Mikael_L
J JohanLun skrev:
...men jag misstänker att bland ovan nämnda kategorier så kan det finnas mer än bara trafikbrottet att upptäcka. Jag skulle inte förvånas om vissa av fordonen kan ha tekniska brister, obetalda skatter, de som kör saknar körkort eller har ett brottsregister.
Sådana bilar vågar man ju inte stoppa, de har väl ofta vapen, eller otrevliga kompisar.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Fairlane
useless useless skrev:
Om jag gör det så slår jag på helljuset själv så jag ser vad som händer framför bilen framför.
Jag försöker bara komma förbi så fort det går och slår på helljuset när jag ligger i omkörning. Känner lite att mina extraljus kanske är lite väl otrevligt att ha i backspegeln.
 
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Då är vi nästan överens, normalt är man skyldig, men det finns undantag. Jag tror på något fler än ett undantag.
Det tror inte jag, någon i tråden hade backat i en kö som stod stilla, men det är ju ett specialfall...
 
Nissens Nissens skrev:
Det tror inte jag, någon i tråden hade backat i en kö som stod stilla, men det är ju ett specialfall...
Står man still i t ex en skymd kurva och väntar mötande trafik för att göra en vänstersväng kan du också vara skyldig om du blir påkörd bakifrån.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
B
Nissens Nissens skrev:
Det tror inte jag, någon i tråden hade backat i en kö som stod stilla, men det är ju ett specialfall...
Att köra ut på en trafikerad väg och bli påkörd kan också anses som vållande. En närstående råkade ut för det, en mottrafikant som kastade sig ut trots att han hade väjningsplikt och det inte var fritt. Den gubben ansågs 100 % vållande.
 
Var tvungen att få igång tråden igen med länken och kunna känna lugnet.
Ingen trefilig motorväg och att en bilkö definieras av mera än fem bilar.
Ok, man får ge fa.. att åka till Öland under vissa tider. :D
 
Fairlane Fairlane skrev:
.....Igår låg en stressad övningskörning (privatist) i mittfil i cirka 50 km/h där det är 80 km/h. Det blev många häftiga inbromsningar och bilar som kom alldeles för nära, medan det fanns gott om plats i högerfil.
Nu försvarar jag absolut inte de slamkryparna som vägrar ligga till höger när de skall göra det, men....
Om man tvingas göra en häftig inbromsning på grund av att ett fordon kör 50 på 80-väg så är man ingen bra förare. Då har man missat i uppmärksamhet o att planera sin körning.
Nästan lika illa.
Blicken långt fram så blir körningen både lättare o framförallt säkrare.
 
  • Gilla
  • Älska
Bröstmjölk och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
K knipo skrev:
Nu försvarar jag absolut inte de slamkryparna som vägrar ligga till höger när de skall göra det, men....
Om man tvingas göra en häftig inbromsning på grund av att ett fordon kör 50 på 80-väg så är man ingen bra förare. Då har man missat i uppmärksamhet o att planera sin körning.
Nästan lika illa.
Blicken långt fram så blir körningen både lättare o framförallt säkrare.
Nu talar vi tät trafik i rusning i Stockholm. Tresekundersregeln kan man glömma. Sikten långt fram är bra, men det är svårt att se igenom vissa bilar, typ större skåpbilar. Problemet var inte så mycket att man kom ikapp den bilen, utan att många ville förbi vilket gjorde vänsterfilen väldigt ryckig också. Själv var jag kriminell och gled förbi i den snudd på tomma filen till höger.
 
Maria T
Fairlane Fairlane skrev:
Sikten långt fram är bra, men det är svårt att se igenom vissa bilar, typ större skåpbilar.
Skåpbilar är sk*t att hamna bakom och för den del köra eftersom de saknar inre backspegel....
 
Fairlane
Maria T Maria T skrev:
Skåpbilar är sk*t att hamna bakom och för den del köra eftersom de saknar inre backspegel....
Ja, att ligga bakom skåpbilar, bussar, lastbilar etc försämrar såklart sikten. Man får hålla lite extra avstånd, eller passera. Innerbackspegeln saknar jag inte när jag kör skåpbil eller liten lastbil då sidospeglarna är så otroligt mycket bättre än på vanliga bilar. Å andra sidan finns det en inre backspegeln i alla små lastbilar man kan hyra på macken. Jag har aldrig begripit vad den är till för, men man tittar ju i den automatisk så man märker att den finns. :p

Man får acceptera att det finns diverse skåpbilar, lastbilar och bussar i trafiken och jag tycker inte det är något problem i sig. Sen när de tillhör mittfilsmaffian, så är de lika störande som andra.:cry:
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, att ligga bakom skåpbilar, bussar, lastbilar etc försämrar såklart sikten. Man får hålla lite extra avstånd, eller passera. Innerbackspegeln saknar jag inte när jag kör skåpbil eller liten lastbil då sidospeglarna är så otroligt mycket bättre än på vanliga bilar. Å andra sidan finns det en inre backspegeln i alla små lastbilar man kan hyra på macken. Jag har aldrig begripit vad den är till för, men man tittar ju i den automatisk så man märker att den finns. :p

Man får acceptera att det finns diverse skåpbilar, lastbilar och bussar i trafiken och jag tycker inte det är något problem i sig. Sen när de tillhör mittfilsmaffian, så är de lika störande som andra.:cry:
Jag lägger I adaptiva farthållaren och tar en lugn resa istället.
 
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Jag lägger I adaptiva farthållaren och tar en lugn resa istället.
Ja har man sådana finesser så är det en variant. Jag får köra om eller hålla avstånd manuellt.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
K knipo skrev:
Om man tvingas göra en häftig inbromsning på grund av att ett fordon kör 50 på 80-väg så är man ingen bra förare. Då har man missat i uppmärksamhet o att planera sin körning.
Väldigt många verkar stirra på bilen framför. Det gör inte jag, för den ser man ändå. Jag försöker kolla 3-4 bilar framför, för det är när nåt händer där som det kan bli seriekrock.

Dessutom kollar jag nog nästan mer i backspegeln än framåt, just eftersom framåt har man blicken ändå. Det är ju inte helt ovanligt att man ser en bil ligga i vänsterfil, och en annan bil (bägge fortkörare) kommer ikapp. och det dröjer kanske en minut innan den som blivit upphunnen märker att det ligger nån bakom och flyttar på sig. För att sen gå direkt ut i vänsterfil efter att ha blivit omkörd (trots att det är tomt i högerfil).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag blev vållande då jag blev påkörd bakifrån i en stillastående kö. Jag backade bak en meter så att en cyklist skulle ta sig mellan min bil och bilen framför (så att han inte skulle behöva ta en mycket farligare väg). Ett par sekunder efter detta så kommer en bil i hög fart bakifrån och kör in i mig efter att jag stannat. Trots att jag hade stannat så blev jag vållande då man inte får backa utan fara (det bedömdes tydligen att bilen bakom hade hunnit stanna om jag stått en meter längre fram). Hade jag inte backat så hade han säkert kört in i mig med högre fart då backljusen borde ha varnat honom mer än bromsljusen enbart...

Helt vansinnigt regelverk, men jag har förståelse för att man inte kan göra individuella bedömningar i varje enskilt fall. Nu blev det inga skador på varken min bil eller den påkörande, men jag fick betala skadebesiktningen av den andra bilen. Tusen kronor kostade det mig att vara snäll med en cyklist (bilen framför stod över cykelbanan och jag stod tätt mot den bilen, så cyklisten kunde inte passera).
Finns ju inte på kartan att man backar vid stopp vid olycka utan att blåjlus ger order om det, en cyklist kan ju lätt ta en annan väg. Men har jag väl stannat ska det mycket till innan jag flyttar mig.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
F
V Ville_Vessla skrev:
Finns ju inte på kartan att man backar vid stopp vid olycka utan att blåjlus ger order om det, en cyklist kan ju lätt ta en annan väg. Men har jag väl stannat ska det mycket till innan jag flyttar mig.
Nu var väl detta inte stopp vid olycka utan stopp pga kö.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.