Kom hem sent igår kväll och upptäckte en vattenläcka från köket på övervåningen till tvättstugan i källaren. Det droppade rätt kraftigt och det gick inte att se om vattnet kom från vattenledningar eller avlopp. Ringde VVS-jour och killen öppnade upp i taket och under diskbänken (där det var blött). Huset är från 1945 och köpt av dödsbo, och uppenbarligen hade tidigare ägaren "tätat" med inknölade plastpåsar under skåpet. I taket i källaren hade han tryckt skumplast runt röret, så jag kan tänka mig nog varit problem tidigare.
Rörisen fick stopp på läckan och menade att den berodde på stopp i avloppet (inget jag märkt när jag spolat vatten) och tipsade att vi skulle köra med avloppsrens, rikta in avloppsröret ordentligt, och sedan täta med fogskum. Det här låter ju relativt enkelt och något man kanske kan spara pengar på genom att göra själv. Men jag undrar om man verkligen vill lägga fogskum runt avloppsröret? Vill man inte kunna komma åt? Eller menade han kanske bara i själva golvet/taket, runt röret?
Lägger upp bilder på taket innan rörisen kom, samt taket och golvet efter att rörisen fixat.
Rörisen fick stopp på läckan och menade att den berodde på stopp i avloppet (inget jag märkt när jag spolat vatten) och tipsade att vi skulle köra med avloppsrens, rikta in avloppsröret ordentligt, och sedan täta med fogskum. Det här låter ju relativt enkelt och något man kanske kan spara pengar på genom att göra själv. Men jag undrar om man verkligen vill lägga fogskum runt avloppsröret? Vill man inte kunna komma åt? Eller menade han kanske bara i själva golvet/taket, runt röret?
Lägger upp bilder på taket innan rörisen kom, samt taket och golvet efter att rörisen fixat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "avloppsrens"
Rensband för stopp i avloppet
För avloppsrensning
149 kr inkl moms
Läs mer
Är det tätt nu då och frid och fröjd. Att ha fogskum kan ge besvär i framtiden om något ska göras, biter sig fast häftigt. Det ska inte behövas ytterligare åtgärd på avloppsrör.
På 3:e fotot, röret uppifrån, syns en rand, är det röret nere i botten på skon. Bara så det inte sjunker ner med tiden och går isär upptill. Inte säker nu men det är åt det vita håller i kulören, kan der vara av den tunnare varianten tro ( äggskalsrör ) Kan höras om man knackar på det lite lätt, ljudet olika mot dom som är grå
På 3:e fotot, röret uppifrån, syns en rand, är det röret nere i botten på skon. Bara så det inte sjunker ner med tiden och går isär upptill. Inte säker nu men det är åt det vita håller i kulören, kan der vara av den tunnare varianten tro ( äggskalsrör ) Kan höras om man knackar på det lite lätt, ljudet olika mot dom som är grå
Hej.
Om du bor i relativt tätbebyggd ort så kan jag rekommendera att ta in en spolfirma.
Vi fick problem med stopp i avloppet när vi flyttade in i vårt hus 2021, det började samlas vatten i källaren och vi hade nästan panik.
Ringde en rekommenderad spolfirma som jobbade lokalt och de kom och körde igenom hela huset. De avrådde starkt från att använda egen avloppsrens eller liknande, men såklart de kan ha varit partiska.
I alla fall... Hela notan landade efter avdrag på ca 1 800 kr. Säkert lite dyrare idag med inflationen, men att få huset genomkört och sen inte ha några vidare problem med att vatten rann av dåligt gav i alla fall oss sinnesro.
Om du bor i relativt tätbebyggd ort så kan jag rekommendera att ta in en spolfirma.
Vi fick problem med stopp i avloppet när vi flyttade in i vårt hus 2021, det började samlas vatten i källaren och vi hade nästan panik.
Ringde en rekommenderad spolfirma som jobbade lokalt och de kom och körde igenom hela huset. De avrådde starkt från att använda egen avloppsrens eller liknande, men såklart de kan ha varit partiska.
I alla fall... Hela notan landade efter avdrag på ca 1 800 kr. Säkert lite dyrare idag med inflationen, men att få huset genomkört och sen inte ha några vidare problem med att vatten rann av dåligt gav i alla fall oss sinnesro.
Såhär ser hela rörkonstruktionen ut under diskbänken (dvs. bild 3 i förra inlägget). Det är inte uppenbart exakt i vilken skarv det läckte, att röret du såg inte var helt nedskjutet kan ju ha varit rörisen som vickade. Alla delar är lite rörliga, om man säger så.J jonaserik skrev:Är det tätt nu då och frid och fröjd. Att ha fogskum kan ge besvär i framtiden om något ska göras, biter sig fast häftigt. Det ska inte behövas ytterligare åtgärd på avloppsrör.
Jag tänker att han kanske menade att fogskummet skulle vara i själva genomföringen genom golvet/taket? Och alltså bara en liten del av röret. Antar det inte bara handlar om att täppa till hålet utan också att hålla röret på plats. Men det kanske finns manschetter eller liknande för sådant, som man monterar mot taket?
Logga in
Skapa konto
Bästa svaret
Alla avloppsrör ( nästan ) monteras stående på varandra nerifrån och håller upp det ovanfrån. Allra helst i en villa, så där behövs inget som håller upp något rör, mer än kanske något fäste i en vägg. Såga borra någon skiva att täcka hålet i skåpet, lika i taket på källaren. Man tar en skivbit som passar, borrar ett hål som är lika med rörets dim. Sen delar man skivan med att såga tvärs igen hållet. blir två bitar som träs från varsitt hål mot röret. Blir tätt och bra, inga glipor.
Produkter som diskuteras i tråden