314 171 läst · 4 840 svar
314k läst
4,8k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 876 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 876 inlägg
Det var ju en ganska tjusig lösning men hur blir det om man vill köra exv så härOlsin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska man då blinka in vänster igen till innerfilen i rondellen?
Sen undrar jag hur det funkar när (om) det snöar, eller slipper ni sån’t där nere i söder?
Gör det verkligen det?Olsin skrev:
Säg att den vita bilen ska köra ut enligt den röda linjen och det kommer en bil enligt den blå linjen. Menar du att den "blå" bilen skulle ha väjningsplikt mot den "röda"?
Väjningsplikten gentemot trafik inne i cirkulationsplatsen sitter ju väldigt långt bort.
Om du skall köra så, så får du lägga dig ännu ett steg till vänster. När du kör in i rondellen så skall du hålla den innersta filen så funkar det.ullberg skrev:
I Jönköping har vi ganska många liknande rondeller med linjer som "tvingar" ut trafiken ur rondellen när man ligger i ytterfilen, jag tycker det funkar riktigt bra.
När de däremot målar fel på körbanan kan det bli problem, här har det alltid varit enligt skylten men för några år sedan uppdaterade man målningen i gatan och då blev det helt plötsligt två olika markeringar i vänsterfilen. Kolla skylten och pilen i gatan. Rondellen har bara tre utfarter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 290 inlägg
Den blå bilen måste ju byta körfält till det den röda ligger i, så därmed har den väjningsplikt vare sig man anser att den kommit in i rondellen eller inte när den röda kör ut.N Nerre skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 876 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 876 inlägg
Jag kanske ritade lite slarvigt, självklart menade jag man kör in i vänstra filen men även då kommer man åka ut en avfart för tidigt om man följer vägmarkeringarna, följ markeringarna i bilden själv så får du se. Tror kanske inte det är ett jätteproblem och jag vet inte ens om det jag ritade är en rimlig färdväg men som jag ser det är det för många avfarter i denna rondell för att approachen ska funka fullt utG gaidin skrev:
/U
Det som händer är att man c:a klockan två i rondellen fortsätter i innerfil för att vid klockan 11 följa strecken till ytterfil. Det faller sig rätt så naturligt när man väl är där.ullberg skrev:
När det snöar så åker alla rakt fram in i broccolin i mitten.
Så här ser den aktuella infarten ut:
Det som rör till det är att det är en avfart för mycket för att vara optimalt, men om man stannar i innerfil när det bär av åt höger första gången så kommer man rätt. Det är rätt mycket trafik som kör ut på sin fjärde avfart; uppifrån till vänster kommer man från Helsingborg/Landskrona och uppe till höger hamnar man på sjukhuset och Lunds motsvarighet till Kista.ullberg skrev:Jag kanske ritade lite slarvigt, självklart menade jag man kör in i vänstra filen men även då kommer man åka ut en avfart för tidigt om man följer vägmarkeringarna, följ markeringarna i bilden själv så får du se. Tror kanske inte det är ett jätteproblem och jag vet inte ens om det jag ritade är en rimlig färdväg men som jag ser det är det för många avfarter i denna rondell för att approachen ska funka fullt ut
/U
Om man åker ut i "din" utfart så kan man handla vitvaror till familjen i pandemitider om man är minister.
För er oinvigda. Som synes på bilden över Brommaplansrondellen är den tagen mitt på dagen av skuggorna att döma, och det är förhållandevis lite trafik i den. Tänk er hur det ser ut kl 8 på morgonenK Kane skrev:
Fast det är ju hela grejen i trafiken, två fel gör inte ett rätt. Att någon kör 'fel' i en rondell ändrar inte att man måste anpassa sig till det faktiska (felaktiga) beteendet.Fairlane skrev:Jo, jag är medveten om att det är så, men det hindrar inte att jag tycker att det är helt galet att man kan ligga i ytterfil och förstöra flödet.
Ett exempel där det garanterat kommer smälla om någon kör 3/4 varv i ytterfilen är grannrondellen till Brommarondellen, Åkeshovsrondellen. 95% av all trafik i rondellen kör från öst till väst eller tvärtom, lågt räknat. Det är 70 km/h före och efter rondellen och 50 km/h inne i rondellen. Ytan i mitten, dvs själva rondellen är lite drygt 20 m i diameter.
Det är emellanåt rätt hårt tryck i rondellen och folk kör jämnsides igenom i öst-västlig riktning och det fungerar utmärkt, för att alla "vet" att ingen är så dum så de tar 3/4 varv i ytterfilen där. Rondellen är så liten så skulle man vara tvungen att försäkra sig om det så skulle man nog nästan halvera genomströmningen.
Som tur är så har jag aldrig varit med om att någon faktiskt kör 3/4 varv i den rondellen, till skillnad från Brommarondellen. Det finns alltid någon klantskalle som ska gena lite, men det gör det i alla tvåfiliga rondeller och den dumskallen blir iallafall skyldig om det smäller.
Filbyte sker på eget ansvar. Men på samma sätt så tycker jag att man ska släppa fram en som byter fil om det går. Så länge det inte är en tydliga slalomåkare.
Och när man kör har man igen aning om varför andra bilar beter sig som de gör, skälen kan både vara bra och dåliga. Det där som 'alla' vet, vet inte de som aldrig kört där förut.
Det är bara att suga i sig och anpassa sig. Annars kommer man fram argare än man behöver vara.
Ska man hårdra det så finns det egentligen inte mycket att "tycka" om i denna fråga. Man har helt enkelt en lagstadgad skyldighet att anpassa sin hastighet för att underlätta medtrafikantens körfältsbyte.E eleson skrev:
Edit: Lagstadgad är kanske fel ord. "Förordningsstadgad" i alla fall.