Hur resonerar ni om gamla dyra lån? Jag har tre bundna lån på ca 3x330.000:- med förfallodag 2006, 2007 och 2008 med räntor på 5.5%, 6% och 6,5%  (det var billigt då....)

Banken vill ha 44.000:- i ränteskillnadsersättning för att lösa in dem. Avdragsgillt. Tar jag nya lån sänker jag räntekostnaderna med runt 2000:-/månad. Rent pengamässigt är det väl så att man varken tjänar eller förlorar något på detta. Rent psykologiskt känns det ju bättre att lösa ut och binda om till 3%. Hur har ni gjort?

Vi har gjort förtidsinlösen. Som du säger så blir det något av ett nollsumme spel om vi bara tittar på ränteskillnadsersättningen.

Vi har resonerat så att vi vet inte vilka räntor som kan vara aktuella när lånen förfaller till omförhandling. Nu däremot är det historiskt sätt väldigt låga räntor och som du säger man får en lägre månadskostnad som man kan använda till annat. T.ex. amortering

Är du säker på att ränteskillndsersättningen är avdragsgill, rent logiskt borde det ju vara så. men jag har för mig att jag läst att den inte är avdragsgill.

Jodå, jag har precis själv löst in några lån i förtid. Känns iallafall bättre med en lägre månadskostnad. Hur som helst, jag passade då på att kontrollera att RSE:n verkligen är avdragsgill - och det är den (precis som räntan du skulle betalat om du inte förtidslöst lånet).

Mvh/Stefan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.