2 590 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Förugn
Hej
Jag har fått tag på en Skabersjö förugn. Saknar dokumentation på denna så jag undrar om någon känner till något om dessa eller var man får tag på instruktioner etc.? Vad jag förstått finns de i en mindre och en större modell, min är sannolikt den mindre. Tack.
Jag har fått tag på en Skabersjö förugn. Saknar dokumentation på denna så jag undrar om någon känner till något om dessa eller var man får tag på instruktioner etc.? Vad jag förstått finns de i en mindre och en större modell, min är sannolikt den mindre. Tack.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Känner inte modellen, men d kan väl inte skilja så mycket från min gamla kenjon? Fotografera gärna och specificera vad du vill veta så kanske exv jag kan hjälpa t
Tack för svar, det uppskattas. Första frågor:
-finns en termostat som stänger/öppnar något spjäll i den, skall placeras som anliggning mot något, sannolikt rör. Var?
-sen vilken temperatur bör ställas in?
Tänkte köra denna mot 1000liter acctankar.
Tja, jag kommer säkert med fler frågor, är ny mark för mig.
Folke
-finns en termostat som stänger/öppnar något spjäll i den, skall placeras som anliggning mot något, sannolikt rör. Var?
Folke
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Termostaten ska sättas så den känner av vatten temperaturen på pannan.
Termostaten kan du sätta på 70-80 grader.
När spjället stänger ska det fortfarande vara öppet några mm för att hålla liv i glöden.
I detta "vilo" läger fortsätter förugnen ge en effekt på 3-4 kw
Termostaten kan du sätta på 70-80 grader.
När spjället stänger ska det fortfarande vara öppet några mm för att hålla liv i glöden.
I detta "vilo" läger fortsätter förugnen ge en effekt på 3-4 kw
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Min förugn var kopplad till en dubbelpanna, i oljebrännaranslutningen. Jag använde en termostat som kände av temperaturen i pannans vatten, mha ett dykrör in i pannan. Denna såg till att elektromagneten som höll dragluckan öppen stängde luckan om pannan riskerade koka. En rökgastermostat kände av när elden brunnit ut och stängde luckan när rökgaserna sjunkit under inställd temp.kambler skrev:Tack för svar, det uppskattas. Första frågor:
Folke
Det går att få det att funka bra med enbart vattentermostat, t o m anliggningstermostat på expansionsledningen (förutsatt att du har vanlig öppen expansion...) men det blir antagligen lite mer spring i pannrummet.
Ett lagom drag i skorstenen är en förutsättning. Jag fick använda en rökgasfläkt på toppen av skorstenen: det var en kort, klen och inte jätteisolerad stålskorsten.
Redigerat:
Nja, ska TS elda mot ack, vilket TS ska så är det ju betydligt slugare att justera termostaten så den går på fulla segel till acken är full eller åtminstone så den ligger en bra bit över laddomatens öppningstemp.Göran.W skrev:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Håller inte riktigt med att förugnen ska gå för fulla spjäll mer än vår och höst för övrig tid på året kan den brinna dygnet runt och då är det onödigt att ladda upp temperaturen till max i tankarna med tanke på förlusterna och sen ska man tänka på att när den går ner i vilo läge så stiger temperaturen några grader till i vattnet innan gått ner i effekt.
När jag hade förugn brann den konstant från slutet av november till början av mars med 2-3 ilägg om dagen beroende på temperaturen.
Men det är bara att prova sig fram.
När jag hade förugn brann den konstant från slutet av november till början av mars med 2-3 ilägg om dagen beroende på temperaturen.
Men det är bara att prova sig fram.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Finnesen med förugn är att den klarar gå med väldigt låg effekt ner mot 3-4 kw och då kan har man normalt inget behov av att ladda tankarna men ska tankarna laddas så kör man med högre temperatur.
Hur man gör är väl en smak sak.
Jag använde inte tankarna alls när det gick under 0 grader ute utan körde enbart mot pannan och lät den brinna konstant istället.
Hur man gör är väl en smak sak.
Jag använde inte tankarna alls när det gick under 0 grader ute utan körde enbart mot pannan och lät den brinna konstant istället.