M
En ”Privat” skylt och en grind, jag menar den skulle man ju inte öppna eller klättra över om man var normalt funtad som joggare/cyklist.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte... det är ju inte en riktig väg väl, utan din gårdsplan? Är väl bara att sätta staket runt din gård. Det är ju ingen (inte ens en cykelklubb...) som kommer att ta sig genom grindar in på någons gård för att cykla/promenera väl?

Och vad gäller skyltar kan du väl sätta upp vilken skylt du vill på din egen fastighet.

Om du bara ställer ut lite koner med skylt "privat, ej genomfart" t.ex., så lär väl alla eventuella cykelklubbar inse detta och sen kan du troligen plocka bort dem efter ett halvår när alla tänkbara cyklister sett dem.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nej, man får inte sätta skyltar för att begränsa allemansrätten där den gäller.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jumos Jumos skrev:
Vår alldeles egna infartsväg är en ca 100 meter lång avstickare från byvägen och leder bara till vårt hus. Det är mycket folk som cyklar / promenerar / springer / rider osv i området, och för några somrar sedan var det som att ”alla” plötsligt fått för sig att vår lilla väg ledde till något hemskt intressant.
Plötsligt var det folk och vimlade runt på gården titt som tätt, både ensamma och i grupper, både till fots och på diverse åkdon. Jag satte upp en (helt inofficiell) skylt med texten ”privat väg” där vi ansluter till byvägen, och det har faktiskt fungerar klockrent. Jag tror att de allra flesta helt enkelt inte förstår när de är på väg in i någons hemfridszon (även om det naturligtvis alltid kommer att finnas en och annan idiot som inte bryr sig).

Mitt nästa steg för att göra det ännu tydligare hade varit att sätta upp grindstolpar för att markera att det var nåt annat än en vanlig, allmän väg men som tur var behövdes inte det
Jag började med grindstolpar och en skylt med vägnummer på, det funkade inte!
 
  • Arg
Jumos
  • Laddar…
Det är ju uppenbarligen två separata hushåll som delar på vägen/gårdsplanen, då kan det inte vara hemfridszon.

Sen förstår jag inte problemet. Sätt upp en grind på ena sidan så förstår nog de flesta att ni inte vill att de ska ta den vägen. Varför vill du ha ett myndighetsbeslut på att du får sätta upp en skylt? Speciellt när du konstaterat att en skylt inte hjälper?
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, men på vägen kan man inte skylta som man vill.
På en enskild väg utan statsbidrag får du skylta som du vill. Dock gäller allemansrätten oavsett om det är väg eller inte
 
harry73
T Tompa01 skrev:
På en enskild väg utan statsbidrag får du skylta som du vill.
Nej, det får du inte. Man får t ex inte skylta på ett sätt som begränsar människor i utövning av allemansrätten
 
  • Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker ni glömmer en viktig del i allemansrätten...den att man inte får störa.
Om djur blir skrämda då stör man.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Jag tycker ni glömmer en viktig del i allemansrätten...den att man inte får störa.
Om djur blir skrämda då stör man.
Men utövar jag allemansrätten om jag färdas på en väg?
 
Kempa_swe
M Marrebarre1 skrev:
Har ju varit uppe en jäkla massa sådana här trådar. Vi köpte en gård i somras .Men vem vänder man sig till om man vill sätta upp skyltar på sin tomt? Har varit i kontakt med kommunen, lantmäteriet , länsstyrelsen men alla bara bollar tillbaka till varandra. Jag har tröttnat på folk som ska springa, cykla , promenera genom våran gårdsplan. Vår grusväg leder bara till vår gårdsplan från stora vägen Förra ägare lät bygga ett ridhus för 20år sedan och kopplade på en väg från vår gårdsplan ner till ridhuset och sedan från ridhuset till grannens väg ut på stora vägen igen. Jag har servitut på grannens väg. Finns inget servitut på min väg. Men nu kan man då gå igenom vår gård som inte gick förut. Går en stor väg parallellt med vår väg så finns ingen anledning att gå igenom vår gård men det är såklart finare. Problemet blir att dom går 1meter ifrån vår hyresgäst uteplats.på tomten Alltså närmare än Corona avståndet som krävs. Dom kan inte sitta i sin trädgård eller på altanen utan att bli rejält störda . Vi har lite mer avstånd .. 5 meter kanske . Men vi blir störda , det är jättenära. Problemet är att ingen instans vill ta tag i det trots att alla instanser anser att folket går igenom vår hemfridzon. Dom bara bollar runt oss. Det är utanför tätbebyggda område så borde vara länsstyrelsen . Jag blir galen och har bara lust att anmäla oss själva så det blir utrett. Vi har ju skyltar som ingen jävel bryr sig om.
Gind med skyltar att området är kameraövervakat samt skylt med varning för lösa hund med bild på en doberman
 
rätta mig om jag har fel men klassas inte en bondgård samma som industriområde jag tänker mest på att det är en arbetsplats med många tunga fordon helt livsfarligt faktiskt jag får ju som exempel inte knata in ett grustag
 
P Pin skrev:
Men utövar jag allemansrätten om jag färdas på en väg?
Det skulle jag vilja påstå i detta fall då det är en enskild väg...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Cheesen
M Marrebarre1 skrev:
Det står obehöriga äga ej tillträde typ. Ingen känner sig obehörig haha
En dum skylt... Då måste man specificera vilken behörighet som behövs... Jag har behörighet att köra truck... Då är jag ju inte obehörig.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Är det inte er hästtransport, som står på gårdsplanen? Eller vad det nu är. Ta för vana att parkera den lite dumt på vägen vid hyresgästens hus, eller vid åkrarna, så blockeras vägen och folk kanske känner sig obehöriga!
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Pin skrev:
Men utövar jag allemansrätten om jag färdas på en väg?
Typiskt sett så ses det ju så. Men det är ju inte direkt så att det finns mängder av domar som skapar en tydlig praxis. Syftet från början (fritidsutredningen) med konceptet allemansrätten var att ge den växande stadsbefolkningen tillgång till naturen. Tillgången underlättas ju av att färdvägar av olika slag är tillgängliga. Sen kan man diskutera var exakt var gränsen går mellan väg som är öppen enligt allemansrätten och väg som lnte är det, t ex en väg på tomten till ens carport.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.