126 läst · 2 svar
126 läst
2 svar
Förvärma tilluft med acctank
En intressant tanke som jag vill testa vad ni tror. Har en flvp samt tilluft som värms med värme från värmepumpen.
Jag funderar på att förvärma tilluften när det är kallt ute. Och då förvärma den ca 10 grader. Om man använder en acctank på 500 liter så skulle man behöva ca 22 kWh för att åstadkomma det. Det tar drygt 5 timmar att värma vattnet. Om man värmer vattnet på natten, då priset oftast är 1/10 av vad det är på dagen, så tänker jag att det borde vara lönsamt. Utrustningen tänker jag kostar ca 5000kr. Tankar tas emot tacksamt.
Jag funderar på att förvärma tilluften när det är kallt ute. Och då förvärma den ca 10 grader. Om man använder en acctank på 500 liter så skulle man behöva ca 22 kWh för att åstadkomma det. Det tar drygt 5 timmar att värma vattnet. Om man värmer vattnet på natten, då priset oftast är 1/10 av vad det är på dagen, så tänker jag att det borde vara lönsamt. Utrustningen tänker jag kostar ca 5000kr. Tankar tas emot tacksamt.
Du har alltså ett uteluftintag kopplad till en tilluftskanal som sedan delar upp sig till flera tilluftskanaler och som avslutas med tilluftsdon?
På vilket sätt värms idag tilluften av FLVPn?
Bilder kan underlätta.
På vilket sätt värms idag tilluften av FLVPn?
Bilder kan underlätta.
Ja, precis. Idag värms tilluften av ett vattenbatteri. Det är en SAM 40 från NIBE.