Har just satt kkel i mitt badrum på landet. Jag hann inte sätta allt i helgen. Det kommer att dröja ett par veckor till nästa besök. Spelar det någon roll att jag fogar några veckor efter att jag satt upp kaklet?

T
Nej!

Kan du göra när som helst men foga allt på en gång för annars finns risk för nyansskillnader...

Tack för det nu känner jag mig lugnare. Men det stod på förpackningen från Casco att man kan foga typ 8 - 24 timmar efter montering.

S
kakel "limmet" vill gärna ha torrt innan man fogar

Ja, man KAN foga ganska snart efter man satt upp det men det går bra att vänta också...

S
man ska inte foga förren "limmet" är torrt. fogar du innan kan du sabba din kakling.

SBH skrev:
man ska inte foga förren "limmet" är torrt. fogar du innan kan du sabba din kakling.
På vilket sätt blir det sabbat menar du då...

S
du sabbar plattans läge. kan även förstöra limningen.
du kan även blöta upp plattan för mycke

SBH skrev:
du sabbar plattans läge. kan även förstöra limningen.
du kan även blöta upp plattan för mycke

Ok...

Ja, jag har då aldrig lyckats flytta en platta ur läge oavsett om jag fogat ganska snart efter jag kakelsatt ett kök iaf...
...och att limmet blir fördärvat har jag aldrig hört talas om...
...inte heller att en platta kan bli "för blöt"...

Naturligtvis får man ju känna så att det huggit fast innan man går på med fogbruket och gummiskrapan och för hemmapulare är det rekommendabelt att avvakta till dagen efter.
Men som hantverkare funkar det inte att köra dubbla turer för t.ex en liten kökskakling...

S
då har du ej kaklat med många olika plattor. alla skiljer sig åt.
beror ju även på vad för "lim" du använder.

• Gilla
Nove
  • Laddar…
Jo du... Jag har satt många många typer av plattor men aldrig råkat ut för dina problem faktiskt.

Men visst kan det skilja beroende på vilket fix man använder sig av...

Normalt kör jag med Lips supertrope men har man lite mer tidspress blir det deras färdigblandade Flexicol eller deras snabbtorkande fix och då har man absolut inga problem att foga samma dag...

Edit: glömde nämna deras snabbtorkande fix då det är riktigt riktigt bråttom... ;)

Redigerat:
SBH skrev:
då har du ej kaklat med många olika plattor. alla skiljer sig åt.
beror ju även på vad för "lim" du använder.
Ta´t lugnt nu Paul! ;):p

>SBH jo det tror jag nog att Paul har gjort, men han har väl helt enkelt väntat tillräckligt länge varje gång.

Edit. ha ha jag trodde jag skulle hinna före Paul ;)

Jag e lugn som en filbunke och menar naturligtvis inte att man ska gå på och foga direkt efter man satt plattorna heller...

Men ofta är det att man får veva upp plattorna på morgonen mellan typ 7-9 och sen göra annat för att foga typ vid 14-15 och sedan lägga siliconen vid 16-tiden...

Det finns sällan ekonomi i att köra dubbla turer till folk och kunder vill oftast inte betala för detta... ;)

S
brukar mest va dom på min sida fuskar. privatpersoner brukar läsa bruksanvisning igenom först

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.