Hej,

Jag har ett nyrenoverat badrum där fogarna är mörka på vissa områden. På senare tid har jag sett att fogen kommer upp eller nått annat konstigt och det luktar lite surt. Vad kan det vara för fel?
 
  • Närbild på en kakelfog i ett badrum som verkar vara sliten och delvis skadad, med mörka områden och en ojämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Källare? Saltutfällning, lite fukt i väggarna. Behöver inte vara ett stort problem men kolla grunden utvändigt så du inte får ner vatten.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Källare? Saltutfällning, lite fukt i väggarna. Behöver inte vara ett stort problem men kolla grunden utvändigt så du inte får ner vatten.
Det är betong platta på mark. Vi bilade bort delar och satt ny betong efter att han bytt rören. Vägarna är gips och plyfa trä regel.
Misstänker också vatten under plattorna men vad ska man göra åt det och hur allvarligt är det ?
 
G George Omu skrev:
Det är betong platta på mark. Vi bilade bort delar och satt ny betong efter att han bytt rören. Vägarna är gips och plyfa trä regel.
Misstänker också vatten under plattorna men vad ska man göra åt det och hur allvarligt är det ?
Ojdå, då har du kanske en blivande vattenskada, ring försäkringsbolaget. Är plattan ny?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ojdå, då har du kanske en blivande vattenskada, ring försäkringsbolaget. Är plattan ny?
Platta är inte ny i hela huset men i stor sätt hela badrummet.
Vad beror vattenskadan på eller varför misstänker du det?

Kan det vara så att det bara är vatten mellan tätskikt och plattorna ? Kanske inte är så bara det heller för mig som inte har koll
 
G George Omu skrev:
Platta är inte ny i hela huset men i stor sätt hela badrummet.
Vad beror vattenskadan på eller varför misstänker du det?

Kan det vara så att det bara är vatten mellan tätskikt och plattorna ? Kanske inte är så bara det heller för mig som inte har koll
OK, hur länge väntade de med att kakla efter att det gjöts i badrummet? Det kan vara fukt ovan tätskikt men det brukar torka ut snabbare. Har du fler bilder?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
OK, hur länge väntade de med att kakla efter att det gjöts i badrummet? Det kan vara fukt ovan tätskikt men det brukar torka ut snabbare. Har du fler bilder?
ca 1 vecka om jag minns rätt.
Bilden på hörnet är va 1,5 meter från dusch där kan det komma upp vatten när jag duschat.

Första bilden visar hur foget mörknat fläckvis lite överallt upp till 1,5-2meter utanför duschen
 
  • Bild på ett ljust klinkergolv i ett badrum där fogarna har mörka fläckar, troligen på grund av vattenläckage från duschen. En del av en matta ses längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foget i ett hörn av ett kaklat badrumsgolv, som visar mörka fläckar och potentiellt vatteninträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ajdå, de har använd silikon i skarvarna vilket kan stänga inne vatten. Be hantverkarna byta mot hårdfog så kanske vatten kan rinna vidare och torka enklare.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ajdå, de har använd silikon i skarvarna vilket kan stänga inne vatten. Be hantverkarna byta mot hårdfog så kanske vatten kan rinna vidare och torka enklare.
Okej, ska försöka få tag på dom och be dom göra det.
Bör jag annars vara oroliga för allvarliga skador?
 
G George Omu skrev:
Okej, ska försöka få tag på dom och be dom göra det.
Bör jag annars vara oroliga för allvarliga skador?
Svårt att säga. Är det bara på ett ställe?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.