Hej!

Tänkte framåt veckoslutet förmodligen köpa nämnda släp. Har haft och sålt billigare släp och hoppas nu att detta blir det sista jag skaffar. Kommer "pimpa" beställningen med skärmavbärare, löstagbar 13-polig spiralkabel, 70 cm gallergrindar och kapell på det.

Jag undrar om det finns några ägare till den här kärran här, som har omdöme att lämna?! Jag försöker göra beslutet så välgrundat som möjligt, som sagt med förhoppning om att slippa göra det igen...:)

Tack på förhand!
 
Har själv en Gisebo och det bästa jag kan säga med den är att den har ca 50cm galler - Perfekt då man når ned från sidan av vagnen utan att behöva klättra upp på den hela tiden.

Håller med om att kapell är en helt underbar investering. Snöfri vagn och soporna blir inte dyngsura i väntan på tömning. Samt att det är en enkel lastsäkring. Se till att få med kapellbågar. Dessa finns även att köpa på tex Rinab
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Jo, har tänkt skaffa kapellbågar till. Men de i din länk hade ju ett riktigt bra pris, och fri frakt dessutom. Kommer testa dessa, tack!
Ja, 50 cm grindar har jag funderat på också. Visst är det så ibland att det blir drygt att inte kunna lasta ur från alla håll på ett smidigt sätt. Men jag tänker att det blir lite sjysstare med något mer höjd när man ska ha kapell på och köra möbler och dylikt. Man kan ju stundvis ställa en fot eller två på avbärarna för att nå ner i släpet också. Sen tillhör jag det lite längre släktet, som också underlättar. Aktuell grindar är 70 cm jämfört med Brenderups original på 80 cm, så något bättre i detta avseende.
En grej jag inte fattar är att dessa kärror levereras med 7-polig kontakt som standard. De flesta bilar nuförtiden har väl 13-polig? Hur som så ska den bytas, adapter slipper jag mycket gärna.
 
Vilar på hanen, beslutsångest har inträtt. Kan inte bestämma mig för om jag ska ta en obromsad L750 U eftersom det bredvid kärran hos handlaren stod en L751. Dvs en bromsad 750 kg (egentligen en nedregistrerad 1000 kg vagn) i fullt uthyrningsutförande med skärmavbärare med stag, avbärare vid baklampor, gjuten kulhandske, samma kraftiga galvade och svetsade gods i fram/baklämmarna som i sidolämmarna som även har sidostolpar, 5-bultade hjul på 1050 kg axel, stödhjul centrerat, löstagbar 13-polig spiralkabel.
Den kärran kändes sjukt stadig.

Kollade runt lite och denna stadiga kärra går att hitta för ca 20 300 kr inkl 80 cm gallergrindar. Den obromsade kostar med extrautrustning ca 17 000 kr.
Det enda är väl att man får pyssla lite med bromsunderhåll på den dyrare. Men det är ju inga stora grejer. Känns som man får en del extra för de där 3000, och bromsat känns ju bättre för bil och säkerhet om man nu skulle råka överlasta med grus eller sten någon gång.
Bägge är skattebefriade och har samma besiktningsintervall.

Vad säger ni?!?
 
Vad förlorar du i lastvikt med den bromsade och all utrustning?
Inte så kul att ha ett välutrustat släp som knappast får lastas.
 
trattalask
Jag skulle köpa det bromsade, alla dagar i veckan. Har själv ett bromsat 750kg Thulesläp, så där mycket underhåll behövs det inte.
 
slacker skrev:
Har själv en Gisebo och det bästa jag kan säga med den är att den har ca 50cm galler - Perfekt då man når ned från sidan av vagnen utan att behöva klättra upp på den hela tiden.

Håller med om att kapell är en helt underbar investering. Snöfri vagn och soporna blir inte dyngsura i väntan på tömning. Samt att det är en enkel lastsäkring. Se till att få med kapellbågar. Dessa finns även att köpa på tex Rinab
Tackar för tips om kapellbågar. Läste inlägget för en kvart sedan och nu är jag 435:- fattigare och kvittot ligger i maillådan. Hoppas att de är bra!
 
thomas33 skrev:
Vad förlorar du i lastvikt med den bromsade och all utrustning?
Inte så kul att ha ett välutrustat släp som knappast får lastas.
Den obromsade får lasta 560 kg, den bromsade 500-510 typ. Sällan jag behöver lasta jättetungt, och de få gånger det blir överlastning så är det ju som sagt exakt samma kärra som får ta 750 kg last, men då heter den 1000 istället och kostar knappt 400 kr per år i skatt. Det är av skatteskälet jag valt bort 1000 kg varianten.

Säljaren sade att bara sett en trasig L751/motsvarande på sina 25 år. Då var det en kille som lastat över 3 ton jord. Och då var det stödhjulet som gick, inte axel.
 
Redigerat:
Köpte en L751 i somras, grym kärra...köp den!
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
En annan kandidat som seglat upp är Sävsjö SSEL 750. 18 400 inkl 70 cm grindar.

Någon som har synpunkter på Fogelsta vs Sävsjö?
Skillnader jag kan se är plåtskärmar på Sävsjö och att den har tippmöjligheter. Sen har de olika bromssystem, Knott och BPW. Har Sävsjö kompaktlager?
 
LM751 har större lastyta annars ganska lika båda har 1 tons axel så båda pallar bra med överlast 😁 Fogelsta /Brenderup står nog lite högre i kurs allmänt, men Sävsjö släpet brukar finna på bensinstationer när man hyr, då dom är nog tåliga dom med!
 
trattalask
Tippmöjligthet är väldigt trevligt. Saknar det när jag hämtat grus och ved. Sen tänkte jag åxå att det vore trevligt med plåtskärmar, det känns rejälare. Fördelen med plast är att den bockas inte ifall man kommer mot något utan de fjädrar tillbaka eller går av.
 
Har en Sävjö SSEK 750 inköpt 2004/2005 och har fungerat felfritt förutom några lampbyten. På den jag har sitter det en 1350kg axel/drag så den är bra dimensionerad.
Det är nog dags att göra en justering av bromsarna då det fanns antydning för första gången att de tog lite ojämnt vid förra årets besiktning, men ingen anmärkning.
Skulle vilja påstå att för hemmabruk har det inte så stor betydelse vilket av dem du väljer, samt hur du har den uppställd när den inte använda.
 
LM751 har tippmöjlighet den också ( tillbehör ) Men som " Anders S " säger, det spelar ingen roll vilken du väljer du blir nöjd vilket som :) Såg på blocket att vissa sålde Sävsjö-släpet med galler och gallerskydd, gallerskydd till Brenderup / Fogelsta kostar cirka 4-5000:- :) så Sävsjösläpet verkar prisvärt med tanke på allt som ingår!
 
Jag har det obromsade 750 och är supernöjd. Dom få gånger man lastar mera kan man ju hyra ett som klarar vikten.
Utan tvekan värt varenda krona.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.