Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Det hade varit intressant att se om Peter vann efter överklagande.
Rent generellt brukar man ju säga att påkörning bakifrån alltid gör att det är den påkörande som är vållande. Det stämmer såklart inte helt, exempelvis om någon tvärnitar utan anledning eller kör in precis framför och bromsar, men generellt är det ju så.

Det som inte framgår i artikeln är vad det råder för hastighetsbegränsing på platsen. Motorväg kan väl variera mellan 70 km/h och 120 km/h. Jag gissar att det där och då var 110 km/h, men jag vet inte. Man måste ju kunna hålla 85-90 km/h utan att bli påkörd bakifrån, själv ligger jag bara i 80 km/h när jag är ute med släpkärran. 150 meter hann han färdas innan han blev påkörd. Det låter som att Peter hade en bra marginal när han bytte fil in på motorvägen. 150 m tar 6 sekunder i 90 km/h. Även om upphinnande så körde 180 km/h så är skillnaden alltså 90 km/h => 6 sekunder att reagera...
Vi vet iofs inte om Peter höll 85-90 km/h hela sträckan, kanske är han en av dessa som inte förstått vad accelerationsfältet är till för utan valde att köra på i 60 km/h och sen sakta öka. Oavsett låter det helt obegripligt med den långa sträckan. Något känns skumt som sagt.
Jodå, om du kör in bakifrån i en bil som tvärnitar oavsett anledning så är du vållande.
Bilen framför kan tvärnita för att ett djur kommer upp på vägen, någon trafiksituation som uppstått etc. Men det spelar ingen roll...

Enda undantaget är det andra exemplet du skriver om att någon svänger in framför dig och bromsar, då har du ju ingen möjlighet att hålla avståndet...
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, om du kör in bakifrån i en bil som tvärnitar oavsett anledning så är du vållande.
Bilen framför kan tvärnita för att ett djur kommer upp på vägen, någon trafiksituation som uppstått etc. Men det spelar ingen roll...

Enda undantaget är det andra exemplet du skriver om att någon svänger in framför dig och bromsar, då har du ju ingen möjlighet att hålla avståndet...
Jag blev vållande då jag blev påkörd bakifrån i en stillastående kö. Jag backade bak en meter så att en cyklist skulle ta sig mellan min bil och bilen framför (så att han inte skulle behöva ta en mycket farligare väg). Ett par sekunder efter detta så kommer en bil i hög fart bakifrån och kör in i mig efter att jag stannat. Trots att jag hade stannat så blev jag vållande då man inte får backa utan fara (det bedömdes tydligen att bilen bakom hade hunnit stanna om jag stått en meter längre fram). Hade jag inte backat så hade han säkert kört in i mig med högre fart då backljusen borde ha varnat honom mer än bromsljusen enbart...

Helt vansinnigt regelverk, men jag har förståelse för att man inte kan göra individuella bedömningar i varje enskilt fall. Nu blev det inga skador på varken min bil eller den påkörande, men jag fick betala skadebesiktningen av den andra bilen. Tusen kronor kostade det mig att vara snäll med en cyklist (bilen framför stod över cykelbanan och jag stod tätt mot den bilen, så cyklisten kunde inte passera).
 
  • Wow
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
[länk]
Halleluja.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag blev vållande då jag blev påkörd bakifrån i en stillastående kö. Jag backade bak en meter så att en cyklist skulle ta sig mellan min bil och bilen framför (så att han inte skulle behöva ta en mycket farligare väg). Ett par sekunder efter detta så kommer en bil i hög fart bakifrån och kör in i mig efter att jag stannat. Trots att jag hade stannat så blev jag vållande då man inte får backa utan fara (det bedömdes tydligen att bilen bakom hade hunnit stanna om jag stått en meter längre fram). Hade jag inte backat så hade han säkert kört in i mig med högre fart då backljusen borde ha varnat honom mer än bromsljusen enbart...

Helt vansinnigt regelverk, men jag har förståelse för att man inte kan göra individuella bedömningar i varje enskilt fall. Nu blev det inga skador på varken min bil eller den påkörande, men jag fick betala skadebesiktningen av den andra bilen. Tusen kronor kostade det mig att vara snäll med en cyklist (bilen framför stod över cykelbanan och jag stod tätt mot den bilen, så cyklisten kunde inte passera).
Dashcam is the shit. Fram och bak.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag blev vållande då jag blev påkörd bakifrån i en stillastående kö. Jag backade bak en meter så att en cyklist skulle ta sig mellan min bil och bilen framför (så att han inte skulle behöva ta en mycket farligare väg). Ett par sekunder efter detta så kommer en bil i hög fart bakifrån och kör in i mig efter att jag stannat. Trots att jag hade stannat så blev jag vållande då man inte får backa utan fara (det bedömdes tydligen att bilen bakom hade hunnit stanna om jag stått en meter längre fram). Hade jag inte backat så hade han säkert kört in i mig med högre fart då backljusen borde ha varnat honom mer än bromsljusen enbart...

Helt vansinnigt regelverk, men jag har förståelse för att man inte kan göra individuella bedömningar i varje enskilt fall. Nu blev det inga skador på varken min bil eller den påkörande, men jag fick betala skadebesiktningen av den andra bilen. Tusen kronor kostade det mig att vara snäll med en cyklist (bilen framför stod över cykelbanan och jag stod tätt mot den bilen, så cyklisten kunde inte passera).
Förstår att det är surt, men jag får inte riktigt ihop att han kom i hög fart bakifrån samtidigt som det inte blev några skador?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Förstår att det är surt, men jag får inte riktigt ihop att han kom i hög fart bakifrån samtidigt som det inte blev några skador?
Föraren hann ju (nästan) bromsa in. Bilen var inte i siktfältet bakåt när jag började backa, så den måste ha varit minst 50m bort (där det är en nedförsbacke mot där jag var så att den inte syntes i backspeglarna). Jag slutade backa när bilen syntes i backspegeln, dvs var inom 50m.

Det var ju inte heller så att jag hade missat den då backvarnaren aldrig varnade, dvs jag hade redan lagt ur backen när jag blev påkörd.

Hade jag inte erkänt att jag backat så hade jag kommit undan. Man skall inte vara ärlig...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Jodå, om du kör in bakifrån i en bil som tvärnitar oavsett anledning så är du vållande.
Bilen framför kan tvärnita för att ett djur kommer upp på vägen, någon trafiksituation som uppstått etc. Men det spelar ingen roll...

Enda undantaget är det andra exemplet du skriver om att någon svänger in framför dig och bromsar, då har du ju ingen möjlighet att hålla avståndet...
Då är vi nästan överens, normalt är man skyldig, men det finns undantag. Jag tror på något fler än ett undantag.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Fairlane
MathiasS MathiasS skrev:
Halleluja.
Enda negativa är att man föreslår böter på 500 kr.
Jag skulle gärna se betydligt högre böter till en person som uppenbart inte kan köra bil. Körkortet borde dras in.
 
  • Gilla
  • Wow
Robert63 och 3 till
  • Laddar…
Jag kan lugnt konstatera att min adaptiva farthållare inställd på max avstånd innebär 3s avstånd till bilen framför. Max = 3s!
På detta avstånd i trafiken uppfattar jag det som vanligt att det kläms in 2-3 bilar till däremellan.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kan lugnt konstatera att min adaptiva farthållare inställd på max avstånd innebär 3s avstånd till bilen framför. Max = 3s!
På detta avstånd i trafiken uppfattar jag det som vanligt att det kläms in 2-3 bilar till däremellan.
Det är därför man kör på minimalt avstånd...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är därför man kör på minimalt avstånd...
Problemet är ju de som inte har adaptiv farhållare, det är ju oftast de som klämmer ihop sig.
 
pacman42 pacman42 skrev:
(bilen framför stod över cykelbanan och jag stod tätt mot den bilen, så cyklisten kunde inte passera).
Tur att du backade då. Annars hade din bil tryckts in i bilen framför...
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Mittfilsförarna fortsätter envist, trots att polisen åtminstone ibland gör försök att påverka. Igår låg en stressad övningskörning (privatist) i mittfil i cirka 50 km/h där det är 80 km/h. Det blev många häftiga inbromsningar och bilar som kom alldeles för nära, medan det fanns gott om plats i högerfil. Man borde inte få vara handledare om man inte dels kan reglerna bättre, dels har så dåligt omdöme så man kör med en så ovan och nervös elev när det är mycket trafik.
Längre söderut så blev det 100 km/h och där tuffar en massa bilister på i 80 km/h i mittfil, trots halvtom högerfil. Suck.
Som jämförelse så körde jag förra veckan på 73:an vid Haninge, norrut (trefilig väg, begränsad till 100 km/h). Framför mig på påfarten hade jag två bilar, först en övningskörning (trafikskola), sen en vanlig bilist. Övningskörningen drog på rätt bra upp till 100 km/h och bytte fil in på motorvägen perfekt och låg sen kvar i högerfil och körde ifrån bilen bakom. Bilen bakom segade sig upp i 70 km/h innan han snabbt bytte två filen in i mittfil. Jag som ville köra om tvingades alltså till tre körfältsbyten.

Dessa trafikens förstörare tar dock bara bronspengen av korkade trafikanter förra veckan.
På silverplats hittar vi alla dessa dårar som kör utan korrekt belysning, särskilt efter mörkrets inbrott på platser där vägbelysning saknas. Jag kör regelbundet i mörker på icke-belyst väg, där jag trots helt ok halvljus ogillar delarna där jag inte kan göra med helljus. Där både möter man och kommer ifatt folk som kör med varselljus/nedsläckt, folk som kör med ett halvljus, folk som kör med parkeringsljus fram (båda halvljuslamporna trasiga?). Man kan också hamna bakom någon som aldrig slår på helljuset...

Guldplatsen vanns dock med stor marginal av två bilister som får dela på medaljen då de gjorde exakt samma dumhet. På en väg med hastighetsbegränsning 70 km/h, med en fil åt vardera håll kommer jag ikapp ett gäng bilar som väntar på att ta sig förbi mopedbilen som kör 45 km/h längst fram. Framför mig ligger 9 bilar (inklusive mopedbilen) och det är bara att ta det lugnt och vänta på sin tur. Vägen är både kurvig och med backkrön. Tro det eller ej, men dåren bakom mig väljer att köra om samtliga 10 bilar i ett svep ute i mötande fil. Tanken var väl (om personen var kapabel att tänka) att kasta sig in i någon av de små luckorna mellan övriga bilar om det kom något överraskande möte bakom ett krön eller en kurva. Jag skakade bara på huvudet åt dumheten för att sen få se ytterligare en likadan aktion av nästa bil.
Det verkar som att de tror att det räcker att ha fri sikt precis fram till den främsta bilen och inte har en tanke på att det kan ligga en mötande bil bakom kurvan 250 meter bort, strax bortom mopedbilen.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Fartland och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Halleluja.
Verkligen! Hurra!

Mellan Södertälje och Botkyrka finns ovanligt många svarta Audi och BMW som kör 150 i innerfil eller sicksack och likaså bilar som kör 20-30 under hastighetsgräns i vänster eller mittfil. Det borde vara en guldgruva för polisen att bevaka denna väg.

Kanske är det politiskt inkorrekt att säga detta men jag misstänker att bland ovan nämnda kategorier så kan det finnas mer än bara trafikbrottet att upptäcka. Jag skulle inte förvånas om vissa av fordonen kan ha tekniska brister, obetalda skatter, de som kör saknar körkort eller har ett brottsregister.

Sen finns det nog fler helt vanliga trafikanter som bara kastat in handduken då "alla andra" väljer fil helt stokastiskt, men dessa tror jag ändå skulle kunna anpassa sig om man tog bort dessa element som helt verkar sakna utbildning om trafikreglerna.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man kan också hamna bakom någon som aldrig slår på helljuset...
Om jag gör det så slår jag på helljuset själv så jag ser vad som händer framför bilen framför.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.