Nu har jag klantat till det... Håller på att renovera och lutade några reglar mot väggen. En råkade hamna mot glipan mellan en öppen innerdörr och karmen. När jag sen gick emot dörren lite så blev det en enorm hävarm, skruvskallarna i gångjärnet i karmen lossnade direkt och flög iväg med en smäll.
Nu har jag ett gångjärn som inte är fäst i karmen och det sitter tre skruvar utan skruvskallar i karmen så jag kan inte få bort skruvarna eller dra i nya.
Hur löser jag det här på bästa sätt? Har alla snap-in gångjärn samma hålbild eller finns det något som har samma form men annan hålbild? Är det bästa att jag borrar tre nya hål i gångjärnet? Eller är det någon som har en smartare lösning?
Nu har jag ett gångjärn som inte är fäst i karmen och det sitter tre skruvar utan skruvskallar i karmen så jag kan inte få bort skruvarna eller dra i nya.
Hur löser jag det här på bästa sätt? Har alla snap-in gångjärn samma hålbild eller finns det något som har samma form men annan hålbild? Är det bästa att jag borrar tre nya hål i gångjärnet? Eller är det någon som har en smartare lösning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laga hålen med en blandning av lim och sågspån?M mersault skrev:Nu har jag klantat till det... Håller på att renovera och lutade några reglar mot väggen. En råkade hamna mot glipan mellan en öppen innerdörr och karmen. När jag sen gick emot dörren lite så blev det en enorm hävarm, skruvskallarna i gångjärnet i karmen lossnade direkt och flög iväg med en smäll.
[bild]
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Antingen använder du träplugg eller rampamuff.
Träplugg kan du göra själv av lämpligt trä t.ex blompinnar om du har trälim så kan pluggarna limmas.
Även tipsen om att borra extra skruvhål i karmdelen av gångjärnet bör fungera.
Träplugg kan du göra själv av lämpligt trä t.ex blompinnar om du har trälim så kan pluggarna limmas.
Även tipsen om att borra extra skruvhål i karmdelen av gångjärnet bör fungera.
Redigerat:
Tack för alla svar. Skruvarna sitter alltså kvar (fast skruvskallarna är avslitna), det är inte tomma skruvhål där gängorna i träet är sönderslitna. Skruvarna är för små för att det ska gå att få ut dem med skruvutdragare tror jag.
Jag ska prova att borra nya hål i gångjärnet.
Jag ska prova att borra nya hål i gångjärnet.
Bästa svaret
Hur långt in sitter skruvarna?
Det ser ut som att det åtminstone är en liten bit "hål" innan de kommer.
Då skulle jag först prova att dra i tre nya skruvar i hålen, de kommer dra åt sidan och gå bredvid den befintliga skruven och få ett grymt bra fäste.
Om de däremot sitter väldigt ytligt kan du behöva öppna upp hålen i gångjärnet något för att kunna göra samma manöver.
Det ser ut som att det åtminstone är en liten bit "hål" innan de kommer.
Då skulle jag först prova att dra i tre nya skruvar i hålen, de kommer dra åt sidan och gå bredvid den befintliga skruven och få ett grymt bra fäste.
Om de däremot sitter väldigt ytligt kan du behöva öppna upp hålen i gångjärnet något för att kunna göra samma manöver.
Slarvigt av oss att inte läsa ditt inlägg ordentligtM mersault skrev:
Har du en Dremel kan du med en kapskiva göra ett spår för en skruvmejsel i skruven. Så skulle jag göra och så har jag gjort tidigare