ullberg
Olsin Olsin skrev:
I Lund så finns denna cirkulationsplats där vägmarkeringarna fixar så att de som kör i innerfil kommer i ytterfil när det är dags för att köra ut. Följer man skyltningen in och vägmarkeringarna så löser sig allt.
Det var ju en ganska tjusig lösning men hur blir det om man vill köra exv så här
Flygbild över en trafikrondell med markerade körfält och röda pilar som visar trafikflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska man då blinka in vänster igen till innerfilen i rondellen?

Sen undrar jag hur det funkar när (om) det snöar, eller slipper ni sån’t där nere i söder? ;)
 
Olsin Olsin skrev:
I Lund så finns denna cirkulationsplats där vägmarkeringarna fixar så att de som kör i innerfil kommer i ytterfil när det är dags för att köra ut. Följer man skyltningen in och vägmarkeringarna så löser sig allt.
Gör det verkligen det?

Säg att den vita bilen ska köra ut enligt den röda linjen och det kommer en bil enligt den blå linjen. Menar du att den "blå" bilen skulle ha väjningsplikt mot den "röda"?

Väjningsplikten gentemot trafik inne i cirkulationsplatsen sitter ju väldigt långt bort.
 
  • Satellitbild på en rondell med påritade röda och blå linjer som illustrerar bilars tänkta rutter.
ullberg ullberg skrev:
Det var ju en ganska tjusig lösning men hur blir det om man vill köra exv så här
[bild]
Ska man då blinka in vänster igen till innerfilen i rondellen?

Sen undrar jag hur det funkar när (om) det snöar, eller slipper ni sån’t där nere i söder? ;)
Om du skall köra så, så får du lägga dig ännu ett steg till vänster. När du kör in i rondellen så skall du hålla den innersta filen så funkar det.

I Jönköping har vi ganska många liknande rondeller med linjer som "tvingar" ut trafiken ur rondellen när man ligger i ytterfilen, jag tycker det funkar riktigt bra.

När de däremot målar fel på körbanan kan det bli problem, här har det alltid varit enligt skylten men för några år sedan uppdaterade man målningen i gatan och då blev det helt plötsligt två olika markeringar i vänsterfilen. Kolla skylten och pilen i gatan. Rondellen har bara tre utfarter.

Gatuvy visar vägmarkeringar och vägskyltar nära en rondell med träd längs vägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såhär ser det ut ovanifrån, jag kör i princip alltid höger i den rondellen och ligger alltid i vänsterfil.
Flygbild över rondell med markerade körfält och angränsande vägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nerre skrev:
Menar du att den "blå" bilen skulle ha väjningsplikt mot den "röda"?
Ja, när man kör in på en ny väg, eller rondell, så har man väjningsplikt för alla som är på den nya vägen.
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Gör det verkligen det?

Säg att den vita bilen ska köra ut enligt den röda linjen och det kommer en bil enligt den blå linjen. Menar du att den "blå" bilen skulle ha väjningsplikt mot den "röda"?

Väjningsplikten gentemot trafik inne i cirkulationsplatsen sitter ju väldigt långt bort.
Den blå bilen måste ju byta körfält till det den röda ligger i, så därmed har den väjningsplikt vare sig man anser att den kommit in i rondellen eller inte när den röda kör ut.
 
ullberg
G gaidin skrev:
Om du skall köra så, så får du lägga dig ännu ett steg till vänster. När du kör in i rondellen så skall du hålla den innersta filen så funkar det.
Jag kanske ritade lite slarvigt, självklart menade jag man kör in i vänstra filen men även då kommer man åka ut en avfart för tidigt om man följer vägmarkeringarna, följ markeringarna i bilden själv så får du se. Tror kanske inte det är ett jätteproblem och jag vet inte ens om det jag ritade är en rimlig färdväg men som jag ser det är det för många avfarter i denna rondell för att approachen ska funka fullt ut

/U
 
ullberg ullberg skrev:
Det var ju en ganska tjusig lösning men hur blir det om man vill köra exv så här
[bild]
Ska man då blinka in vänster igen till innerfilen i rondellen?

Sen undrar jag hur det funkar när (om) det snöar, eller slipper ni sån’t där nere i söder? ;)
Det som händer är att man c:a klockan två i rondellen fortsätter i innerfil för att vid klockan 11 följa strecken till ytterfil. Det faller sig rätt så naturligt när man väl är där.

När det snöar så åker alla rakt fram in i broccolin i mitten.

Så här ser den aktuella infarten ut:
 
  • Bilväg med skyltar för E6 Göteborg, E22 Kalmar och lokaltrafik mot Malmö, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Jag kanske ritade lite slarvigt, självklart menade jag man kör in i vänstra filen men även då kommer man åka ut en avfart för tidigt om man följer vägmarkeringarna, följ markeringarna i bilden själv så får du se. Tror kanske inte det är ett jätteproblem och jag vet inte ens om det jag ritade är en rimlig färdväg men som jag ser det är det för många avfarter i denna rondell för att approachen ska funka fullt ut

/U
Det som rör till det är att det är en avfart för mycket för att vara optimalt, men om man stannar i innerfil när det bär av åt höger första gången så kommer man rätt. Det är rätt mycket trafik som kör ut på sin fjärde avfart; uppifrån till vänster kommer man från Helsingborg/Landskrona och uppe till höger hamnar man på sjukhuset och Lunds motsvarighet till Kista.

Om man åker ut i "din" utfart så kan man handla vitvaror till familjen i pandemitider om man är minister.
 
K Kane skrev:
De som inte tvingats passera Brommaplansrondellen under sitt körkortsprov skall inte ha körkort.....:cool:
Ser nu när jag tittar på Google Maps att det är en speciell filmålning vid infarten från väster på Bergslagsvägen. Har jag aldrig sett förut i en cirkulationsplats.
[bild]
För er oinvigda. Som synes på bilden över Brommaplansrondellen är den tagen mitt på dagen av skuggorna att döma, och det är förhållandevis lite trafik i den. Tänk er hur det ser ut kl 8 på morgonen :surprised:
 
G gaidin skrev:
Ja, när man kör in på en ny väg, eller rondell, så har man väjningsplikt för alla som är på den nya vägen.
Den blå bilen har redan kört in för länge sen. Den ligger i rondellens ytterfil, just eftersom rondellen är så stor.
 
G gaidin skrev:
Ja, när man kör in på en ny väg, eller rondell, så har man väjningsplikt för alla som är på den nya vägen.
Om en sådan här skylt sitter i korsningen då?
a28.jpg
 
N Nerre skrev:
Den blå bilen har redan kört in för länge sen. Den ligger i rondellens ytterfil, just eftersom rondellen är så stor.
Om den blå bilen kör in så tidigt att den lämnar den röda bilen företräde så uppstår ingen sådan situation.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jo, jag är medveten om att det är så, men det hindrar inte att jag tycker att det är helt galet att man kan ligga i ytterfil och förstöra flödet.
Ett exempel där det garanterat kommer smälla om någon kör 3/4 varv i ytterfilen är grannrondellen till Brommarondellen, Åkeshovsrondellen. 95% av all trafik i rondellen kör från öst till väst eller tvärtom, lågt räknat. Det är 70 km/h före och efter rondellen och 50 km/h inne i rondellen. Ytan i mitten, dvs själva rondellen är lite drygt 20 m i diameter.

Det är emellanåt rätt hårt tryck i rondellen och folk kör jämnsides igenom i öst-västlig riktning och det fungerar utmärkt, för att alla "vet" att ingen är så dum så de tar 3/4 varv i ytterfilen där. Rondellen är så liten så skulle man vara tvungen att försäkra sig om det så skulle man nog nästan halvera genomströmningen.

Som tur är så har jag aldrig varit med om att någon faktiskt kör 3/4 varv i den rondellen, till skillnad från Brommarondellen. Det finns alltid någon klantskalle som ska gena lite, men det gör det i alla tvåfiliga rondeller och den dumskallen blir iallafall skyldig om det smäller.
Fast det är ju hela grejen i trafiken, två fel gör inte ett rätt. Att någon kör 'fel' i en rondell ändrar inte att man måste anpassa sig till det faktiska (felaktiga) beteendet.
Filbyte sker på eget ansvar. Men på samma sätt så tycker jag att man ska släppa fram en som byter fil om det går. Så länge det inte är en tydliga slalomåkare.
Och när man kör har man igen aning om varför andra bilar beter sig som de gör, skälen kan både vara bra och dåliga. Det där som 'alla' vet, vet inte de som aldrig kört där förut.
Det är bara att suga i sig och anpassa sig. Annars kommer man fram argare än man behöver vara.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
E eleson skrev:
Men på samma sätt så tycker jag att man ska släppa fram en som byter fil om det går.
Ska man hårdra det så finns det egentligen inte mycket att "tycka" om i denna fråga. Man har helt enkelt en lagstadgad skyldighet att anpassa sin hastighet för att underlätta medtrafikantens körfältsbyte.

Textutdrag ur trafikförordning som förklarar regler kring vändning, backning och körfältsbyte för förare.

Edit: Lagstadgad är kanske fel ord. "Förordningsstadgad" i alla fall.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.