Har fogat halva golvet med mörgrå fog och körde ända ut mot väggen och skippade mjukfog (efter tips här på forumet). Förfärligt var det var svårt att få bort den svarta sörjan från de vitkaklade väggarna.

Jag måste ha gjort fel. Skulle väl ha kört med maskeringstejp längs väggen?

Hur ska jag göra för att få bort den svarta fogen från väggens ljusgrå fog?

Normalt går det ganska bra att tvätta bort fogmassan med hörnet av svampen. Alltså under själva fogtvättningen. Sedan kan det hända att man får skrapa lite i efterhand. Är det en svart golvfog så är det såkart känsligare, då kan tejpning vara en god idé, eller åtminstone en vattning av väggfogen innan golvfogning. Alternativt att man fogar väggarna efter golvet.

I ditt fall låter det som att skraping är det som gäller, antar att fogen redan brunnit.

Tack Jon för snabbt svar!

Jag började för drygt en timme sedan, faktiskt... Var precis uppe och gnodde lite mer på den halva av badrummet jag just fogat. Deitermann Cerinol, öppentid 30 min, gåbar efter två timmar. Rädd att jag gröpt ur fogarna lite för mycket med allt svampande.

Kan jag bättra på fogarna efter två timmar (eller i morgon) när jag hade tänkt ta resten?

Ska man lägga plast på golvet över natten?

Man kan bättra på fogarna i efterhand, men fogmassa fäster inte sådär dunderbra på redan härdad fog. Oftast fungerar det dock bra.

Nu var jag ju lite sen med svaret, men i alla fall. Visst kan man plasta, men lite eftervattning fungerar lika bra. Bara fogen inte får torka för tidigt.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.