Jag vill veta vad vi kan göra i denna fråga. Marken bredvid oss har höjts med ca 1,1/2 meter och sedan sålts.
Nya ägaren söker nu bygglov men problemet är att på grund av denna höjning så fungerar inte längre våran dränering och även vår dagvatten tar skada.
Vi överklagade en första gång men då menade byggherren att vi fick ta hand om det vatten som passerar vår tomt...?

Vår dräneringen har fungerat i 12 år utan problem. Nu när de höjde så täppte detta till våra rör och vattnet rinner rakt över vår tomt istället.
Det innebär att vi har sumpmark här och där i trädgården.

Vi ville inte ta detta vidare till domstol utan sade att om de började bygga snart så skulle vi kunna lösa detta tillsammans, men vi har inte sett det minsta signal för påbörjat bygge och nu när våren kommer är situationen värre än tidigare.

Virke som vi hade för kommande projekt är helt förstörda för de har hamnat helt under vatten.
Marken blev såld för snart två år sen och inget händer.
Kan vi verkligen inte göra något?

Det tidigare ägare menar att de sålt tomten till nya ägaren och inte kan göra något, det nya ägare gör inget just nu utan vill att vi skall dela på en pump som leder bort vattnet!!!...men vi har aldrig haft detta problem tidigare och faktiskt redan hade en fungerande dräneringssystem.

Är det någon som varit i samma situation eller vet vart man skall vända sig?
bifogar bild på en del av eländet.:(

vatten.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vanligt är att man inte får höja tomten mer än 0.5 m utan tillstånd, har de tillstånd? Annars är inte markhöjningen tillåten.
På vilket sätt har din dränering blivit tilltäppt? Om dina rör slutade i tomtgränsen mot grannen och det rann ut på grannens tomt förut så var det ingen bra lösning. Du måste ta hand om din egen dränering, och naturligtvis grannen sin. Eller har dräneringen skadats på något sätt vid markhöjningen?

Det är ju i första hand till kommunen och ifrågasätta marklov/bygglov som ägaren ansökt om. Stadsarkitektkontoret i din kommun ska också kunna hjälpa dig med dina rättigheter och vart du kan vända dig.

Ofta är det bättre att ta med bilder och "bevis" och gå och prata med dem. Ring och fråga när de har öppen mottagning eller boka en tid.

O
Om bygglovet redan är beviljat gäller det att skynda sig. För det vinner lagakraft är det 3veckor? efter beslutsdatum?
Det är där du har största chansen annars. Att påpeka problemet med vattnet.

Som påpekades ovan, kanske dags att kolla över din egen dränering.. Nånting måste ha hänt när de höll på att gräva. Eller är det så att dräneringen inte hänger med längre?

Sen är grannen att hålla reda på sitt egna dagvatten :)

Redigerat:
För det första markhöjningen låter ju som ett rent svartbygge. Det bör du anmäla till kommunen.

Frågan är ju lite exakt varför dräneringen blivit dålig. Om det fanns ett dike eller liknande över grannens tomt så är det möjligt att det inte får fyllas igen. Men om ert vatten helt enkelt leddes in på granntomten, så kan det vara så att det inte är ett tillåtet sätt att göra sig av med dagvatten.

D09
Det behöver väl nödvändigtvis inte vara ett svartbygge.

Marklov om förändringar över 0,5 meter brukar väl härledas till detaljplanerat område.

Är det inte det så finns det ibland tillstånd om miljöfarlig verksamhet ( större utfyllnader ) men inte alltid det behövs ändå.

Hursomhelst har det blivit en negativ effekt på er fastighet och kan man koppla ihop utfyllnaden med skada på er dränering etc så borde ni kolla med villaägarnas jurist etc om ni kan få hjälp att rikta ett skarp brev till grannen.

Inte säker det hjälper heller.. Tyvärr.

Har ni kollat möjligheten att besikta dräneringen med kamera?

• Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Jag har ett liknande problem, med en liten detalj som gör att jag inte kan adressera det - den del av gräsmattan som blivit en sumpmark tillhör grannen...

Jag har dock dränerat om delar av den efter markhöjningen som gjordes på den tomten (i samförstånd med grannen), detta för att skydda så att inte sumpmarken tar över min tomt också.

Problemet som jag fick är att grannens tomt kunde tidigare ta hand om regnvatten och agera en "reservoar" för detta under mark, men efter att den tomten fylldes ut så ökade marktrycket så att allt regnvatten går på den lilla del som är grannens tomt i jämnhöjd med min tomt istället och om det inte varit för den nya dräneringens så hade även min tomt dränkts. Nu händer detta i större utsträckning vid kraftiga regn ändå, då inte dränerinen klarar av att svälja vattnet, men det är OK så länge som inte gräsmattan blir en träskmark.

Detta är en av huvudorsakerna till att marklov krävs för att höja tomten, man måste ta hänsyn till omgivningen när man förändrar markens höjd över havet. Egentligen borde även mindre höjningar kräva marklov, då även dessa kan skapa stora problem.

Innan ni börjar med att dra igång jurister och allt, så tror jag nog det bästa är att reda ut hur er dränering fungerade innan, lede ni vattnet i på deras tomt, för som vissa har skrivit innan så måste man ta hand om sitt eget vatten, dvs inte leda det in på grannars tomt eller dylikt.

Så som du skriver att både dränering och dagvatten har rubbats så låter det mycket som att era dräneringsrör bara slutade vid grannes tomt, och då är det rätt kört för er, bara göra om och göra rätt är då lösningen.

Men annars, gå ner på tekniska kontoret på er kommun om de har drop-in öppet, eller skicka ett email, adressen finns säkert på deras hemsida. så får ni säkerligen hjälp.

D09 skrev:
Det behöver väl nödvändigtvis inte vara ett svartbygge.

Marklov om förändringar över 0,5 meter brukar väl härledas till detaljplanerat område.

Är det inte det så finns det ibland tillstånd om miljöfarlig verksamhet ( större utfyllnader ) men inte alltid det behövs ändå.

Hursomhelst har det blivit en negativ effekt på er fastighet och kan man koppla ihop utfyllnaden med skada på er dränering etc så borde ni kolla med villaägarnas jurist etc om ni kan få hjälp att rikta ett skarp brev till grannen.

Inte säker det hjälper heller.. Tyvärr.

Har ni kollat möjligheten att besikta dräneringen med kamera?
Vad hjälper det att "rikta ett skarpt brev till grannen" annat än att förstöra alla eventuella framtida grannskap, det är ju inte grannen som orsakat det, utan deras gamla granne, och han bor ju inte där. den lösningen är nog kört tycker jag. hade jag köpt på mig en tomt, och det första jag får presenterat för mig är ett skarpt brev formulerat av jurister, kan jag lova dig att jag kommer klaga fan på allt den grannen någonsin gör.

TS, hur har det gått med vattnet?

R RoyalPhyton skrev:
TS, hur har det gått med vattnet?
Ts har inte varit inne sedan 21 mars 2016... Samma dag hon skrev inlägget

Jag vet, bara trött på alla icke färdiga trådar på detta forum man blir länkad till..

• Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.