Har en dörr med tillhörande sidoljus där glaset enligt bild ligger emot vad jag tror är en gummilist som börjar bli gammal och sliten enligt bild.

Det isolerar dåligt nertill och spröjset har nog blivit fuktskadat med åren (enkelglas så leder viss kondens) så tänkte ge mig i kast med att fräscha till det. Nu till frågorna:

- Är det en bra idé att helt sonika lägga våtrumsfog över gummilisten för att täta till och göra det lite snyggare?

- Det drar nertill, är det också en god idé att foga längst ner för att eliminera drag?

- Bör jag tänka på något särskilt för att ersätta ”spröjset” i mitten och nertill? Måste virket vara impregnerat på insidan eller täcker det om jag målar med våtrumsfärg?

• Slitet gummi mellan dörr och sidoljusglas på en ytterdörr, visar sprickor och potentiell fuktskada som försvagar isoleringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet gummilist runt ett sidoljus med enkelglas i en dörr, visar fuktskada och dålig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Update: Då jag försökte avlägsna spröjset och minimal spricka uppstod i innerglaset (2-glas) sket jag i det och har istället skrapat bort färg och lagt på målarfog för att få bort eventuella ojämnheter. Tanken är att bara måla och foga över alltihop. Hela dörrpartiet måste ändå bytas inom några år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.