Har ett dubbelgarage med Ryggåstak(rätt namn?) med ett platt innertak.
Nu vill jag göra om delen där bilarna normalt sett brukar stå till ett utrymme där jag kan förvara kläder och annat fuktkänsligt.
Har fått rådet att värma upp garaget till över 17 grader så löser det eventuella problem med fukt från luften. Garaget i sig är isolerat och gipsat.
Vad säger ni om detta? Är det rimligt att tänka sig att detta funkar som förvaring?
Frågan är också vad ni föreslår för uppvärmning. Några alternativ som jag funderat över är. Elradiatorer eller en liten billigt luftvärmepump. Det ena alternativet billigt i inköp den andra förmodligen billigare i drift.
Vidare vill jag bygga en vägg för att maximera utrymmet och ge möjlighet att bygga hyllor mot.
Hur bör en sådan konstruktion se ut? Det jag är mest osäker på är hur jag ska fästa väggen mot betonggolvet pga fukt och liknande. Vad bör jag ha för stomme till väggen?
Andra synpunkter emottages tacksamt.

Det är inte temperaturen som är det viktigaste. Det är RH (som förvisso sjunker vid högre temperaturer).

Kör du in blöta/snöiga bilar kan du eventuellt få problem med hög RH ändå. Därför är det viktigt att du har bra ventilation alternativt avfuktare. I synnerhet om du skall förvara textilier där.

Du bör ligga under 70% med tanke på textilierna. Helst under 60% eftersom korrosionsprocessen för metall startar där.

Ang. uppvärmningen:
Jag hade satsat på luftvärmepump, men varit noga med en luftvärmepump som fixar underhållsvärme (kolla vad pumpen fixar för lägsta drifttemperatur innan du köper).

Ang. väggen:
Jag är ingen snickare, men jag hade nog lagt syllpapp mellan regelverket och betonggolvet, just p.g.a. eventuell fukt.

• Gilla
Hans_Strandberg
  • Laddar…
Är det fukt och lukt så är det billigaste i längden en avfuktare, helst en sorptionsavfuktare. Då håller den fukten på rätt nivå <60 (oftast ställer man de på 50%) till en minimal kostnad. Kostar 15-20" kr där installationen är kanonenkel. Ett eluttag och ett hål att leda ut fukten den samlat ihop genom tex väggen.

Driftskostnaderna är riktigt låga eftersom ingen uppvärmning behöver ske. En liten avfuktare drar 500-800W NÄR den går kontinuerligt. Har du "tätt" garage går den lite i början för att sen endast gå lite grann nu och då för att ta bort all "ny" fukt som kommit in. Vintertid lär den knappast gå alls då fukten är "bunden" (fryst) så i princip ingen ny fukt tillförs om inte du för in den genom tex fuktiga bilar. Observera att då kan det även bli minusgrader i garaget och sorptionsavfuktaren funkar ändå/tar ingen skada.

Försvaret förvarar ofta känsligt material "avfuktat". (Jag jobbade med att bygga sådana torrluftsanläggningar förr inom försvaret)

Jag hade en liten Munters MG90 i en riktigt blöt källare förr med mycket fukt och lukt. (Vi bodde nära en sjö och källargolvet låg lägre än sjön.) Då gick den som mest 6 timmar/dygn men då tillfördes antagligen rejält med "ny" fukt genom betongväggarna hela tiden....

Har du fryskänsliga saker i garaget, eller vill hålla plusgrader är antagligen en luftvärmepump bäst och billigast. Fördelen med den är att luften även cirkuleras genom fläkten som finns.

Kommer det in mycket "ny" fukt, tex blöta bilar är ofta en kombination av luftvärme och avfuktare bäst.

Håller man neremot 50% så mår också gummi bra, mögelangrepp undviks, skadedjur trivs inte och metall rostar inte.

När det gäller gummi pratas det felaktigt om "torrsprickor". Det borde egentligen heta "Ozonsprickor" eftersom det är ozonet som är orsaken till att gummi spricker inte att det är "torrt". Så du behöver inte vara oroligt för det heller.

Redigerat:
  • Gilla
Kneppe och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar.
Nu har jag köpt en luftvärmepump då jag vill ha lite värme i garaget. (Har ett litet gym där). Har byggt reglarna för väggen med stålreglar. Nu ska jag bara sätta OSB-skivor och gips. Lite bekymrad över vilka skruvar jag ska ha för att få hål i reglarna. Eller kan man förborra med litet borr?

Använd skruv för stålreglar, har lite tätare mellan gängorna än vanlig gipsskruv.
Skruvarna gör sitt eget hål i regeln.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.