18 051 läst · 13 svar
18k läst
13 svar
Fogmassa mellan karm och tegel?
Jag ska snart byta fönster i mitt hus från början av 60-talet. Fasaden är av tegel och på nuvarande fönster finns ingen "tätning" mellan karm och tegel. De nya fönstren är SP balans med alubeklädnad. Finns det något alternativ till plåt-inklädnad mellan karmen och teglet? Finns det någon fogmassa att använda? Vore kul att veta hur ni andra har löst det. Finns det några rekommendationer (husama) kring det här?
/Olof
/Olof
Det är väl egentligen fel att använda en fogmassa utvändigt då den är diffussionstät.
Man kan montera en svälllist på karmen innan man lyfter i fönstret som sedan sväller ut mot teglet. Jag föredrar plåtinklädnad, fast jag gör L-profilena av vit aluminium då jag tycker att Lindabs plåt är för grå. Vit alu blir skitsnyggt.
Man kan montera en svälllist på karmen innan man lyfter i fönstret som sedan sväller ut mot teglet. Jag föredrar plåtinklädnad, fast jag gör L-profilena av vit aluminium då jag tycker att Lindabs plåt är för grå. Vit alu blir skitsnyggt.
lindabs plåt går att få i precis vilken färg du till. Bara till att beställa efter färgkod. Aluminium har historia av att blekna och stålplåt av att rosta och tappa färg. Själv föredrar jag stålplåt för den är trevligare att arbeta med.
Har Lindabs hela provkarta på deras FA och PLX och vet vilka färger som finns. Sen kan man beställa lackade plåtar oxå, det vet jag med. Men det jag menade om du köper ett Vitt Lindab bleck eller beställer vit L-profil av plåtslagaren så blir den för grå i jämförelse med ett nytt vitt fönster. Just därför blir Vit Alu bättre mot SP fönsters balans serie som är lackad i RAL 9001(eller 9010) glans 30.
Obs när det gäller allt annat än vitt blir stålplåt bättre.
Obs när det gäller allt annat än vitt blir stålplåt bättre.
Jag har använt HYBRI-SEAL 2PS fogmassa, men jag har PVC fönster. Den fogmassan tar även på aluminium. En annan fogmassa jag spanade in och tänkte använda är Sikaflex AT-Connection, den tar också på metall. Den fäster mycket bättre än hybri-seal på tegel (eller igentligen inte tegel, för jag har vita/sand-stenar). Nu behöver det ju inte sitta jätte hårt, resonerade jag. Hybri-seal'en var lättare att dra ut. AT-Connection mera kletig.
Tyvärr fanns ingen av de i någon passande färg, så jag måste måla.
Fog eller plåt beror en hel del på hur det kommer att se ut i ditt hus, främst var karmen kommer relativt teglet och luftspalten. Expanderande fogband kan bli snyggt. Kan också sättas en bit bakom aluminiumen, så aluminiumen 'svävar fritt'. Men om fönstret dras ut in i teglet så kommer en stor del av karmen att ligga i luftspalten, som är kall.
PS. Lägga fogmassa är inte direkt roligt, när man ser resultatet. Svårt, speciellt om man inte har grejerna som behövs (träpinnar i rätt format och form). Började bli lite bättre på de sista fönstren. Trixit värre!
Tyvärr fanns ingen av de i någon passande färg, så jag måste måla.
Fog eller plåt beror en hel del på hur det kommer att se ut i ditt hus, främst var karmen kommer relativt teglet och luftspalten. Expanderande fogband kan bli snyggt. Kan också sättas en bit bakom aluminiumen, så aluminiumen 'svävar fritt'. Men om fönstret dras ut in i teglet så kommer en stor del av karmen att ligga i luftspalten, som är kall.
PS. Lägga fogmassa är inte direkt roligt, när man ser resultatet. Svårt, speciellt om man inte har grejerna som behövs (träpinnar i rätt format och form). Började bli lite bättre på de sista fönstren. Trixit värre!
Fönstret kommer hamna mitt i luftspalten en bit ut i teglet. Jag sätter estetiken framför funktionen i det här fallet. Jag har demonterat andra originalfönster i huset och träet har varit friskt trots montage långt ut i fasaden.
Hur menar du Mich vilket som är bäst vid montage långt ut i teglet? Fog eller plåt?
Då huset saknar diffspärr så funderar jag på att skippa den diffusionstäta fogen vid den invändiga smygen. Är detta dumt?
/Olof
Hur menar du Mich vilket som är bäst vid montage långt ut i teglet? Fog eller plåt?
Då huset saknar diffspärr så funderar jag på att skippa den diffusionstäta fogen vid den invändiga smygen. Är detta dumt?
/Olof
Det är svårt att lägga fog förbi luftspalten om fönstret slutar innanför luftspalten. Då är det nog bättre med plåt.Olleg skrev:
Plåten skall gå ett visst avstånd ut över teglet, undra om det är två centimeter (kommer inte ihåg).
Avstånd (i bredd) mellan teglet och karmen påverkar också hur det kommer se ut med fog. En väldigt bred fog kanske inte är så snyggt. I mitt fall så har jag huggen (ojämnt) tegel. En plåt skulle inte ligga mot teglet helt och hållet, utan det skulle bli en ojämn luftspalt. Bl.a. därför ville jag inte ha plåt. Har även halvsten, så plåten skulle täcka en stor del av teglet.
Jag bad en plåtslagare bocka till vit plåt och sen popnitade jag fast den i aluprofilen som sitter på karmen. Vinkeln är lite mer än 90 grader så den trycker mot karmen och teglet när popniten spänner in plåten. Den täcker ca 3 cm av tegelstenens tjocklek. Det ser snyggt ut och var ganska enkelt att göra. Att foga hade nog blivit kladdigt och inneburit en hel del trubbel då det var mitt i vintern.
Jag la fog. Fönstren slutar ungefär där teglet börjar. Satte fönstren så långt ut jag kunde, i små ny insatta reglar (var ju naturligtvis luft där karmskruven kom). Fogen syns ca 2 centimeter (45 grader). Fogen är mer vit än fönstren, skall måla (börjar bli dags att ta tag i, det börjar bli varmt ute). Kommer att sätta markiser på de flesta fönster, så då syns det lite mindre av fogen.Ulrik skrev:
Speciella fog trä pinnar (finns att köpa) och diskmedel i vatten är ett måste för att jämna till fogen. Fogpinnen skall stå i disk/vatten en bra stund innan den skall anvädas. Jag rundade av trä pinnen framtill, så den blev som en halv cirkel (nästan). Den är rak från början. Fint sandpapper för att göra den väldigt slät, måste ibland upprepas då trät rör på sig. Jag har tre olika stora fogpinnar, borde kanske haft några till.
L-plåtar fixar en plåtslagare i den dimension du vill ha, liksom fönsterbleck.
Produkter som diskuteras: "karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Mich skrev:Jag la fog. Fönstren slutar ungefär där teglet börjar. Satte fönstren så långt ut jag kunde, i små ny insatta reglar (var ju naturligtvis luft där karmskruven kom). Fogen syns ca 2 centimeter (45 grader). Fogen är mer vit än fönstren, skall måla (börjar bli dags att ta tag i, det börjar bli varmt ute). Kommer att sätta markiser på de flesta fönster, så då syns det lite mindre av fogen.
Det är egentligen fel att göra så....Då ett fönster skall monteras i husstommen och i den så kallade varma delen av väggen. Nu kyls fönstret ner pga att det sitter i en luftad och oisolerad del av väggen.
Så mest rätt är att sätta fönstret lite längre in och ansluta med en smygbräda eller en L-profil om man nu vill ha det i stället.
En liten del av fönstret sitter i luftspalten (ca 0 - 15 mm), men det är lite fogskum där. Sedan är faktiskt den yttersta delen av fönsterkarmen inte så varm, t.ex. är det dräneringshål (i och för sig nertill så värmen kanske inte rinner ur så mycket).
Jag inser nu att det kanske går att tro att jag satte reglar i luftspalten... Nej, det gjorde jag inte. Reglarna jag satte sitter innanför asfaltboarden, där det är ca 5 cm isolering. Sedan kommer ca 11 cm isolering/regel. Huset har för ca 40 år sedan fått 5 cm extra isolering + halvtegel (istället för någon blåsten/betong). I de 5 cm extra så sitter reglarna horisontalt. De gamla fönstren stack in ca 1 cm i teglet och satt på plats när 5 cm isolering, asfaltboard och tegel sattes. Gamla fönsterkarmen var djupare än de nya så de räckte in till gamla-gamla regeln. Plus att de nya fönstrena har karm skruven i mitten av karmen, vilket gjorde att skruven kom mycket längre ut.
Jag inser nu att det kanske går att tro att jag satte reglar i luftspalten... Nej, det gjorde jag inte. Reglarna jag satte sitter innanför asfaltboarden, där det är ca 5 cm isolering. Sedan kommer ca 11 cm isolering/regel. Huset har för ca 40 år sedan fått 5 cm extra isolering + halvtegel (istället för någon blåsten/betong). I de 5 cm extra så sitter reglarna horisontalt. De gamla fönstren stack in ca 1 cm i teglet och satt på plats när 5 cm isolering, asfaltboard och tegel sattes. Gamla fönsterkarmen var djupare än de nya så de räckte in till gamla-gamla regeln. Plus att de nya fönstrena har karm skruven i mitten av karmen, vilket gjorde att skruven kom mycket längre ut.
Ja det är ett dilemma på vissa fönsterfabrikat när karmskruven sitter mitt i karmen.
Blir ofta svårt o fästa fönstret på ett bra sätt då.
Jag föredrar fönster med karmhålen synliga när fönstret är stängt. Vilket gör att man ofta kan sätta fönstret lite längre ut o ändå kunna skruva det i husstommen, samt att monteringen går mycket fortare.
Blir ofta svårt o fästa fönstret på ett bra sätt då.
Jag föredrar fönster med karmhålen synliga när fönstret är stängt. Vilket gör att man ofta kan sätta fönstret lite längre ut o ändå kunna skruva det i husstommen, samt att monteringen går mycket fortare.
Jo, för att inte tala om de fasta fönstren. Där sitter karmskruven i mitten plus att den lutar utåt. Vilket gör att skruven kommer ännu längre ut i regeln. Detta faktum plus att två små fasta fönster var någon centimeter smalare än vad de borde. Gjorde att fogen blev större på dessa och naturligtvis sitter de vid ytterdörren = de syns på nära håll.
Produkter som diskuteras i tråden