Håller jag missat något? Det är väl bara att göra en stor vallgrav med lite buskar så kommer nog folk ta en annan väg?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nu när cykelfrågan ändå varit uppe i några inlägg: jag betvivlar starkt att någon cykelklubb tar grusvägen över en grusplan istället för den asfalterade landsvägen. Enstaka mountainbikeåkare, absolut, men knappast några klubbar.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu när cykelfrågan ändå varit uppe i några inlägg: jag betvivlar starkt att någon cykelklubb tar grusvägen över en grusplan istället för den asfalterade landsvägen. Enstaka mountainbikeåkare, absolut, men knappast några klubbar.
Mountainbike-klubben gör nog det. Men jag vet inte, mina 29" och sketbreda däck är bekvämare på grus, stig, nerför än asfalt :O Fast jag har en med lite smalare däck som är lite mindre grovmönstrade med som funkar på asfalt men de är inte skönt det heller :p
 
Du är medveten om att det som kommer att hända vid en anmälan om hemfridsbrott är att det går via tingsrätten och inte de myndigheter du har nämnt?

Nämnda myndigheter sitter ju inte på avgörandet om det räknas som hemfridszon eller ej om du anmäler någon för hemfridsbrott. Det kommer rättsinstanser att göra.

Så förstår av det jag läst i tråden inte alls vad det är för beslut du är ute efter. På sin höjd kommer du kunna få en dom att trycka i ansiktet på någon. Du kommer nog få mycket svårt att få någon myndighet att skriva ut ett beslut på vad som räknas som hemfridzon hos dig. För det går inte säga innan det är rättsligt prövat.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
t4bb3 t4bb3 skrev:
Du är medveten om att det som kommer att hända vid en anmälan om hemfridsbrott är att det går via tingsrätten och inte de myndigheter du har nämnt?

Nämnda myndigheter sitter ju inte på avgörandet om det räknas som hemfridszon eller ej om du anmäler någon för hemfridsbrott. Det kommer rättsinstanser att göra.

Så förstår av det jag läst i tråden inte alls vad det är för beslut du är ute efter. På sin höjd kommer du kunna få ett rättsfall att trycka i ansiktet på någon. Du kommer nog få mycket svårt att få någon myndighet att skriva ut ett beslut på vad som räknas som hemfridzon hos dig. För det går inte säga innan det är rättsligt prövat.
Jag tänker inte anmäla någon för hemfridsbrott. Länsstyrelsens förslag var att sätta upp grindar och skyltar med privat och sen vänta på att bli anmäld isåfall för att få saken prövad. Bara att sätta upp en grind gör det ju jobbigt för cyklisterna att stanna och hoppa av och öppna så då kanske dom tar stora vägen istället. Det kan räcka för mig.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu när cykelfrågan ändå varit uppe i några inlägg: jag betvivlar starkt att någon cykelklubb tar grusvägen över en grusplan istället för den asfalterade landsvägen. Enstaka mountainbikeåkare, absolut, men knappast några klubbar.
Nej det är sådana cyklar som man har i skogen.
 
M Marrebarre1 skrev:
Jag tänker inte anmäla någon för hemfridsbrott. Länsstyrelsens förslag var att sätta upp grindar och skyltar med privat och sen vänta på att bli anmäld isåfall för att få saken prövad. Bara att sätta upp en grind gör det ju jobbigt för cyklisterna att stanna och hoppa av och öppna så då kanske dom tar stora vägen istället. Det kan räcka för mig.
Ja då är det väl bara att göra så. Dock märkligt råd från en myndighet då ni kommer stå med "straffet" om det blir prövat och ni anses ha gjort fel.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vad sägs om en låst grind med trång sluss att gå genom bredvid? Cyklisterna kommer inte igenom utan att lyfta cyklarna över, en klunga löpare får stanna och gå igenom i tur och ordning, medan vanliga fotgängare (som du själv) kan ta sig förbi, med aningen större ansträngning än nu. Blir det tillräckligt ansträngande blir andra vägar enklare att välja...
Sedan vänder sig ju folk vid förutsättningarna, om grinden är stängd det mesta av tiden ett år kommer de flesta ha lärt sig det och inte försöka köra den vägen när det finns ett alternativ. Då går det sannolikt lämna den öppen en större del av tiden.
 
I Gsssson skrev:
Vad sägs om en låst grind med trång sluss att gå genom bredvid? Cyklisterna kommer inte igenom utan att lyfta cyklarna över, en klunga löpare får stanna och gå igenom i tur och ordning, medan vanliga fotgängare (som du själv) kan ta sig förbi, med aningen större ansträngning än nu. Blir det tillräckligt ansträngande blir andra vägar enklare att välja...
Sedan vänder sig ju folk vid förutsättningarna, om grinden är stängd det mesta av tiden ett år kommer de flesta ha lärt sig det och inte försöka köra den vägen när det finns ett alternativ. Då går det sannolikt lämna den öppen en större del av tiden.
Låst grind med en sån där snurr-ingång som industrier har vore nåt
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vad står det egentligen på skyltarna du satt upp då ?

Det känns som att lagon halvofficiella skyltar med "PRIVAT OMRÅDE" "EJ ALLMÄN VÄG" och liknande borde skrämma bort de flesta ?

Jag har själv lyckats köra in på folks gårdsplaner och liknande med MC, men hade det stått en sådan skylt hade jag ju antagligen inte kört in där, men är det bara en vanlig väg så..
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Vad står det egentligen på skyltarna du satt upp då ?

Det känns som att lagon halvofficiella skyltar med "PRIVAT OMRÅDE" "EJ ALLMÄN VÄG" och liknande borde skrämma bort de flesta ?

Jag har själv lyckats köra in på folks gårdsplaner och liknande med MC, men hade det stått en sådan skylt hade jag ju antagligen inte kört in där, men är det bara en vanlig väg så..

GlennB GlennB skrev:
Vad står det egentligen på skyltarna du satt upp då ?

Det känns som att lagon halvofficiella skyltar med "PRIVAT OMRÅDE" "EJ ALLMÄN VÄG" och liknande borde skrämma bort de flesta ?

Jag har själv lyckats köra in på folks gårdsplaner och liknande med MC, men hade det stått en sådan skylt hade jag ju antagligen inte kört in där, men är det bara en vanlig väg så..
Det står obehöriga äga ej tillträde typ. Ingen känner sig obehörig haha
 
  • Ledsen
Jumos
  • Laddar…
Vår alldeles egna infartsväg är en ca 100 meter lång avstickare från byvägen och leder bara till vårt hus. Det är mycket folk som cyklar / promenerar / springer / rider osv i området, och för några somrar sedan var det som att ”alla” plötsligt fått för sig att vår lilla väg ledde till något hemskt intressant.
Plötsligt var det folk och vimlade runt på gården titt som tätt, både ensamma och i grupper, både till fots och på diverse åkdon. Jag satte upp en (helt inofficiell) skylt med texten ”privat väg” där vi ansluter till byvägen, och det har faktiskt fungerar klockrent. Jag tror att de allra flesta helt enkelt inte förstår när de är på väg in i någons hemfridszon (även om det naturligtvis alltid kommer att finnas en och annan idiot som inte bryr sig).

Mitt nästa steg för att göra det ännu tydligare hade varit att sätta upp grindstolpar för att markera att det var nåt annat än en vanlig, allmän väg men som tur var behövdes inte det
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
t4bb3 t4bb3 skrev:
Ja då är det väl bara att göra så. Dock märkligt råd från en myndighet då ni kommer stå med "straffet" om det blir prövat och ni anses ha gjort fel.
Blir ett föreläggande att ta bort skyltarna, ingen större grej. Är ju bara att göra det isåfall.
 
  • Gilla
t4bb3
  • Laddar…
M Marrebarre1 skrev:
Jag har tröttnat på folk som ska springa, cykla , promenera genom våran gårdsplan. Vår grusväg leder bara till vår gårdsplan från stora vägen
Blir nyfiken, till / från vad kommer personerna?
Vilka andra möjligheter går att skapa?

Topografisk karta med höjdkurvor, vägar och vattendrag, diskussion om tillgänglighet och rutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
OleB och 1 till
  • Laddar…
O orienteraren skrev:
Blir nyfiken, till / från vad kommer personerna?
Vilka andra möjligheter går att skapa?

[bild]
Jag vet inte..lite från överallt skulle jag tro. Finns redan en stig nedanför tomten som går förbi grannens hus och ut på vägen. Alltså om man kommer nerifrån tar man vänster bara istället för att gå över våran gårdsplan. Folk på hästar tar den vägen. Dom rider aldrig över gårdsplan. Men inte så bred att cyklisterna skulle välja den vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.