Hej,

jag undrar hur "farligt" det är när det ser ut såhär som på bilden. Skall man åtgärda det direkt eller går det bra att fixa inom 10 år o.s.v.

• Röda tegelstenar, murbruk, fönsterkarm, gardiner, skuggor, texturer, hörn av byggnad, detaljerad struktur, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd tegelvägg med svart låda, hörn av fönster, trädetaljer, delvis skugga, klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där sitter ett armeringsjärn bakom som har börjat rosta, och därför puttar ut putsen.

Åtgärd är att plocka bort putsen, ta bort armeringsjärnet, och fylla i med ny puts.

• Gilla
greenorangebay
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Där sitter ett armeringsjärn bakom som har börjat rosta, och därför puttar ut putsen.

Åtgärd är att plocka bort putsen, ta bort armeringsjärnet, och fylla i med ny puts.
Ok, är det dyrt eller? man måste plocka ner alla stenarna och hela skiten eller?

G greenorangebay skrev:
Ok, är det dyrt eller? man måste plocka ner alla stenarna och hela skiten eller?
Nej nej, ganska enkelt jobb. Pilla loss putsen och dra ut järnet. Jag gjorde det själv.

Ett problem kan vara att få samma färgnyans på det nya bruket, men det är ju bara ett estetiskt problem

• Gilla
greenorangebay
  • Laddar…
Är det alltså armeringsjärn mellan varje lager av tegelsten?
Nu är jag verkligen ingen expert på detta, men om det konstruerats med armeringsjärn så känns det lite vanskligt att bara ta bort dem och fylla med puts?

Det är det inte. Möjligtvis 2 stift över fönster.
Armeringsjärnen har sedan länge spelat ut sin roll, och det kommer hålla fint utan dom.

• Gilla
greenorangebay
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Armeringsjärnen har sedan länge spelat ut sin roll, och det kommer hålla fint utan dom.
Aha ok, då är jag med.

nimhed nimhed skrev:
Ok, gött, jag vill mest att det skall hålla ett tag och att det inte kommer in vatten eller liknande. Det verkar som att regnet träffar just denna hörna lite extra. Jag vet inte. Men då går det att pilla bort och sen lägga i där i alla fall.

Ja, och allt kommer hålla bättre efteråt jämfört med nu

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.