Om du ser till att det är tort och väldigt väl ventilerat ska det nog gå bra! Pressen ska nog helst inte ligga mot gipsen nånstans, och täpp inte till nedåt.

Är det för en längre tid är det ingen hit.

Vi hade innegipset ute i runt tre månader. Det var en öppnad bunt och en inplastad oöppnad bunt och allt låg under presenning. Det var inga problem när vi sedan bar upp det på övervåningen efter att spånskivegolvet var på. Behövde inte kassera någon skiva!

Om innegips förvaras utomhus skall det understa gipset vara ca en 1/2 meter ovanför marken,det skall vara läkt mellan skivorna för luftningen och det skall vara pressenning dock skall det inte bli för lufttätt...
Vilken process >:(
Jag har gipsskivor under pressenning,jag följde inte mina egna råd och skivorna är jättemögliga och redo för att kasseras...
Nej,egentligen skall inte gips användas i badrum bakom kakel även om man kör med tätskikt efter konstens regler,våtrumsgips är bättre men man bör föredra minerit vt-skiva från Tepro,aquapanel från Danogips/Knauf eller murade väggar av tegel...
I Finland täcker inte försäkringsbolagen fuktskdor om man har gips i våtrum,jag tror att vi kommer också att hamna inom snar framtid,för ett år sedan kom det ju förbud mot att använda golvgips i våtrum... ???

Bob_the_builder
pete_01 skrev:
för ett år sedan kom det ju förbud mot att använda golvgips i våtrum...  ???
Det påståendet stämmer dock inte...

Härom veckan läste jag i en liten notis i lokaltidningen att gips kan mögla. Att det var fuktkänsligt och absolut inte skulle sättas i badrumsväggar.

Någon som hört/läst något om detta? Från det ena till det andra alltså
Kan det vara det här du sett? http://www.byggindustrin.com/news.php?artikel_id=3203

Det påståendet stämmer dock inte...

IF Skadeförsäkring påstår det och de har förbjudit oss att använda golvgips i våtutrymmen,när vi utför fuktskadejobb åt dem,det skall flytspacklas istället... :surprised:

Bob_the_builder
Märkligt, måste jag säga. IF får naturligtvis ställa vilka krav de vill på försäkringsjobb, dock så gäller ju PERs/GVKs regler för all nyproduktion. De innehåller inte något förbud mot golvgips...

Bob_the_builder skrev:
De innehåller inte något förbud mot golvgips...
inte än, kan man kanske säga.... alla nya fuktsäkra system brukar bli omvärderade var 10-15 år när man har hunnit upptäcka tillräckligt med skador och hittat orsaken ;)
gaia

Bob_the_builder
Må så vara... Det finns mycket som kommer vara annorlunda om 15 år. Bland annat så kommer vi slutat bygga hus på bäddar av frigolit. ::)

/Saida-Bob

...och sluta klä in våra hus i täta skikt av cellplast på väggarna oxå

Om man har en korrekt utförd fuktspärr så ska det väl inte spela så stor roll vad man har bakom så länge det är väl uppreglat/ stumt samt ett "dött" material, eller?
Gips, minerit eller liknande.

Det kom ju nya ideer för nåt eller några år sedan om att den översta skivan golvgips inte fick skruvas utan måste limmas mot underliggande skiva, detta för att skruvskallarna inte skulle kunna orsaka hål i fuktspärren.

Det finns ju också funderingar / förslag på att inte längre godkänna flytande fuktspärr som rollas ut, istället skulla man köra en hel gummimatta eller membran.

Kan det månne vara så att branschen vill göra det så svårt som möjligt för hemmafixarna så att vi måste leja bort jobbet ?

F
Inger.P. skrev:
Kan innegips förvaras utomhus - under presenning - utan att ta skada?
Dammar av den här frågan lite. Vi (rättare sagt husfirman) har en bunt kvarblivet innegips (47st) som har stått utomhus under byggplast sedan slutet på september. Skivorna har böjt sig av tyngden och är gissningsvis rejält fuktiga. Dom står ca 1 dec ovanför marken. Går det att torka ut dom om man plockar in dom och använda dessa skivor?

Vi har blivit erbjudna att köpa loss skivorna för 1000kr.

Beror ju lite på hur mycket de har böjt sig....

Personligen skulle jag dock inte chansa, gips är inte någon stor del av den totala budgeten. Köp nya och slipp eventuella problem är mitt råd!

C
Instämmer.
Om det visar sig att det bara är sk-t så får du ju både betala för det och dessutom äran att försöka bli av med det.
Om nån skiva ser användbar ut, säg att du kan ta hand om det om du FÅR en femhundring så slipper dom komma dit och köra bort det.

/C

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.