2 455 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Förugn kenjon
Hej
sökt svar med ljus och lykta.
installerat en kenjonugn mot en pelletspanna. Hade en brännare som enligt uppgift gav Max 23kw. Gick oftast på runt 10-15kw
har ugnen monterad med eldraget med termostat på 70g. Inga tankar.
Någon som har koll på hur dragbegränsaren bör justeras, lika eldraget.
Får göra 3-4 ilägg om dagen, tycker det är mkt. Eldade 1ton pellets i månaden förr.
Tagit ur alla 8 turbolatorer för att få upp rökgastempen, ligger mellan 170-230 nu.
jag måste göra något fel. Någon som är van vid att elda mot förugn och kan komma med tips?
sökt svar med ljus och lykta.
installerat en kenjonugn mot en pelletspanna. Hade en brännare som enligt uppgift gav Max 23kw. Gick oftast på runt 10-15kw
har ugnen monterad med eldraget med termostat på 70g. Inga tankar.
Någon som har koll på hur dragbegränsaren bör justeras, lika eldraget.
Får göra 3-4 ilägg om dagen, tycker det är mkt. Eldade 1ton pellets i månaden förr.
Tagit ur alla 8 turbolatorer för att få upp rökgastempen, ligger mellan 170-230 nu.
jag måste göra något fel. Någon som är van vid att elda mot förugn och kan komma med tips?
Hobbysnickare
· 105 inlägg
Hej..
Jag eldar med en förugn, är inte en kenjon men det är en kopia.
Har iofs ingen pelletspanna.. Hur mycket vatten rymmer en sådan?
Min panna rymmer 210 liter..
Jag har ställt min draglucka på att stänga när pannans temp är uppe i 90 grader.
Sedan öppnas den när pannan är nere på 60 grader igen.
Har moddat dragluckan så jag ligger på mellan 250-300 rökgas , har märkt att min panna går bäst på den tempen.
Mätaren som känner av tempen och öppnar å stänger dragluckan har jag satt på stigarröret mot mitt expansionskärl.
På min givare så finns det en skala från 0-90 grader, men den stämmer inte.
Nu står den på 60 grader , å då är den perfekt intrimmad på dom värderna jag skrev.
När det är jävligt kallt , säg 10-15 minus så dammar jag i den fullt på morgonen . Sen fyller jag den fullt innan jag lägger mig på natten sedan.
Så ca 2-3 fulla inlägg går det vid sträng kyla.
Just nu är det 1 plus då eldar jag en gång på 24 timmar...
Men jag bor på 80 kvadrat å har endast 9 radiatorer, ensam bor jag med så jag duschar en gång om dagen .
Är jävligt smidigt med förugn. Men satan vad ved det går med min panna från 1962... Ca 30 kubik om året..
Tur jag hugger själv å den är gratis
Jag eldar med en förugn, är inte en kenjon men det är en kopia.
Har iofs ingen pelletspanna.. Hur mycket vatten rymmer en sådan?
Min panna rymmer 210 liter..
Jag har ställt min draglucka på att stänga när pannans temp är uppe i 90 grader.
Sedan öppnas den när pannan är nere på 60 grader igen.
Har moddat dragluckan så jag ligger på mellan 250-300 rökgas , har märkt att min panna går bäst på den tempen.
Mätaren som känner av tempen och öppnar å stänger dragluckan har jag satt på stigarröret mot mitt expansionskärl.
På min givare så finns det en skala från 0-90 grader, men den stämmer inte.
Nu står den på 60 grader , å då är den perfekt intrimmad på dom värderna jag skrev.
När det är jävligt kallt , säg 10-15 minus så dammar jag i den fullt på morgonen . Sen fyller jag den fullt innan jag lägger mig på natten sedan.
Så ca 2-3 fulla inlägg går det vid sträng kyla.
Just nu är det 1 plus då eldar jag en gång på 24 timmar...
Men jag bor på 80 kvadrat å har endast 9 radiatorer, ensam bor jag med så jag duschar en gång om dagen .
Är jävligt smidigt med förugn. Men satan vad ved det går med min panna från 1962... Ca 30 kubik om året..
Tur jag hugger själv å den är gratis
Redigerat:
Det är en relativt modern panna, tror den rymmer 200L
Min slår till och från på ca 70g, den slår på 5 grader.
Kanske bättre med större diff?
Har dragregulator men den har jag inte riktigt fått nån kläm på hur jag ska ställa. Idag blåser det 10 m/S och då vill jag inte stänga för då dundrar det så pannrummet skakar, sedan när tillluften stänger kan det slå ut bakvägen.
Min slår till och från på ca 70g, den slår på 5 grader.
Kanske bättre med större diff?
Har dragregulator men den har jag inte riktigt fått nån kläm på hur jag ska ställa. Idag blåser det 10 m/S och då vill jag inte stänga för då dundrar det så pannrummet skakar, sedan när tillluften stänger kan det slå ut bakvägen.