga snörasskydd (bor i Norrbotten). Dyrare än tegelpannor men jag gillar plåt mer. Min gissning är att ett plåttak håller längre, vad säger du Freddan?

Fönster är Traryd med alu-utsida. PVC-fönster som du förespråkar kom aldrig på tal. Fönster i plast känns budget och epigt, men jag har ingen egen erfarenhet av dom. Hur står plasten emot UV-strålning efter 30 år?

Som uppvärmningskälla har vi fjärrvärme, så här bidrar vi inte till effektproblematiken i elnätet (det är dock inget problem i Norrbotten ännu. Ska dom bygga Hybrit så blir det andra bullar).

Om jag skulle påbörja ett bygge idag så skulle det bli samma val. Den här tråden har inte övertygat mig om något annat, ännu.
Tycker inte tråden spårat ur. Det är några som har som sport att försöka hävda sig bara. Några som uppehåller sig runt detaljer som de snappat eller tolkat fel.

Kanske det är min förra sambo som spökar här? Hon var precis sådan, så där feminint jobbig om detaljer sånt som hon aldrig kunde relatera till. Eller grejer hon hade stenkoll på trodde hon alla andra också hade stenkoll på det och blev arg annars. Nuvarande har skinn på näsan och är glad hela tiden och hjälpsam istället, bättre.


Hållbarheten på fönster från se vad jag skrev från RISE.

Plåttak är bra.

Men jag tycker själv att du bygger för traditionellt och oplanerat. Golvvärme , fjärrvärme.
Sätt på ett integrerat tak med PV moduler istället. Norrland har lika hlgt utfall per år som södra Sverige.
Skippa golvvärmen.
Skippa fjärrvärmen, det är dyrt och vad gör man på vintern om det blir en failering och man är bortrest?
Bergvärme är perfekt för Norrland.
Bygger du smartare så kan du klara dig utan uppvärmningskostnad, även i Norrland.
Läste i tidningen att många i speciellt i Norrland och på Gotland har låg pension.
Du kan istället ha 0 kr i uppvärmningskostnad och spara pengarna.
 
Redigerat:
F
Magnus Filip skrev:
Kan någon förklara bilderna:
Första bilden visar precis hur man bör installera radiatorerna, under fönstren. För att få optimal värmekomfort.

Andra bilden visar när radiatorerna sitter någon annanstans i rummet
Man tappar självcirkulationen för värmen.
Golvvärme kan även medföra detta problem. Så många vrider upp värmen extra för att kompensera och det kostar på! Undvik golvvärme är mitt tips.

Tredje bilden visar en konvektorradiator som skickar värmen långt in i rummet. I väldigt stora rum kan det vara bra att ha.
Sätt aldrig in dem utan att någon med kompetens inom VVS installationsteknik har gjort beräknigar innan. Det kan bli dyrt och helfel annars
 
F
A arkTecko skrev:
Menar du att jämviktsbalansen inte förskjuts?
Precis, kom inte på ordet förut. Tack! Jag har blivit klokare. Kanske flera andra här nu förstår.
 
I områden med fjärrvärme kan det tydligen vara förbjudet att installera värmepump, iallafall förut. Farsan har berättat vilken strid han fick göra för att få installera jordväme (1985) när de planerade utbyggnad av fjärrvärme i området.

Diskussioner med platta, ingjutna avlopp och golvvärme är intressant då man troligen kan uppnå samma slutresultat med andra sätt som har ett enklare underhåll. Men att de med klinkergolv vill ha golvvärme förstår jag, igen en komfortgrej.

Ska man reglera energianvändning helt så ska alla suvar bort, onödiga resor till tex semester, skidorter etc läggas ned, mer än x kvm per person förbjudas. Självklart ska samhället sträva efter att sänka utsläpp men att gå så långt att man reglerar det estetiska eller andra val vi vill göra som individer är fel. Men att höja skatt på energi kan nog vara sannolikt och då kommer förstås energisnåla hus och bilar premieras. Men några kommer ändå prioritera bo stort och köra stora bilar och åka på långa flygresor, även om jag kan tycka det är onödigt.
 
F
J JohanLun skrev:
I områden med fjärrvärme kan det tydligen vara förbjudet att installera värmepump, iallafall förut. Farsan har berättat vilken strid han fick göra för att få installera jordväme (1985) när de planerade utbyggnad av fjärrvärme i området.

Diskussioner med platta, ingjutna avlopp och golvvärme är intressant då man troligen kan uppnå samma slutresultat med andra sätt som har ett enklare underhåll. Men att de med klinkergolv vill ha golvvärme förstår jag, igen en komfortgrej.

Ska man reglera energianvändning helt så ska alla suvar bort, onödiga resor till tex semester, skidorter etc läggas ned, mer än x kvm per person förbjudas. Självklart ska samhället sträva efter att sänka utsläpp men att gå så långt att man reglerar det estetiska eller andra val vi vill göra som individer är fel. Men att höja skatt på energi kan nog vara sannolikt och då kommer förstås energisnåla hus och bilar premieras. Men några kommer ändå prioritera bo stort och köra stora bilar och åka på långa flygresor, även om jag kan tycka det är onödigt.
Stämmer, man får inte ha värmepump, ens en liten luft.

Energisnåla bilar premieras sedan något 10-tal år. Inom 5 år blir det likadant för villor. Det gäller att vara på tårna nu. Skall själv sälja mina båda hus inom 1-2 år och bygga ett större hus som är energipositivt.
Sedan kommer jag att luta mig tillbaka och titta på.
 
F Freddan#1 skrev:
Stämmer, man får inte ha värmepump, ens en liten luft.

Energisnåla bilar premieras sedan något 10-tal år. Inom 5 år blir det likadant för villor. Det gäller att vara på tårna nu. Skall själv sälja mina båda hus inom 1-2 år och bygga ett större hus som är energipositivt.
Sedan kommer jag att luta mig tillbaka och titta på.
Har man redan fjärrvärme får man inte, annars tror jag man med mycket krångel får installera om området har men fastigheten inte är inkopplad. Man borde inte kunna tvinga kunder att skrota en nyinstallerad bergvärme installation för att dra in fjärrvärme.

Jag tror inte på och hoppas du har fel om straffskatt på befintliga hus, då får de ge sig på pooler, spabad, semesteresor osv först.
 
F
J JohanLun skrev:
Har man redan fjärrvärme får man inte, annars tror jag man med mycket krångel får installera om området har men fastigheten inte är inkopplad. Man borde inte kunna tvinga kunder att skrota en nyinstallerad bergvärme installation för att dra in fjärrvärme.

Jag tror inte på och hoppas du har fel om straffskatt på befintliga hus, då får de ge sig på pooler, spabad, semesteresor osv först.
Energiklassningen av huset kommer att finnas med i fastighetstaxeringen. så tyvärr kommer man inte undan.
 
Undergångsprofeter och andra dysterkvistar är påfallande ofta tvärsäkra. Jag tror du har lika fel i de flesta av dina förutsägelser som alla andra av ditt slag.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Hållbarheten på fönster från se vad jag skrev från RISE.
Orkar inte leta igenom hela tråden.

F Freddan#1 skrev:
Sätt på ett integrerat tak med PV moduler istället. Norrland har lika hlgt utfall per år som södra Sverige.
Problemet med solenergi här uppe är att solen lyser när den inte behövs, på sommaren. Visst, man får en del på vår och höst också, men slår man ut produktionen mot förbrukningen så är kurvorna i princip inverterade mot varandra.

Man ska också tänka på att elpriset (oftast) är högre på vintern än på sommaren. Så när du måste köpa ström är den dyr, när du ska sälja (dagtid på sommaren) så är priset oftast lågt. Ekonomiskt är det inte en lysande affär, speciellt inte om du måste låna pengar till investeringen och har en kapitalkostnad (ränta).

F Freddan#1 skrev:
Skippa golvvärmen.
Ja, det hade jag nästan kunnat tänka mig, men det är ändå en komforthöjning. Frun ville absolut inte ha radiatorer, jag skulle kunna acceptera det men jag är nöjd med golvvärme också. Ökad komfort helt enkelt. Samt inga fula radiatorer, om man nu tycker sånt spelar roll.

F Freddan#1 skrev:
Skippa fjärrvärmen, det är dyrt och vad gör man på vintern om det blir en failering och man är bortrest?
Bergvärme är perfekt för Norrland.
Jag skulle vilja ställa motfrågan, vad gör du på vintern om värmepumpen pajar, och du är bortrest?
Fjärrvärmebolagen har reservpannor, dels stora centrala (ofta gamla oljepannor), men även mindre reservpannor som är utplacerade runt om i kommunen på strategiska ställen.

Jag räknade på bergvärme, och det var ca 15 års återbetalningstid jämfört med fjärrvärme. Men då bor vi i en kommun som har bland dom lägsta fjärrvärmepriserna. Lägg även här till att man måste låna mer pengar för bergvärme, så du får högre kapitalkostnad, speciellt om räntorna skulle stiga (verkar ju rätt lugnt kommande 5 år åtmistone).

Om man ovanpå detta, dessutom räknar på radiatorer istället för golvvärme, så får bergvärmepumpen sämre COP-värde, och återbetalningstiden blir längre.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Undergångsprofeter och andra dysterkvistar är påfallande ofta tvärsäkra. Jag tror du har lika fel i de flesta av dina förutsägelser som alla andra av ditt slag.
Kanske det? Din tro kanske är den rätta tron?
Jag tror att min tro är den rätta iaf

Min visst det finns många olika tror.
 
Redigerat:
F
L Låset skrev:
Orkar inte leta igenom hela tråden.



Problemet med solenergi här uppe är att solen lyser när den inte behövs, på sommaren. Visst, man får en del på vår och höst också, men slår man ut produktionen mot förbrukningen så är kurvorna i princip inverterade mot varandra.

Man ska också tänka på att elpriset (oftast) är högre på vintern än på sommaren. Så när du måste köpa ström är den dyr, när du ska sälja (dagtid på sommaren) så är priset oftast lågt. Ekonomiskt är det inte en lysande affär, speciellt inte om du måste låna pengar till investeringen och har en kapitalkostnad (ränta).



Ja, det hade jag nästan kunnat tänka mig, men det är ändå en komforthöjning. Frun ville absolut inte ha radiatorer, jag skulle kunna acceptera det men jag är nöjd med golvvärme också. Ökad komfort helt enkelt. Samt inga fula radiatorer, om man nu tycker sånt spelar roll.



Jag skulle vilja ställa motfrågan, vad gör du på vintern om värmepumpen pajar, och du är bortrest?
Fjärrvärmebolagen har reservpannor, dels stora centrala (ofta gamla oljepannor), men även mindre reservpannor som är utplacerade runt om i kommunen på strategiska ställen.

Jag räknade på bergvärme, och det var ca 15 års återbetalningstid jämfört med fjärrvärme. Men då bor vi i en kommun som har bland dom lägsta fjärrvärmepriserna. Lägg även här till att man måste låna mer pengar för bergvärme, så du får högre kapitalkostnad, speciellt om räntorna skulle stiga (verkar ju rätt lugnt kommande 5 år åtmistone).

Om man ovanpå detta, dessutom räknar på radiatorer istället för golvvärme, så får bergvärmepumpen sämre COP-värde, och återbetalningstiden blir längre.
Räcker med en frånluftsvärmepump om man har sol-el, billigare.

Men sol-el och energilagring klarar det sig om man är bortrest. Värmepumpar idag har back-up system numera, till skillnad mot för 20 år sedan. Numera finns även appar som gör att man har koll och kan be en granne att tända en brasa om det vill sig riktigt illa under den mörka årstiden.

I Norrland är det ungefär lika många årstimmar med ljus som i södra Sverige. Så kika på elavtalen båda vägar vad du kan hitta. Själv använder jag Kundkraft, de tar hand om allt och jag gör inget alls.

Tänder man en brasa när man kommer hem så är det en fördel på vintern.
 
Jag skulle tro att majoriteten av alla kommuner tillåter värmepump där det finns fjärrvärme. Åtmistone i Norrbotten så vet jag inte om någon kommun som förbjuder detta.
Växjö är enda kommunen jag läst om som gör detta, men det finns säkert fler. Men av 290 kommuner i landet så är dom kanske inte så många?
 
F
L Låset skrev:
Jag skulle tro att majoriteten av alla kommuner tillåter värmepump där det finns fjärrvärme. Åtmistone i Norrbotten så vet jag inte om någon kommun som förbjuder detta.
Växjö är enda kommunen jag läst om som gör detta, men det finns säkert fler. Men av 290 kommuner i landet så är dom kanske inte så många?
Lidköping och Stor-Gbg förbjuder det. I alla fall för 10 år sedan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.