Hej!

Vi har ett badrum i bra skick, men jag har upptäckt att fogen i duschens klinkergolv har spruckit. Det är precis där vi står och duschar, så jag misstänker att det kan ha runnit ner vatten. Fogen var hel för bara någon vecka sedan, så det är något som hänt nyligen.

Som en försiktighetsåtgärd har vi börjat använda vårt andra badrum tills detta är åtgärdat, så att vi inte riskerar större skador.

Mina frågor är:
  1. Kan man fixa detta själv om man är hyfsat händig, trots att man aldrig gjort något liknande?
  2. Om man behöver ta in ett proffs, vad kan det kosta?
Tacksam för tips och råd! Det handlar alltså om sprucken fog mellan klinkers i duschområdet.

(laddar upp en bild om några minuter)

• Sprucken fog mellan klinkerplattor på duschgolv, med märkbar skada där plattorna möts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken fog på klinkergolv i duschområde, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fogen i sig är lätt att fixa, troligtvis svårt att matcha den gamla slitna färgen dock.
Frågan är varför det släppt, om det är på grund av att undergolvet svällt pga vattenskada så har du ju givetvis ett större problem. Sitter plattorna fortfarande bra?

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt och 2 till
  • Laddar…
Ja, fogen spricker inte så utan orsak. Plattor som släppt eller att det svällt under i golvet av fukt är ett par orsaker som kan bli så.

Kolla så plattorna inte lossnat. Hörs skillnad om du knackar på dom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.