Hej!

Ska vika upp en halv rad med klinkers på väggen. Golvet är redan fogat sedan tidigare. Eftersom klinkersen är ganska ojämn i ytan och det bara är en halv rad så blir det lite halvkletigt att "spackla" över fogmassan i normal ordning.

Tänkte om man kanske kunde "sprittsa" in fogen istället. Finns det någon lim/silikon-pistol eller liknande att köpa som man kan använda till det eller är det någon som har något annat smart tips?

Tack på förhand!

Älgen

Jag har en liten vinklad fogbräda för ändamålet, men det borde ju fungera att spritsa om man nu vill det. Skulle föreslå en sådan sprits som man har till grädde och liknande, med det minsta munstycket på. :)

Sen kan man ju busa lite och spritsa lite fog på tårtan :D

Hittade ingen vinklad fogbräda men väl en spritspåse. Tyvärr hinner jag inte testa de närmaste veckorna men återkommer och berättar om det blev bra.

Och tårtan får nog klara sig utan fog.... ;-)

Borde inte fog på tårta istället kallas ofog...
:D

Ett annat sätt är att maskera fogen. Dvs precis i nederkant på kaklet. Då kan man slabba en hel del utan att smutsa ner kakelfogen.

En fog-kanitz. Kanske det du menar jon?

Efter googling kan jag konstatera att det är precis det jag menar, fast jag hade ingen aning om att det hette så.. :)

Varje dag.... ;)

Jag hade samma problem på ett ganska ojämt klinkergolv och kakelvägg. Jag skaffade ett par tomma oanvända tuber som man annars köper med lim eller silikon i, och sen fyllde jag på fogmassan bakvägen och satte i bakproppen och sedan var det bara att spritsa på. De gick att återanvända många gånger om man sköjde dem mellan fyllningarna.
Lycka till!

Måste bara avsluta tråden och säga att det gick alldeles utmärkt med en vanlig spritspåse!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.