Fairlane
Några intressanta bilder från https://www.mestmotor.se/automotors...eta-vid-rondellkorning-annars-blir-det-boter/

Illustration av rondell med vit och grön bil, den vita har företräde enligt pil och skylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här känns det som att många i den gröna bilen struntar helt i bilen i innerfil.

Illustration av en vit och en grön bil i en rondell med varning om böter för ovarsamt filbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att grön bil döms som 100% vållande vet vi. Det som många verkar missa är att föraren av vit bil inte bara kan ignorera bilen till vänster i något tro att man inte behöver bry sig om man ligger i högerfil.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Några intressanta bilder från [länk]
Den här bilden är för dålig som illustration. Det är inte rimligt att den vita bilen i príncip måste helt stanna för att gröna skall kunna byta fil. Bättre om den var ritad med större avstånd mellan bilarna.
Den gröna får ta ett varv i cirkulationsplatsen.
 
Fairlane
Helt riktigt, det är inte rimligt att vit bil får stanna, men vit måste vara uppmärksam och om möjligt försöka hjälpa till. Om vit bil bara flyttas en halv billängd bakåt så börjar det bli mycket rimligt att bromsa eller släppa på gasen för att släppa ut grön bil. Det är väl mer tanken att "jag ligger i ytterfil så jag behöver int bry mig om de som ligger vänster om mig" som är galen.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Helt riktigt, det är inte rimligt att vit bil får stanna, men vit måste vara uppmärksam och om möjligt försöka hjälpa till. Om vit bil bara flyttas en halv billängd bakåt så börjar det bli mycket rimligt att bromsa eller släppa på gasen för att släppa ut grön bil. Det är väl mer tanken att "jag ligger i ytterfil så jag behöver int bry mig om de som ligger vänster om mig" som är galen.
personligen hade jag nog, i grön bil, saktat in och låta den vita bilen köra förbi innan jag byter fil.
Om det är jag som tar initiativet till att byta fil försöker jag att själv anpassa mig efter den filen jag skall in i.
 
Fairlane Fairlane skrev:
men vit måste vara uppmärksam och om möjligt försöka hjälpa till.
G gaidin skrev:
personligen hade jag nog, i grön bil, saktat in och låta den vita bilen köra förbi innan jag byter fil.
Det finns väl egentligen inga motsättningar här utan ni båda har rätt. Det finns inga "rättigheter" i trafiken utan bara "skyldigheter". :cry: För grön gäller "En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter." och för vit gäller "En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.".
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
:thinking: Jag anser nog, i sann anda att vara smidig, att körriktningsvisaren är en aning viktigare än gasen.
Hittade inte ursprungscitatet så du skall inte känna dig trollad för att jag svarar just dig i den här underdiskussionen.
Ni har fel allihop! Den viktigaste utrustningen för att hantera situationer är varken tutan, blinkers eller gasen. Det är i första hand backspeglarna och i andra hand vindruta och sidorutor. Kombinera dessa med den (förhoppningsvis) medfödda utrustningen ögon, öron, hjärna och bli medveten om allt runt omkring bilen så kan överaskningar till stor del undvikas.

Särskilt den där backspegeln verkar många sakna när de byter fil.

En fråga...
När bilarna i mittfil på 90-väg ligger och tuffar i 65 med ca femtonmetersluckor och har lämnat högerfilen helt tom. Då måste det väl räknas som kö, och i så fall så borde det vara tillåtet att köra om till höger även om det är svårt att argumentera för att det är kö i den filen??

Så såg det ut i kväll på Södertäljevägen söderut. Inte en bil i högerfil och för tätt att tränga sig förbi för omkörningar i vänsterfil. Tragiskt uselt i dag.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Ni som pratar rondeller, eller cirkulationsplatser: Amatörer!
Jag säger bara en sak...vallarondellen i Linköping!
Studera och återkom!
;)
 
Den har vi haft uppe två gånger (kanske fler, men med det ordet angivet två gånger). Har du inte läst tråden? ;)
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
....När bilarna i mittfil på 90-väg ligger och tuffar i 65 med ca femtonmetersluckor och har lämnat högerfilen helt tom. Då måste det väl räknas som kö, och i så fall så borde det vara tillåtet att köra om till höger även om det är svårt att argumentera för att det är kö i den filen??
Mvh Findus
Det har tagits upp flera gånger, men jag skriver det igen.
Nej, det är inte okej att köra om till höger i det fallet du tar som exempel ovan.
Om omkörning sker till vänster skall det vara TÄT köbildning i bägge körfälten, och det är det sällan när bilarna rullar på med femton meters lucka i 65km/h, och då är det i juridisk mening inte ens en omkörning.
Sedan att det är ett vanligt förekommande beteende i trafiken är en helt annan sak. Det betyder inte att det är rätt.

Nedan text är hämtad från Trafikförordningens 3 kap 41§.

41 §
I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält.....


https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276
 
Jag har en informell grundregel vid körning i cirkulationsplats. Det är att aldrig köra om. Speciellt inte på högersidan. Jag vet ju att hälften av medtrafikanterna är helt övertygade om att de gamla reglerna gäller och att den som kör lite längre än de tycker att man skall göra i högerfil är en obildad trafikfarlig idiot. Även om jag har rätten på min sida så har jag annat att göra än att ståoch fylla i blanketter vid vägkanten. Som regel är jag på väg någonstans när jag är ute på vägarna.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den har vi haft uppe två gånger (kanske fler, men med det ordet angivet två gånger). Har du inte läst tråden? ;)
Jag sa inte att den inte varit uppe, jag sa att den skulle studeras.
/(I viss mån yrkesbyråkrat):)
 
Vilket redan gjorts. :geek::p
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den har vi haft uppe två gånger (kanske fler, men med det ordet angivet två gånger). Har du inte läst tråden? ;)
Jo då. Av och till. Å jag vet vad som gäller. Men det måste/borde finnas en gräns. I dag såg det ut som en parkeringsplats i mittfilen. Jag fattar inte hur folk tänker när de sänker farten till nästan inget pga snö och sedan ligger så nära bilen framför att de kan läsa den bilens hastighetsmätare. Recept på slow motion seriekrock.

Normalt kan jag ligga i högerfil och göra kontrollerade dubbla filbyten för att köra om en lus i mittfil och sedan gå tillbaka till höger när det är klart. Mycket övning får jag. Men i dag var det stört omöjligt. I min värld så borde luckorna öka när det är halt. Men så icke.:rolleyes:.

Mvh Findus
 
Yxskaft. För övrigt kör jag allt som oftast om till höger. På tvåfiliga vägar brukar det leda till att den omkörda byter fil, på trefiliga ingenting.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Om den blå bilen kör in så tidigt att den lämnar den röda bilen företräde så uppstår ingen sådan situation.
Tips: Bilarna kan ha olika hastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.