Köpte hus förra sommaren och nu startar vår första riktiga trädgårdssäsong. På framsidan av huset (västerläge) finns många gamla lavendelplantor som verkligen skulle behöva föryngras. Men går det? Varje gren är ju helt kal nertill och det är bara den övre delen som har blad. Måste man ta bort alltihopa och plantera nytt eller finns det något knep?

undrar Vimsan,
våryr av idéer och planer för trädgården. Här ska planteras!
 
Det beror lite på vilken lavendelsort du har. Är den riktigt gammal och förvedad kanske den inte klarar föryngringen men testa på ett par enstaka exemplar. Klipp ner dem rejält sent i maj eller när risk för frost inte längre finns. Gör inget åt de återstående och låt dessa blomma och ta frön och starta om igen. Kolla om du inte redan har små fröplantor i närheten av lavendelplantorna.

Jag föredrar 'Hidcote Blue' eftersom den inte blir så stor. Varje sena vår klipper jag ner dem som en igelkott - dvs så att 5-10 cm återstår. Detta försenar blomningen något men de blir väldigt fina och vackra. Sent i augusti gör jag en lättare putsning för att få plantorna vackra även under vintern - men detta gäller alltså Skåne. Längre upp i landet skulle jag vara försiktigare med höstbeskärningen.

Lavendel är annars lätt att föröka även om man får räkna med ett par år innan den blir 'fullvuxen'. Det smidigaste är naturligtvis att plocka upp vildplantor när man lukar runt lavendeln. Annars trivs lavendeln bäst i full sol och gärna sandblandad jord och då blommar den rikligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.