skoge skoge skrev:
Det skulle jag vilja påstå i detta fall då det är en enskild väg...
Men endast det faktum att det är en enskild väg gör väl inte att allemansrätten utnyttjas? Generellt är det väl tillåtet att köra bil eller moped på enskild väg men inte i naturen. I dessa fall ser jag inte att allemansrätten utnyttjas om någon bara använder vägen att köra på. Kör jag för att parkera längs vägen och sedan plocka svamp i skogen så är det någon form av indirekt nyttjande av allemansrätten.

TS kanske inte har bidrag för vägen och rätt att stänga den för motorfordonstrafik, minns inte från tidigare inlägg.

(Jag hade själv troligen velat begränsa trafiken likt TS, så jag argumenterar från rättsläget och som djävulens advokat. Även som löpare och cyklist som försöker visa hänsyn till tomtmark och boende när jag springer eller cyklar)
 
@
M Marrebarre1 skrev:
.
Det är förstås fel att tänka så. . . Men ibland kan det ju vara "trevligt" å se en annan människa ;) utifrån läget får åtminstone inte jag känslan att det torde vara något större problem. Så många torde väl inte röra sig där(?). Fast ibland kan ju en eller två i månaden tyckas vara alldeles för många :cool:
 
Claes Sörmland
P Pin skrev:
Men endast det faktum att det är en enskild väg gör väl inte att allemansrätten utnyttjas?
Allemansrätten är en konstig grej man behöver aldrig fundera på när den gäller utan enbart på när den inte gäller. Det är så det är upplagt lagstiftningsmässigt, typ rör dig fritt överallt utom där det finns särskild lagstiftning som stoppar det. Därav skyltningsförbudet, man ska inte kunna lura allmänheten att det är förbjudet att passera när det inte är det.
 
  • Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Det är ju upp till än var att känna efter hur upprörd man vill vara men om det inte är ett evigt rännande av direkt skumma typer som går o kollar in genom fönster o portar känns många av förslagen ganska oproportionerliga. Personligen tycker jag förslaget om grindstolpar vid byvägen låter bäst då det förhöjer det estetiska värdet och samtidigt tydligt signalerar att man kommer in på en gård. En tydlig skyllt med återvändsgränd och gårdsplan bredvid kan väl förtydliga att vägen inte leder någonstans (även om man nu råkar kunna åka ut åt andra hållet) utan att på felaktiga grunder påstå att man inte får ta sig in på vägen. Att sätta upp en bom eller liknande som man själv måste öppna varje gång låter som något som bör vara mer störande än en random cyklist eller häst tänker jag.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Allemansrätten är en konstig grej man behöver aldrig fundera på när den gäller utan enbart på när den inte gäller. Det är så det är upplagt lagstiftningsmässigt, typ rör dig fritt överallt utom där det finns särskild lagstiftning som stoppar det. Därav skyltningsförbudet, man ska inte kunna lura allmänheten att det är förbjudet att passera när det inte är det.
Utifrån ett straffrättsligt perspektiv har du helt rätt. Men jag skulle påstå att allemansrätten mer bygger på civilrätt. Sedvanerätten (som allemansrätten utgår från) är trots allt en del inom avtalsrätten.

Det många sedan inte tänker på (eller kanske inte känner till) är att allemansrätten numera är ett undantag till egendomsskyddet i grundlagen. Huvudregeln i grundlagen är alltså att vars och ens egendom är skyddad från inskränkning från det allmänna.

Att det sedan är den som anser sig ha en rättighet baserad på sedvana som har bevisbördan för detta komplicerar ju saken en aning ytterligare. Men att kunna bevisa att folk till fots har vandrat genom skogar och på vägar (utan att störa markägaren) i över 90 år (som sedvanerätt stipulerar) torde inte vara några större problem.
 
Det där ser på håll ut som vilken gammal väg som helst, så går man där blir man nog lite överraskad över att man hamnar inom en (potentiell) hemfridszon.

Det normala är att vägar går igenom gårdsplaner för att gå till nästa gård.

Personligen tycker jag det är en tråkig utveckling med alla dessa små "borgar" som skapas, att kunna gå direkt mellan gårdarna är något som i alla fall jag tycker hör till vårt kulturarv.

Och det oavsett om personen som färdas där bär lycra eller vadmal.

Jag lutar åt att det är hemfridszon. Men varför inte fixa en stig som går runt, och skylta? Blir grannarna glada.
 
Redigerat:
  • Gilla
JSten och 6 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Det normala är att vägar går igenom gårdsplaner för att gå till nästa gård.
Helt riktigt. Dock har ju samhällsutvecklingen lite sprungit ifrån den sedvanerättsliga utvecklingen. När man talar om allemansrätten måste man sätta sitt perspektiv minst 90 år tillbaka i tiden. För 90 år sedan riskerade man inte att bli överkörd av en klunga cyklister på sin gård.

För 90 år sedan hörde man kanske istället fotgängare eller någon med häst och vagn komma på avstånd, och blev säkert glad att kanske få en pratstund och höra senaste nyheten eller något skvaller om någon granne.

För 90 år sedan fanns ju varken SVT eller byggahus.se, (som idag till viss del ersatt sådana fysiska samtal mellan människor) och jag tror gårdsägare på denna tid blev glada över en pratstund med någon de troligen kände som skulle passera.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fast tittar jag på kartan igen så måste det ju vara enklare att ta bort genomfarten och låta det uthyrda huset ha infart nerifrån och få en egen infart så att säga och sen det övriga uppifrån. Plantera gräsmatta/buskar i mitten bara och låt det dela av naturligt. Tror nog folk drar sig för att gå upp på någons "gård" och sen behöva gena över gräsmattor och annat för att ta sig vidare. Även om det har gått tidigare.
 
  • Gilla
komakino och 2 till
  • Laddar…
Jag byggde en portal med fri höjd 4,6 meter, efter det vänder alla innan inga skyltar ingenting. fungerar hur bra som helst.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
nikasp
En bekant har liknande problem med en gammal väg, mer som stig nu, som passerar bakom fastigheten. Ibland går folk in på baksidan och passerar boningshuset nära och sedan ut på gårdsplanen och 100 meter allé ut till stora vägen.

Lite förvånande men är säkert MTB-cyklister och andra som klurar på hur de ska ta sig till vägen och drar en chansning. En blev ordentligt utskälld av deras hund så han lär inte göra om det.
 
Mikael_L
M Marrebarre1 skrev:
Nej alla berörda myndigheter har sagt att det inkräktar på hemfridzonen men dom vet inte själva vilken myndighet som ska skriva ut beslutet.
Det behöver inte skrivas ut något beslut.
Du gör en polisanmälan om hemfridsbrott.

Det finns alltså helt enkelt inga beslut att ta. Lagen är lagen, och brottet är brottet.

Däremot håller jag med nötegårdsgubben (och säkert många fler, jag har än så länge bara läst början) i att det knappast kommer bedömas som hemfridsbrott, så troligen lägger redan polisen ner detta, annars åklagaren, då han inte ska driva mål som inte går att vinna.

Men däremot har ni stor frihet att göra saker på er gård, detta är väl knappast detaljplanelagt område, och inte begränsat av strandskydd, så det finns ganska stora friheter.
T.ex sätta upp staket och grind (inte plank, på vilket sätt som helst).
Vill ni inte ha en (besvärlig) grind så kan man göra saker så infarten mindre känns som en väg in och vidare någonstans.
Ni får ha lite fantasi över vad som kan få folk att känna sig mer obekväma att gå in.
Att mer få känslan av villatomt än en väg, kan alltså vara målet.
 
M Maijckel skrev:
För 90 år sedan riskerade man inte att bli överkörd av en klunga cyklister på sin gård.
Nej, man kunde bli nerriden istället. Nu tror jag inte risken att bli överkörd/nerriden är ett reellt problem för TS (eller någon annan), utan det är det faktum att de ens är där som irriterar.
 
Mikael_L
M Marrebarre1 skrev:
Han får inte
komma så långt in på annans område att han gör
sig skyldig till hemfridsbrott, detta enligt ett stad-
gande i brottsbalken (4 kap. 6 § första stycket).
Det enda område som helt utan tvekan är inom hemfridzonen är innanför tröskeln till sin bostad.
Utanför ytterdörren avtar hemfridszonen snabbt, ibland förfärande snabbt, den kan t.o.m helt upphöra direkt utanför ytterdörren. I ert fall kan nog hemfridszonen troligen bedömas sträcka sig en liten sträcka, men jag tvivlar på att någon domstol alls skulle bedöma genomfartsvägen såsom hemfridszon.

Sen är ju zonen inte helt skriven i sten - någon gång, eller framförallt ev hemfridsbrott.
Om en majblommesäljare eller bus-eller-godis-kids knackar på dörren, eller kommer in på altanen där ni är så kommer det aldrig att gå som hemfridsbrott.
Men om Hells angels med sina västar kör fram och tillbaka på vägen utanför för att hota, för att driva in ett belopp t.ex., så döms det nog ganska lätt såsom hemfridsbrott.
 
Mikael_L
skoge skoge skrev:
Man får sätta upp vägbom med lås på sin egna väg
[länk]
Bom, låst eller olåst är endast otillåtet på väger som får statsstöd för underhållet.
Enskilda vägar, oavsett hur stora de är och avsett hur många som gemensamt äger/sköter den, kan sätta låst bom så länge de inte får stöd för vägen.
Men bommen får inte hindra gående däremot.

I TS fall kan nog en bom ändå göra nytta, det blir ju väldigt tydligt att det inte är en väg för alla då.
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Nej, man får inte sätta skyltar för att begränsa allemansrätten där den gäller.
Jag har tjötat lite om hemfridszonen, och påpekat hur liten den är, och hur fantastiskt liten den kan vara.

Allemansrätten är en hel annan historia. Det är inte så att hemfridzon övergår till område med allemansrätt och tvärtom.
Utan med regel är nog att det finns en liten hemfridszon där hemfridsbrott kan ske, sen når allemansrätten inte alls lika nära bebyggelsen.
Jag tror inte alls att skyltar och annan inskränkning för folk att röra sig genom gårdsområdet skulle bedömas som att man inskränker allemansrätten i detta fallet. Det finns ju gott om möjligheter att ta sig runt gårdsområdet utan att direkt gå genom gårdsplanen.
Så jag själv skulle glatt skylta, eller sätta upp bom, etc, om jag ville och trodde det skulle hjälpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.