I min lägenhet har fogen längst med ena kanten i duschen försvunnit. Vad ska man göra åt det är orolig om det blivit någon vattenskada? Är det bara täta eller behöver man ta dit en besiktningsman?

Bifogar två bilder

• Golvbrunn i duschen med saknad fog längst kanten på kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en golvbrunn med saknad fog mellan vita kakelplattor i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Fogen i sig är inte vattentät, om du inte har anledning att tro att tätskiktet är skadat så är det bara foga om. Man kan ju alltid undra varför fogen försvunnit dock.

• Gilla
Stefan N och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Kakel och fog är precis som det skrivs ovan bara pynt, tätskiktet under plattorna är det som håller fukten borta.

• Gilla
Screew
  • Laddar…
Badrummet är byggt någon gång tidigt 2000-tal.

Hur kan man veta om tätskiktet har skadats? Bara lägga om fogden, kan man göra själv eller krävs det auktoriserad?

• Gilla
Screew
  • Laddar…
Du skriver lägenhet, antar att det är en bostadsrätt?
Att fogen försvinner borde inte skada tätskiktet, förutsatt att ingen trycker ner nåt vasst i springan...
Att fogen försvunnit kan bero på att det ser ut som att plattan ligger lite väl nära silen. Kan vara svårt att få en så smal fog att bli bra.
Köp fog i rätt kulör (lär inte stämma 100% då fogarna ser ut att vara ganska gamla/missfärgade), blanda med vatten och foga om. Instruktioner för hur att foga finns på bla youtube...

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Du skriver lägenhet, antar att det är en bostadsrätt?
Att fogen försvinner borde inte skada tätskiktet, förutsatt att ingen trycker ner nåt vasst i springan...
Att fogen försvunnit kan bero på att det ser ut som att plattan ligger lite väl nära silen. Kan vara svårt att få en så smal fog att bli bra.
Köp fog i rätt kulör (lär inte stämma 100% då fogarna ser ut att vara ganska gamla/missfärgade), blanda med vatten och foga om. Instruktioner för hur att foga finns på bla youtube...
Sorry, glömde skriva ja det är en bostadsrätt. Tack, ska får hitta någon så nära kulör som möjligt.
Tack!

S
Foga om kan du göra själv, det svåra är väl att matcha färgen på den gamla fogen. Jag har svårt att se varför tätskiktet skulle vara trasigt. Där fogen släppt är ju bara ramen för silen. Tätskiktet är anslutet till golvbrunnen med en klämmring. Sitter ramen stumt?

• Gilla
ohls
  • Laddar…
S Screew skrev:
Foga om kan du göra själv, det svåra är väl att matcha färgen på den gamla fogen. Jag har svårt att se varför tätskiktet skulle vara trasigt. Där fogen släppt är ju bara ramen för silen. Tätskiktet är anslutet till golvbrunnen med en klämmring. Sitter ramen stumt?
Jag testade att trycka lite hårt på metallramen med tumme och ser att den sviktar kanske 1-2 mm. Däremot tog jag bort gallret och där det rinner vatten känns stumt.

så frågan är hur man fixar det?

laddade upp en video.

Trist, allt dom rör dig i denna region på golvet kan skada tätskiktet. Troligtvis har man ej fyllt upp fogmassa runt ramen innan montage. Så denna rep får man ta med samvetet eller kolla i stadgarna eller förening om det åtgärdar detta.

• Gilla
Ovation och 1 till
  • Laddar…
S
O ohls skrev:
Jag testade att trycka lite hårt på metallramen med tumme och ser att den sviktar kanske 1-2 mm. Däremot tog jag bort gallret och där det rinner vatten känns stumt.

laddade upp en video.
O ohls skrev:

laddade upp en video.
Då förstår man ju iallafall varför fogen försvunnit. Frågan är om det finns lite fix där under som hindrat kanten på ramen att nöta ner/skadat tätskiktet?

• Gilla
ohls
  • Laddar…
Låter inte helt bra. Föreningen sa att det var 20 år sedan det gjordes och att det inte finns några garantier kvar och de sa att jag skulle laga fogen.

Om jag gör det nu frågan är vad som händer med försäkringar och vems fel det blir om det skulle visa sig om ett halvår att det är trasigt?

Ett 20 år gammalt badrum måste man tyvärr räkna med att det kan behöva helrenoveras när som helst. Din lägenhet, ditt ansvar.

Redigerat:
  • Gilla
ohls och 1 till
  • Laddar…
O
Ditt tätskikt är förmodligen avskrivet och då får du inte mycket från FB.
Men 20 år så ska man räkna med reparationer.

• Gilla
ohls och 1 till
  • Laddar…
S
Jag har tyvärr inga svar, men jag kan nämna att vattenskador är inte kul oavsett vad FB ersätter. Hellre en planerad renovering på ett par veckor än fläktar och grejer som surrar i någon månad och sen renovering.

Men det är nog svårt att veta om det redan är på väg att läcka eller om det håller 10 år till.

• Gilla
ohls och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.