Har just slutfört totalrenovering av badrum (av fackmän då). De blev väldigt bra, men något underligt har börjat hända. Efter några dagar (kanske en vecka) efter att allt var slutfört (dvs golvet fogat och möbler uppskruvade) så har jag lagt märke till att den gråa fogen på vissa platser har fått mörka fläckar. Se bifogade bilder. Detta har efterhand spritt sig till lite olika platser i rummet.

Det ska väl först sägas att det inte är vatten. Dels är de kvar på exakt samma plats och i samma form efter flera dygn, och dels har jag testat att hälla vatten över dem och skrubba. Vattnet torkar ju så småningom bort, men fläckarna kvarstår. De första 3 veckorna hade vi ingen golvvärme på, men nu har vi slagit på den. Detta har inte gjort någon skillnad.

Först trodde jag bara att någon hade spillt lite handkräm eller nåt (det var bara på något ställe), men efter att det har börjat "föröka" sig så börjar jag bli mer bekymrad. Ska givetvis tala med plattläggaren om det, men vill gärna höra om någon har någon aning om vad det kan vara.

Tacksam för svar!
 
  • IMG_20110417_122738.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20110417_122746.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20110417_122808.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20110417_122850.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du jämfört färgen på fogen som du fick jämfört med tex en teststicka från butiken/tillverkaren?

Ser man på översta bilden och den horisontella fogen så ser den färgskillnaden ut lite som den man kan få vid en mörk fog som tvättats i för mycket vatten och där färgen urlakats. Ren gissning dock, finns säkert andra anledningar med. OM däremot följande stämmer så skulle jag misstänka det
0) Fläckigheten uppstår i samband med att fogarna torkar ut och försvinner (nästan helt) när fogen är blöt
1) fogen generellt vart ljusare än förväntades
2) fläckarna har den färgen som förväntades (och en provbit av fogmassa som inte tvättats har rätt färg/är mörkare)

Nu är det svårt att avgöra färgskillnader på bild men jag tycket dina skiftningar är större än vad man får vid för urtvättad fog. Vet du om hela golvet fogades vid samma tillfälle? / Med samma blandning?
 
T
Dina teorier faller lite på att TS sa att det inte hände för än efter en veckas tid.

Väldigt konstigt det hära.
 
Jo, en vecka är allt för lång tid för uttorkning så jag tycker att fläckigheten i så fall borde synts efter en dag eller möjligtvis två.

Dock kan det ju upplevas att golvet blir mer fläckigt om ögonen börjar leta fler fläckar efter att första har hittats.
 
Tack för svar och intressant analys. Det kan nog vara som tank77 var inne på, att det skedde redan efter någon dag eller två, men att man inte uppmärksammade det direkt. Det som står klart är iallafall att det sprider sig :) Efter rengöring av duschhörna och dusch idag har t.ex. missfärgningarna på bild2 ökat ytterligare längs fogen.

Jag hänger inte riktigt med i din teori myrstack (alltså varför det skulle bli som det blir om din teori stämmer), men den stämmer delvis bra överens trots det. Det skulle kunna stämma att det är platser där det är vatten på (fläckarna finns bara runt duschhörnan och runt platsen där handfatet är), och att det sedan uppstår dessa fläckar efter att vattnet torkat. Dock uppstår det inte överallt där det varit vatten vilket väl är lite mystiskt då, mest märkbart inne i duschen där det inte finns några sådana missfärgningar alls, förutom på en liten bit (ett par cm) längst inne i en hörna. I duschen är det stavmosaik, så det är många fogar där.

Fogfärgen hette koks, och påminde väl om antracit som kanske är en vanligare fogfärg. Rent generellt var den nog något ljusare än vi trott, men prover fanns bara i plastbitar (inte faktiska fogprover) så vi väntade ju oss att det skulle vara viss skillnad mellan verklighet och plastprov. Det var ingen skitfog från biltema heller (om det nu finns), utan bra grejer som plattläggaren gillade. Jag är tämligen säker på att han fogade allt samtidigt. Det är 7 m2 golvyta, så det var ju inget jättejobb. Men det krävs kanske några säckar för det?

Vad tror ni "lösningen" på detta är då? Att hela golvet så småningom får den missfärgade färgen, eller att han får gröpa ur allting och foga igen? Eller några andra tankar kring detta?
 
Jag tycker det ser ut som att fogen inte täcker fixet helt och därför ser man det mörka fixet som en missfärgning. Första bilden tycker jag är väldigt tydlig att där det är mörkare är det en "grop" i fogen. Kanske är fixet inte tillräckligt bra blandat och därför faller av?
 
Kanske kan vara felaktigt fall under plattorna så det står vatten som tränger upp genom fogarna underifrån?
Hoppas inte på det iaf.
 
noupe skrev:
Jag hänger inte riktigt med i din teori myrstack (alltså varför det skulle bli som det blir om din teori stämmer), men den stämmer delvis bra överens trots det. Det skulle kunna stämma att det är platser där det är vatten på (fläckarna finns bara runt duschhörnan och runt platsen där handfatet är), och att det sedan uppstår dessa fläckar efter att vattnet torkat. Dock uppstår det inte överallt där det varit vatten vilket väl är lite mystiskt då, mest märkbart inne i duschen där det inte finns några sådana missfärgningar alls, förutom på en liten bit (ett par cm) längst inne i en hörna. I duschen är det stavmosaik, så det är många fogar där.
Om min gissning, teori har jag för lite kött på benen att kalla det, stämmer så borde färgskiftningarna vara oberoende av var det är utsatt för vatten i efterhand. Om plattsättaren råkade tvätta ur fogen lite för mycket så uppstår fläckarna där fogen tvättades ur för mycket under fogningen och var detta skedde är rätt slumpmässigt. Anledningen till att jag skrev att fläckarna nästan försvinner när fogen är blöt är att en mörk fog ofta blir ännu mörkare när den är våt, just urtvättade fogar kommer då får en mörkare och jämnare färg när de är blöda och ev fläckighet syns igen när fogarna torkat ut.

Vissa fogar kan även skilja sig lite åt påse för påse och blandning för blandning (vattenmängd tex) så fläckighet kan även ibland uppstå om fogen täcker för dåligt på vissa ställen så man får gå tillbaka under fogningen och lägga i mer med en nyare sats.
 
När han hade flytspacklat och det hade torkat så visade han mig väldigt noga fallet med långt vattenpass från alla möjliga vinklar, och det såg helt korrekt ut. Sen kan man givetvis förstöra ett sådant fall när man lägger fix och plattor antar jag. Om det hade varit vatten som tränger upp underifrån så bordet det väl ändå torka och fläckarna därmed försvinna när det stått på i 2 dagar med golvvärme utan att någon har duschat?

Jag försökte mig även på att sandpappra bort det för att se hur "djupt" det gick, men det hade liten effekt. Antar att det går genom hela fogen kanske då.

Det här med att tvätta ur fogarna låter intressant. Men jag har själv lagt klinker i hallen och under en kamin och använde mig av samma fog. Om du med tvätta ur menar när man drar svampen över plattorna för att tvätta dem och jämna ut fogen, så kan jag nog mycket möjligt använt både för mkt och för lite vatten :) Dessa fogar är dock helt jämna och fina och har inte haft några färgskiftningar.
 
Med tvätta ur menar i alla fall jag i det här fallet då man använt mycket vatten och tvättat för mycket på en mörk fog vilket resulterat i att färgen lakats ut ur bruket. Mörka fogar är känsliga för detta.
 
Nej man kan inte förstöra fallet med fix och klinker, fallet gör man med flytspacklet som man sen sätter tätskiktet på, vad Du sen gör med klinkersen spelar ingen roll.

Med golvvärmen på så är våra klinkersgolv inkl fogarna torra på en halvtimme max så har Du fläckar efter 2 dar så är det fläckar.

OM det inte är så att det läcker vatten ur golvvärmen då? och att det är den fukten som färgar fogen för i så fall fylls det ju på.
 
Hej, hittade du någon lösning på ditt problem? Jag har samma upplevelse med missfärgning av fogmassa på mitt 2 månader gamla badrumsgolv.
 
Är också nyfiken på vad man eventuellt kom fram till då jag har liknande problem. Ett par fogar som har mörknat helt och sen en 5-10 där det fortfarande förökar sig.
Har prövat med både klorin och ättika utan vidare resultat så det verkar vara något ”grövre” problem.
Det här med att det kan vara fix som lyser igenom, kan det stämma om man upplever att det fortfarande ett år efteråt fortsätter mörkna?
 
S Supermandus skrev:
Är också nyfiken på vad man eventuellt kom fram till då jag har liknande problem. Ett par fogar som har mörknat helt och sen en 5-10 där det fortfarande förökar sig.
Har prövat med både klorin och ättika utan vidare resultat så det verkar vara något ”grövre” problem.
Det här med att det kan vara fix som lyser igenom, kan det stämma om man upplever att det fortfarande ett år efteråt fortsätter mörkna?
Gammal tråd här ja :) problemet fick ingen direkt lösning, men fläckarna minskade med tiden även om de aldrig försvann helt. Vi flyttade därifrån efter ca tre år så hur det ser ut idag vet jag dessvärre inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.