7 269 läst · 12 svar
7k läst
12 svar
Fogskum är det ok mot plaströr?
Hej, har ett litet problem med en rörgenomföring under diskbänken efter renovering. (I en lägenhet, det sugs in cigarettrök o matos genom den. Jag har verkligen "sniffat" och det är där det kommer via schaktet, inte genom de vanliga ventilationsrören) Jag skulle vilja täta den men den är svår att komma åt och jag funderar på en konstruktion med bl.a. fogskum. Är det ok med fogskum mot avloppsrör (grå plast) och varm/kallvatten rör (vit plast ytterst/genomskinlig innerst). Jag frågar eftersom det vore ju förödande om fogskummet skulle lösa upp plasterna
jag funderar om det kanske skulle vara bättre med brandskum. vet ju inte riktigt vad för schakt det ärC clippan skrev:Hej, har ett litet problem med en rörgenomföring under diskbänken efter renovering. (I en lägenhet, det sugs in cigarettrök o matos genom den. Jag har verkligen "sniffat" och det är där det kommer via schaktet, inte genom de vanliga ventilationsrören) Jag skulle vilja täta den men den är svår att komma åt och jag funderar på en konstruktion med bl.a. fogskum. Är det ok med fogskum mot avloppsrör (grå plast) och varm/kallvatten rör (vit plast ytterst/genomskinlig innerst). Jag frågar eftersom det vore ju förödande om fogskummet skulle lösa upp plasterna
Tack för ditt svar. Schaktet är det lodräta schaktet där alla rör går, mellan våningarna Jag slog på brandskum och fick intrycket att det var snarlikt vanligt fogskum med avseende på innehåll. Så min undran kvarstår om det är ok med skum, vilket som, mot dessa rör?
sentinel FOGSKUM är ju ett skum är rekommenderat till förekommande användningsområden tätningar runt genomförningar, t.ex. ventilation, VVS-rör samt elkablar.
du vill ju du ha en produkt som är billig som du kan hitta i en butik nära dig.
sika eller essve skulle jag säga dock finns det ju billigare produkter
du vill ju du ha en produkt som är billig som du kan hitta i en butik nära dig.
sika eller essve skulle jag säga dock finns det ju billigare produkter
Vet inte om det skiljer sig i bostadshus, men ett schakt ska vara tätt mellan våningsplan.
Så nån lukt/ rök borde inte förekomma där.
Men som tidigare talare säger, är nog inte fogskum rätt produkt, den är isolerande, men inte tät.
Så nån lukt/ rök borde inte förekomma där.
Men som tidigare talare säger, är nog inte fogskum rätt produkt, den är isolerande, men inte tät.
Tack allihop för svaren. Upprinnelsen till det hela är en VVS-renovering för en 10 år sedan. Då gjordes en ny stamdragning vid sidan (utanför) om den gamla som sitter kvar i väggen. Men för att få in rören i köket har man knackat hål i väggen (lite slarvigt men det är väl så det blir, lättbetong) och det är där som det är otätt. Inte bara otätt, det är ett 2,5 dm högt och 1,5 dm brett hål, så det är ganska mycket större hål än vad själva rören kräver. Jag antar att det är likadant i lägenheten ovanför o under och det är därför som det letar sig ut rök och os i detta schakt och sedan sugs det in i min lägenhet. Ett utav problemen är att det inte går att komma åt insidan i schaktet så att man får något mothåll. Jag har funderat på stenull eller glasull också att packa hålet med. Kanske det skulle vara lättare. Även om det inte skulle bli absolut lufttätt så borde det vara bättre än nu eftersom det nu är ett ganska stort öppet hål där.
det borde ha varit tät av dom som gjorde jobbet.C clippan skrev:Tack allihop för svaren. Upprinnelsen till det hela är en VVS-renovering för en 10 år sedan. Då gjordes en ny stamdragning vid sidan (utanför) om den gamla som sitter kvar i väggen. Men för att få in rören i köket har man knackat hål i väggen (lite slarvigt men det är väl så det blir, lättbetong) och det är där som det är otätt. Inte bara otätt, det är ett 2,5 dm högt och 1,5 dm brett hål, så det är ganska mycket större hål än vad själva rören kräver. Jag antar att det är likadant i lägenheten ovanför o under och det är därför som det letar sig ut rök och os i detta schakt och sedan sugs det in i min lägenhet. Ett utav problemen är att det inte går att komma åt insidan i schaktet så att man får något mothåll. Jag har funderat på stenull eller glasull också att packa hålet med. Kanske det skulle vara lättare. Även om det inte skulle bli absolut lufttätt så borde det vara bättre än nu eftersom det nu är ett ganska stort öppet hål där.
Rätt säker på att det skall vara utfört av firman som drog om "stammen" då det är brandcellsgräns, annars är det inte rätt utfört! Brand skall inte ha möjlighet att vidareutveckla sig genom schakt/slitsar. Om det är en bostadsrätt så skall föreningen stå för kostnaden samt ta in en besiktningsman som synat av detta i alla genomföringar mellan lgh:er! Be föreningen att kontakta en jurist inom bygg, ni kan ha 10år på garantin beroende av vad som är avtalat.
Mvh Hellman
Mvh Hellman
precisH Hellmans skrev:Rätt säker på att det skall vara utfört av firman som drog om "stammen" då det är brandcellsgräns, annars är det inte rätt utfört! Brand skall inte ha möjlighet att vidareutveckla sig genom schakt/slitsar. Om det är en bostadsrätt så skall föreningen stå för kostnaden samt ta in en besiktningsman som synat av detta i alla genomföringar mellan lgh:er! Be föreningen att kontakta en jurist inom bygg, ni kan ha 10år på garantin beroende av vad som är avtalat.
Mvh Hellman
Att det drar in via schaktet är allvarliga saker, det gäller allas brandsäkerhet som har någon koppling till schaktet.
Brandklassningen mellan två lägenheter ska vara minst EI 60, mellan lägenhet och gemensamt utrymme (tex trapphus, schakt) så ska det vara minst EI 30.
Varje lägenhet skall vara sin egna brandcell, samma sak gäller bla trapphuset, därav är det dåligt att ha brevinkast i lägenhetsdörrarna.
Prata gärna först med några grannar, kontrollera om det drar hos dom, om det gör det så går ni tillsammans, annars går du själv till styrelsen, eller kanske tom högre upp.
Jag är anläggningsskötare över nästan 20 brandlarmsanläggningar och drygt 10 släckanläggningar på jobbet.
Brandklassningen mellan två lägenheter ska vara minst EI 60, mellan lägenhet och gemensamt utrymme (tex trapphus, schakt) så ska det vara minst EI 30.
Varje lägenhet skall vara sin egna brandcell, samma sak gäller bla trapphuset, därav är det dåligt att ha brevinkast i lägenhetsdörrarna.
Prata gärna först med några grannar, kontrollera om det drar hos dom, om det gör det så går ni tillsammans, annars går du själv till styrelsen, eller kanske tom högre upp.
Jag är anläggningsskötare över nästan 20 brandlarmsanläggningar och drygt 10 släckanläggningar på jobbet.
Liknande trådar
-
Finns det någon produkt som beter sig som fogskum men inte suger vatten och är UV-beständig ?
Isolering -
Fogskum, hur farligt är det?
Miljö & Hälsa -
Dreva invändigt när det sitter fogskum utv?
Fönster & Dörrar -
Vilket är det bästa fogskummet, monteringsskum för PVC fönster?
Fönster & Dörrar -
Glipa mellan spångolv och vägg, 70 tals hus, fogskumma eller är det ventilation ?
Golv